Το διάβασα το καλοκαίρι, στην Κεφαλλονιά. Μονορούφι, όπως γίνεται κάθε φορά που θα ανοίξω ένα συναρπαστικό βιβλίο. Το συγκεκριμένο, το τελευταίο μυθιστόρημα του Μάνου Ελευθερίου, δεν το βρήκα συναρπαστικό επειδή μου άρεσε η γραφή του, αλλά για το θέμα του.
Η ηθοποιός Ελένη Παπαδάκη, ερωμένη του κατοχικού πρωθυπουργού Ιωάννη Ράλλη, σωτήρας πολλών συλληφθέντων από τους Γερμανούς, τριάντα έξι ετών, όμορφη γυναίκα, συλλαμβάνεται στις 21 Δεκεμβρίου 1944, ώρα 5.30′ το απόγευμα, από άνδρες της πολιτοφυλακής Πατησίων. Το ίδιο βράδυ, γύρω στις μία, εκτελείται. Ήταν, ίσως, το πιο διάσημο θύμα του ΚΚΕ κατά τα Δεκεμβριανά – και οι νικητές εκμεταλλεύτηκαν την δολοφονία της, για προπαγανδιστικούς λόγους. Τόσο έντονα, που μερικά χρόνια αργότερα ο ίδιος ο Νίκος Ζαχαριάδης αναγκάστηκε να παραδεχτεί ότι η δολοφονία της ήταν ανοησία (στο βιβλίο, σελ. 61-2). Η Ελένη Παπαδάκη είχε ήδη περάσει στην περιοχή του μύθου.
Έρχεται τώρα ο μυθιστοριογράφος και μας λέει, όχι, η σφαίρα πέρασε ξυστά από το κεφάλι της Καλλιτέχνιδος – κι αυτή επέζησε, σε μια ζωή χωρίς επίγνωση. Και υπάρχουν δυο γηραιές κυρίες, που μπορεί να είναι αυτή: μια που ζει με τον νεαρό παιδοψυχίατρο που αφηγείται και μία με τον γέροντα γιατρό, ο οποίος ήταν τότε φοιτητής της Ιατρικής και την είχε συλλάβει, ως εκπρόσωπος του ΕΑΜ στην πολιτοφυλακή. Οι δυο γιατροί συναντιώνται και περνούν μια νύχτα ολόκληρη συζητώντας για τα περιστατικά της εποχής, αλλά και περί ανέμων και υδάτων. Επιστρέφοντας ο παιδοψυχίατρος στο σπίτι του βρίσκει τη δική του κυρία κρεμασμένη.
Αυτό είναι όλο το «μυθιστόρημα» – και παρ’ όλη τη μεγάλη μαστοριά του Ελευθερίου στις λεπτομέρειες, δε μπορεί να πει κανείς ότι είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον, ως ανάπτυξη. Το ενδιαφέρον βρίσκεται αλλού: στην αναβίωση της εποχής των Δεκεμβριανών, αλλά και της Κατοχής.
Στο επίπεδο αυτό, ο συγγραφέας δουλεύει ως ακάματος ερευνητής. Καταθέσεις των εμπλεκομένων στα αστυνομικά τμήματα ή τα δικαστήρια, υπηρεσιακά έγγραφα, δημοσιεύματα εφημερίδων. Ωστόσο, όσοι δεν έχουν κάποια τριβή με την εποχή, όλα αυτά θα τα βρουν μάλλον υπερβολικά (σε δοσολογία) και βαρετά. Για μένα, ήταν από τα πιο συναρπαστικά (και πολύτιμα) συστατικά του βιβλίου!
Υπάρχει κι ένα τρίτο επίπεδο, αυτό της συνολικής ματιάς, της αποτίμησης. Του φωτισμού των περιστατικών, της ανίχνευσης των αιτίων. Σε αυτό το επίπεδο ο Ελευθερίου κινείται με τρόπο γοητευτικό, άσχετα αν η ματιά του δεν είναι αντικειμενική – αν μπορούμε να επικαλεστούμε την «αντικειμενικότητα» όταν πρόκειται για την εποχή εκείνη, που η Κόλαση είχε μετακομίσει στις γειτονιές της Αθήνας. Αλλά, πρέπει να επισημανθεί: παρ’ όλη την σημαντική πρωτογενή του έρευνα, πέφτει σε ανεξήγητα λάθη.
*
Λίγο πριν από την εκτέλεση της Καλλιτέχνιδος υπήρχαν είκοσι χωροφύλακες που περίμεναν ο ένας μετά τον άλλο τη σειρά τους για να πεθάνουν, δεδομένου ότι οι προηγούμενες επτά εκτελέσεις των συναδέλφων τους έγιναν μπρος στα μάτια τους. Ωστόσο έμειναν μαρμαρωμένοι. Κι αυτό από παλικάρια είκοσι πέντε χρόνων που έβραζε το αίμα τους’ εξάλλου, μια ολιγομελής ομάδα είχε καταλάβει το αστυνομικό τμήμα όπου υπηρετούσαν χωρίς καμιάν αντίσταση και χωρίς ν’ ανοίξει μύτη. Το ίδιο φυσικά γινόταν σε όλα τα αστυνομικά τμήματα. Παρέδιδαν τον οπλισμό τους και ακολουθούσαν τη μοίρα τους (σελ. 23)
Κάτι δεν πάει καλά εδώ. Μετά τις είκοσι Δεκεμβρίου, ο ΕΛΑΣ κατελάμβανε, λέει, τα αστυνομικά τμήματα – σαν σε προσκοπική εκδρομή;
*
Και το λέω αυτό γιατί φανερώθηκαν αργότερα ένα πλήθος πτώματα που δεν τα αναγνώρισε κανείς και κυρίως δεν τα αναζήτησε κανείς. Οι μοναχικοί άνθρωποι που λέγαμε. Ακούστηκε, ακόμα και από σοβαρούς ανθρώπους, ότι η Δεξιά ξέθαβε πτώματα ανθρώπων που έτυχε να πεθάνουν φυσιολογικά εκείνο τον καιρό, τα κακοποιούσε και τα παρουσίαζε ως θύματα των αριστερών. Πρέπει να ‘γιναν και τέτοιες αθλιότητες, αλλά, δυστυχώς, κανένας δε σκέφτηκε να ανακαλύψει μερικούς απ’ αυτούς τους δράστες, τους εκσκαφείς και βασανιστές πτωμάτων. Να καταγράψει τη μαρτυρία τους ή να τους αναζητήσει πολύ αργότερα, όταν τα πράγματα είχαν κάπως ησυχάσει (σελ. 33-4)
Το απόσπασμα αυτό μου φαίνεται κυριολεκτικά απίστευτο! Είναι γνωστό ότι δεν έγιναν, απλώς, και «τέτοιες αθλιότητες», αλλά στήθηκε μια ολόκληρη βιομηχανία προπαγάνδας γύρω από εκατοντάδες πτώματα, που υπέστησαν την κατάλληλη «επεξεργασία» και στη συνέχεια παρουσιάστηκαν ως τεκμήρια της «θηριωδίας» του ΕΑΜ. Ωστόσο, η προπαγάνδα αυτή ήταν τόσο χοντροκομμένη, που δεν είναι δυνατόν σήμερα να δεχόμαστε αδιαμαρτύρητα ότι οι Ελασίτες …γέμιζαν κουβάδες με βγαλμένα μάτια, τις μέρες του Δεκέμβρη – λες και δεν είχαν άλλη δουλειά να κάνουν!
Έπειτα, ο ισχυρισμός ότι δεν προσπάθησε κανείς να αποκαταστήσει την αλήθεια, δεν είναι ακριβής. Στα 1945 κιόλας, όταν τα γεγονότα ήταν πολύ πρόσφατα, εκδόθηκε ένα φυλλάδιο, προφανώς με τις ευλογίες ή την εντολή του ΚΚΕ, με τίτλο «Το Ελληνικό Κατύν», στο οποίο αναλύεται με «πως οργανώθηκε η συκοφαντική εκστρατεία», με μάλλον πειστικό τρόπο. Για λόγους συντομίας, δεν θα επαναλάβω εδώ το περιεχόμενο του φυλλαδίου, αφού υπάρχει ολόκληρο στο διαδίκτυο, στη διάθεση όποιου θέλει να το μελετήσει.
Όσο για το «πολύ αργότερα» – γιατί δεν αναζητήθηκαν έστω τότε οι μαρτυρίες των αυτουργών. Μα, από ποιόν; Μήπως ασχολήθηκαν τα ελληνικά πανεπιστήμια με την έρευνα της περιόδου; (Μόλις τα τελευταία χρόνια άρχισε να γίνεται συστηματική έρευνα – και η κλωτσοπατινάδα ανάμεσα σε αντιμαχόμενες ομάδες ερευνητών είναι απίστευτη!). Το ΚΚΕ, αποδεκατισμένο και εξουθενωμένο, σε μια διαρκή διαδικασία διασπάσεων, είχε άλλα μαλλιά να ξάνει. Κυρίως, να επιβιώσει – και να μεταφέρει στις ελληνικές συνθήκες την εκάστοτε σοβιετική εξωτερική πολιτική.
*
Μόνο για έναν έφθαναν ψιθυριστά, με θαυμασμό, με μίσος και υπονοούμενα κι ύστερα ανοιχτά και ξεδιάντροπα, οι απίστευτες ειδήσεις ότι ζούσε πραγματικά ασκητικά, ότι ήταν ταμένος στη μεγάλη υπόθεση, αλλά, παρ’ όλα αυτά, βουτηγμένος ως το λαιμό στα λάθη και στο αίμα. Θυμάμαι στη φυλακή, όταν μας έφεραν για πρώτη φορά οι δεσμοφύλακες εφημερίδες, ήταν σα να μας έλεγαν ότι το ίδιο το Κόμμα, το δικό μας Κόμμα, παρέδωσε αυτό το μυθικό πρόσωπο στον εθνικό στρατό (σελ. 134)
Αυτή είναι η αναφορά που γίνεται στον Άρη Βελουχιώτη, μέσα σ’ ένα ολόκληρο μακρινάρι γραμμένο για να αποδειχτεί ότι τα μεσαία και κατώτερα στελέχη του ΚΚΕ λειτουργούσαν ως μηχανισμός χαφιέδων για τους συντρόφους τους και ότι το Κόμμα αδιαφορούσε τελείως για την τύχη τους. Κι όχι μόνο αυτό, αλλά (λέει ο συγγραφέας, μέσω του συνομιλητή του) το Κόμμα τους είχε δώσει όλους στην Ασφάλεια, ενώ παράλληλα προστάτευε τους «καραμπινάτους» συνεργάτες του κατακτητή ή τους «άθλιους μαυραγορίτες». Με άλλα λόγια, η ανώτατη ηγεσία του ΚΚΕ δεν ήταν τίποτε άλλο από τσιράκια / συνεργάτες της Ασφάλειας και των Γερμανών (σελ. 135). Έλεος…
*
Ο Μάνος Ελευθερίου δεν είναι απολογητής της νικήτριας παράταξης – ούτε κατά διάνοια. Ιδού πως περιγράφει, με αξιοθαύμαστη ενάργεια, το μετεμφυλιακό κράτος:
Στη διάρκεια των χρόνων πέθαναν οι περισσότεροι από τους στρατοδίκες που μοίραζαν σα στραγάλια τις θανατικές ποινές. Αυτοί θα έπρεπε να ερωτηθούν (…) Κανείς δεν πλήρωσε απ’ αυτούς. Ήταν, βλέπεις, ιερά πρόσωπα. Αλίμονο αν τολμούσε κάποιος να έχει την ελάχιστη ένσταση, την ελάχιστη αμφιβολία, κάποιος να ψελλίσει τη δυσαρέσκειά του, αμέσως, την ίδια νύχτα, η αστυνομία τους τον έπαιρνε με τα σώβρακα απ’ το σπίτι του και τον έχανες. Αυτό κατόρθωσαν. Ένα κράτος ρουφιάνων, όπως το είχαν κατορθώσει και οι «άλλοι»: ένα θέατρο υψηλής τέχνης της ρουφιανιάς και της απάτης (σελ. 293-4)
Ο λόγος του λοιπόν, είναι λόγος που πρέπει να ακουστεί προσεκτικά. Και οι αντιρρήσεις που σημείωσα, με αφορμή επιλεγμένα σημεία του έργου για το οποίο συζητάμε, γίνονται επειδή βρίσκω την προσέγγισή του στεγνή, αποσπασματική, λειψή: δεν ερμηνεύονται όλα, και κυρίως τα πολύπλοκα και δραματικά γεγονότα του Εμφυλίου, με μόνη την (αμφιλεγόμενη και αβέβαια) ηθική διάσταση των ανθρώπων και των πράξεών τους, πάνω στην ασφυκτικά στενάχωρη σκηνή του καλού και του κακού. Αυτό βέβαια δεν αναιρεί το γεγονός ότι η γυναίκα που πέθανε δυο φορές είναι ένα βιβλίο που αξίζει (και με το παραπάνω) να διαβαστεί. Ας έχουν όμως υπόψη οι αναγνώστες ότι δε μπορεί και δεν πρέπει να είναι αυτό η μοναδική ή η κύρια πηγή τους, αν θέλουν αν κατανοήσουν τι ακριβώς συνέβη τότε.
*
Ωστόσο, ο Μάνος ελευθερίου έχει απόλυτο δίκιο όταν γράφει:
Θα το πω εκατό φορές και δυνατά και ίσως έτσι καταλάβετε: Ήταν μια εποχή παραφροσύνης. Το ευτελέστερο πράγμα ήταν η ανθρώπινη ζωή (σελ. 179)
Μόνο που η ερμηνεία αυτής της παραφροσύνης, αν δεχτούμε πως είναι δυνατό να πραγματοποιηθεί, δε γίνεται με την απαιτούμενη πολύπλευρη προσέγγιση στο βιβλίο του.
*
Προτεινόμενοι σύνδεσμοι
- Το Ελληνικό Κατύν, από το Indymedia
- Η βιβλιοκριτική του Χρίστου Ζαρίφη, από το in2life.gr
- Η βιβλιοκριτική της «Αναγνώστριας», από το ομώνυμο μπλογκ
- Η βιβλιοκριτική της Φένιας Ριζοπούλου, από το On-Stage.gr
- Η βιβλιοκριτική του Κώστα Καλημέρη, από τον Ηριδανό
- Το σημείωμα του συνθέτη Γιώργου Ανδρέου, από το os3.gr
- Η βιβλιοκριτική του Ποθητού Μπάικα, από τη σελίδα elogos.gr
- Επιλεγμένα αποσπάσματα από κριτικές των Μανώλη Πιμπλή, Κωστή Παπαγιώργη, Στέφανου Δάνδολου, Τίνας Μανδηλαρά, Οδυσσέα Ιωάννου και Κώστα Καλημέρη.
*
Αντιγραφή από τα «μυστικά του Κόλπου»
http://tamystikatoukolpou.blogspot.com/2006/10/blog-post_115998045920863318.html



23 σχόλια
Ροή σχολίων γι' αυτό το άρθρο
Μαρτίου 30, 2009 στις 2:53 μμ
Καπσουλης
Το βιβλιο του Μανου Ελευθεριου με απογοητευσε.
Το βιβλιο Ασθενεις και οδοιποροι του Γιωργου Θεοτοκα διαπραγματευεται το ιδιο θεμα αλλα με την τεχνη ενος αληθινου μαστορα.
Ιουνίου 25, 2009 στις 12:46 μμ
ΔΤ
Πρέπει να είναι κανείς κομμουνιστής για να γράψει ένα σχόλιο σαν αυτό του κ. Πάνου. Μόνο οι κομμουνιστές μπορούν να γράφουν τόσα και τέτοια ψέμματα σαν αυτά που περιέχονται στο σχόλιο. Ευτυχώς παρήλθε πλέον η εποχή της αριστερής τρομοκρατίας που επεβλήθη στον τόπο μας μετά το 81
Απριλίου 14, 2010 στις 1:03 μμ
oromisthios
Το σχόλιο αυτό δεν αφορά στη συγκεκριμένη ανάρτηση.
Σας αφήνουμε ένα λίνκ ώστε να
ενημερωθείτε για τις συμβάσεις ντροπής του Υπουργείου Πολιτισμού και την εκμετάλλευση των ωρομισθίων στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού στη Θεσσαλονίκη.
http://oromisthios.wordpress.com
Απριλίου 14, 2010 στις 2:16 μμ
Βαγγέλης Δ. Καργούδης
Η εκτέλεση & δολοφονία της Παπαδάκη (“εκτέλεση” για την ψυχρή τελετουργία της βαρβαρότητας, & “δολοφονία” γιατί δεν είχε την παραμικρή σχέση με καταχρηστική έστω απονομή δικαίου) είναι ΕΚΛΗΜΑ “ιδιαζόντως ειδεχθές”, πάει και τέλειωσε, και επ αυτού (όπως εγώ τα βλέπω) δεν χωρούν “κουβέντες” & “σούπα-μούπες”.
Το σχόλιο θα το προσυπέγραφα χέρια-πόδια ,τις παραπομπές δεν τις πρόλαβα ακόμα, επί τη ευκαιρία του “Χρίστου Ζαρίφη” “βγάζει “νατ φάουντ” και ρωτώ αν ΔΕΝ είναι του (αναγραμματισμένου) Σαλονικιού εξαιρετικού δημ/φου-ερευνητή “Χρήστου ΖΑΦΕΙΡΗ” που (γι αυτό ρωτώ αν πρόκειται περί αυτού) έχει ασχοληθεί ερευνητικά με την εποχή.
Δεν έχω διαβάσει το βιβλίο, ομολογώ, αλλά νομίζω πως στοιχείο προς ανάδειξη στην υπόθεση, είναι η εγκληματική μικρότητα-(φθόνος μάλλον στην ποιότητα του ταλέντου & των υποκριτικών επιδόσεων σε μεγάλα ρεπερτόρια) που έδειξε όλος ο χώρος του θεάτρου.
Τα περί “κομμουνιστή Πάνου”, είναι φυσικά κωμικά, αλλά στη θέση του θα αναρωτιόμουν ΑΝ & ΓΙΑΤΙ έχω δημιουργήσει “προσδοκίες” σε κάποιους, και “τι λογής”…
Απριλίου 14, 2010 στις 2:54 μμ
Πάνος
Οι “προσδοκίες” είναι προϊόν παρεξηγήσεων, Βαγγέλη, οι οποίες ΔΕΝ με αφορούν, ούτε κατ’ ελάχιστον.
Για την Παπαδάκη: σύμφωνα με τις αφηγήσεις (πχ Μυράτ, αλλά και άλλες) απόλυτα υπεύθυνη για την εντολή δολοφονίας (από τον τοπικό χασάπη της ΟΠΛΑ Ορέστη) ήταν η απόφαση διαγραφής της από το σωματείο, που πήρε η γενική συνέλευση των ηθοποιών, περί τα τέλη Νοεμβρίου 1944. Αρχικά η Ε.Π πήγαινε για κράτηση (και πιθανόν να γλίτωνε) αλλά η επίκληση αυτής της απόφασης την έστειλε κατευθείαν στο δήμιο – αν θυμάμαι καλά τον έλεγαν Μακαρόνα ή κάπως έτσι.
Απριλίου 14, 2010 στις 2:56 μμ
Πάνος
ΥΓ. Κάποιοι σύνδεσμοι δεν λειτουργούν. Αυτό το δυσάρεστο σύμβαμα είναι χαρακτηριστικό του διαδικτύου… Σημειωτέον ότι το ποστ έχει γραφτεί το 2006.
Απριλίου 14, 2010 στις 3:14 μμ
Βαγγέλης Δ. Καργούδης
@πάνος: Αυτό ακριβώς εννοούσα και ανφρ. στην μαρτυρία Μυράτ, (που ας πούμε πως χρειάστηκε ΠΟΛΥ καιρό για να την ολοκληρώσει). Λόγω της εταιρείας για το κινητό θέατρο “ΑΕΙΚΙΝΗΤΟ”1980-1985 (πρβλ) (που είχα σε συνεταιρισμό με Αρζόγλου-Μάγια Λυμπεροπούλου κά, (και με χρμ syndication 6 τραπ με επί κεφαλής την τότε ΕΤΒΑ) κατάλαβα ότι επί του θέματος ΥΠΑΡΧΟΥΝ (υπήρξαν μάλλον, δεν ξέρω την τύχη τους) και στοιχεία & ντοκουμέντα που τάφαγε οριστικά η μαρμάγκα.(για ευνόητους λόγους)
Εδώ θεώρησε πως κανονικά θα έπρεπε να υπάρχει ένας γελαστός κιτρινομπάρμπας. Για όλο το εξαιρετικό ποστ(Θα τον μάθω τον καριόλη, πού θα μου πάει…)
Απριλίου 14, 2010 στις 3:25 μμ
Πάνος
Βαγγέλη, αν θυμάμαι καλά, ο Μυράτ τα είπε αυτά στον επικήδειο, όταν έγινε η ταφή της Ε.Π, πριν το τέλος Ιανουαρίου 1945. Τότε είχε γράψει και ο Σικελιανός ένα ποίημα:
Μνήσθητι Κύριε: Για την ώρα που η λεπίδα του φονιά άστραψε
κι΄ όλος ο θεός της Τραγωδίας εφάνει.
Μνήσθητι Κύριε: για την ώρα που άξαφνα, κι οι εννιά αδελφές εσκύψαν
να της βάλλουνε των αιώνων το στεφάνι.
Απριλίου 14, 2010 στις 3:27 μμ
Δύστροπη Πραγματικότητα
Tο κάθαρμα που την σκότωσε είχε τουλάχιστον ένα ανάλογο τέλος?
Απριλίου 14, 2010 στις 3:30 μμ
Δύστροπη Πραγματικότητα
…Ή ψόφησε σε βαθιά γεράματα, τσεπώνοντας και την σύνταξη του αντιστασιακού?
Απριλίου 14, 2010 στις 4:37 μμ
Βαγγέλης Δ. Καργούδης
@ΔΠ: Βλάσης Μακαρώνας (ο επί κεφαλής που λένε πως δεν πυροβόλησε) και ο χασάπης (σωστά το λέει ο Πάνος) ΟΡΕΣΤΗΣ (ψευδ. κάποιου, καμιά σχέση με τον καπτα “ΟΡΕΣΤΗ” τον Μούντριχα του ΕΑΜ ο πράγματι εκτελεστής), συνελήφθησαν από τον ίδιο τον ΕΛΑΣ, δικάστηκαν & εκτελέστηκαν λίγους μήνες μετά
@πανος:Ο επικήδειος του Μυράτ (στο σπίτι άλλωστε του οποίου στα Πατήσια πιάστηκε η Π) ήταν σαν ύφος συγκινητικότατος, αλλά όχι λεπτομερής(ίσως όμως από επιλογή του ίδιου, -εγώ έτσι πιστεύω, γιατί και σα χαρακτήρας υπήρξε λιτός-, που για το ήθος και την ποιότητά του γενικά δεν βρέθηκε κανείς να τολμήσει να πει το παραμικρό, ίσα-ίσα).
Αργότεραμ βοήθησε σε έρευνα και του ΕΛΙΑΜΕΠ με την επίβλεψη του αείμνηστου λαμπρού ιστορικού-ερευνητή Φίλιππου του Ηλιού (γιού του Ηλία)νομίζω. ( συμμετείχαν -επίσης νομίζω δεν είμαι 100% βέβαιος-, Ηλίας Νικολακόπουλος κά σαν ερευνητές)
Απριλίου 14, 2010 στις 6:55 μμ
Πάνος
Ισχύει για τον Ορέστη (τον εκτέλεσε ο ΕΛΑΣ), όχι όμως και για τον Μακαρώνα. Αυτός συνελήφθη μαζί με άλλους συνεργούς του (δημίους) γιατί ένας από δαύτους φορούσε τοπουλόβερ ενός από τα θύματα, ένας συγγενής του θύματος το είδε σ’ ένα λεωφορείο,τον κατάγγειλε και μετά τους μάζεψε η αστυνομία. Έγινε κανονική δίκη (στην οποία ο Μακ. αποκάλυψε τις λεπτομέρειες της δολοφονίας της Π, πχ ότι δεν τη σκότωσε με το τσεκούρι, αλλά με δυό σφαίρες), έγινε και διεθνής καμπάνια να σωθούν οι κατηγορούμενοι “αγωνιστές”.
Παράτησα το γούγκλισμα χωρίς να μάθω αν τελικά εκτελέστηκε ο Μακαρώνας μετά τη δίκη του – άλλωστε τι σημασία έχει; Αυτός ήταν απλά το εκτελεστικό όργανο, όπως και ο Ορέστης (που τον δολοφόνησε ο ίδιος ο ΕΛΑΣ, δηλαδή το ΚΚΕ).
Ως γνωστόν, διώξεις κατά των ηθικών αυτουργών στις δολοφονίες των Δεκεμβριανών, δεν έγιναν ποτέ (ξεκαθαρίστηκε και με νόμο, περί το ’46). Είναι προφανές ότι αυτοί που διέταξαν τη δολοφονία του δήμιου Ορέστη, είναι αυτοί οι ίδιοι που έστησαν και καθοδηγούσαν την ΟΠΛΑ, η οποία υπαγόταν απευθείας στο ΠΓ του ΚΚΕ – ο ΕΛΑΣ και το ΕΑΜ δεν είχαν καμία σχέση, με την έννοια ότι δεν είχαν καμιά δικαιοδοσία στη δράση αυτής της τρομερής οργάνωσης.
Απριλίου 14, 2010 στις 11:13 μμ
Βαγγέλης Δ. Καργούδης
Καμιά επιφύλαξη σ αυτά που λέει ο Π. για τη δράση της ΟΠΛΑ που ένα συγκεκριμένο 20ήμερο (απ ότι ξέρω εγώ) όντως, είχε αφηνιάσει κυριολεκτικά. Είχαν όμως γίνει ευρέως γνωστά -πρέπει να πούμε, ΜΟΝΟ για να γίνει κατανοητό το κλίμα των ημερών-, τα των αθρόων κτηνωδών εκτελέσεων & βασανισμών των ομάδων Σούρλα στη Θεσαλία (Για να καταλάβουμε την γενίκευση των όρων της κτηνωδίας, ό ένας από τους ηγέτες των φονιάδων, ο ένας αδερφός Σούρλας, περιερχόταν όλη μέρα τη Θεσσαλία, για να προλάβει ακόμα πιο τρελαμένες αγριότητες των δικών του ανθρώπων)
Στην πρίπτωση όμως της Π. επιμένω στην δολοφονική κτηνώδη “μικρότητα μετά ΦΘΟΝΟΥ” των συναδέλφων της, που τον Νοέμβρη του ίδιου χρόνου σε γενική Συνέλευση του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών” στο θέατρο “ΔΙΟΝΥΣΙΑ” την ΚΑΤΑΔΙΚΑΣΑΝ ΓΙΑ ΔΟΣΙΛΟΓΙΣΜΟ (παραδίνοντάς την στην πραγματικότητα ΑΥΤΟΙ στην δολοφομική-εκδικητική μανία της εξ ίσου εγκληματικής ΟΠΛΑ), και παρά το ότι οι γνωστότερες προσωπικότητες του χώρου-διανοούμενοι της Αριστεράς (με διώξεις, εξορίες, κλπ.) ΕΠΕΝΕΒΗΣΑΝ ΥΠΕΡ ΤΗΣ!! .
Τόση υπήρξε η μικρότητα των πολλών δευτεροκλασσάτων συναδέλφων της.
Έτσι δεν είναι Π.;
Απριλίου 15, 2010 στις 12:24 πμ
Πάνος
Για τους ηθοποιούς και τη Γενική τους Συνέλευση δεν έχω να προσθέσω ή να διορθώσω κάτι. Αμφισβητώ όμως ζωηρά όσα λες Βαγγέλη για τη δράση των παρακρατικών Σουρλαίων, εντός του 1944, ειδικά στη Θεσσαλία στην οποία κυριαρχούσε απολύτως και απ’ άκρου εις άκρον ο ΕΛΑΣ. Οι Αφοί Σούρλα έδρασαν ΜΕΤΑ τη Βάρκιζα.
Απριλίου 15, 2010 στις 8:18 πμ
Βαγγέλης Δ. Καργούδης
Έχεις δίκιο πως η αναφορά μου, αφήνει περιθώριο χρονικού κενού. Οι περιγραφές Αρσενίου στις οπ0ίες τελικά κι εγώ στηρίζομαι (απ τη μια γιατί δεν υπάρχουν και πολλές σοβαρές μαρτυρίες, -ένδειξη ότι η Θεσσαλία από πολύ πιο νωρίς ήταν ένα ιδιότυπο γκέτο πληροφορίας-, κι απ την άλλη γιατί είναι ο πιο μετριοπαθής & λιτός, χωρίς πολλά επίθετα) όντως αρχίζουν τις καταγραφές των συγκεκριμένων εκτρόπων από τη Βάρκιζα και μετά. Όλες όμως αυτές οι πηγές που δε λένε και τίποτα συγκεκριμένο για πριν, αναφέρονται σε “κλίμα” & “ατμόσφαιρα”(και δικαίως, σκ΄φτομαι, δεν μπορεί να γίνανε όλα τα τρελά με ένα “σφύριγμα έναρξης” μια συγκεκριμένη μέρα. Εννοώ αμφοτέρους τους Καπαδόκες. Και βέβαια μπορεί να ΜΗΝ ξέρουμε συγκεκριμένα το κλίμα, αλλά ΔΕΝ γίνεται να ΗΤΑΝ ΜΟΝΟ λεκτικοί καυγάδες! ΜΗΝ μου μιλήσεις όμως πρκλ ΚΑΙ ΕΣΥ για τους Σούρληδες-προστάτες του αγνού λαού των ΤΑ από τη βία των κομμουνιστών. Άς το τουλάχιστο για τη Ν. Ελλάδα γενικά.
Άλλωστε, μη ν ξεχνάμε, ο Βιδάλης πριν βρεθεί εκεί, μήνες πολλούς παρακαλούσε τον Καραγιώργη για ανάθεση αποστολής από τον “Ρ” στη Θεσσαλία με το επιχείρημα πως “δεν γίνεται να μην ξέρουμε τόσον καιρό ΤΙ ΓΙΝΕΤΑΙ εκεί από πρώτο χέρι” Και είχαν(σίγουρα το ξέρεις) ματαιωθεί δύο ή τρεις αποστολές του πριν γίνει η μοιραία.
Ας μην το πάμε όμως στη Θεσαλία που είναι ολόκληρο άλλο θέμα.
Επαναλαμβάνω ΑΥΤΟ που λες παραπάνω, ΕΧΕΙ σίγουρα βάση, έχεις δίκιο. Η δική μου διατύπωση είναι που αφήνει χώρο για λάθος χρονικό μπρος-πίσω..
Απριλίου 15, 2010 στις 9:02 πμ
Πάνος
Βαγγέλη, για τη Θεσσαλία (ως τη Βάρκιζα) γνωρίζουμε τι επικρατούσε – και πολύ καλά μάλιστα. Μετά, πράγματι γύρισε ένας διακόπτης – κι αυτός ήταν ο αφοπλισμός του ΕΛΑΣ…
Απριλίου 15, 2010 στις 9:25 πμ
Βαγγέλης Δ. Καργούδης
Είναι φανερό ότι η ερευνητική σου εμβρίθεια με υπερβαίνει . Νομίζω πως θυμάμαι σ ενα ποστ κάτι για ερευνητική δραστηριότητά σου (και μάλιστα καθόλου πρωτολειακή & ερασιτεχνική). Εγώ απλά κοιτάζω να ενημερώνομαι μέσες-άκρες για πράγματα που σχετίζονται μ αυτά που αγαπώ.
Οπότε, “ευρισκόμενος προ καταφανούς υπεροπλίας, υποστέλλω….”
Καλημέρα
Απριλίου 15, 2010 στις 9:31 πμ
Πάνος
Σιγά τον ερευνητή… Ερασιτέχνης είμαι, απλά το θέμα με ενδιαφέρει πολύ και παραμένω (παρ’ όλα τα μπλογκ) συστηματικός αναγνώστης…
Καλημέρα!
ΥΓ. Θέλω τώρα να ετοιμάσω ένα ακόμα ποστ, για μια σχετικά άγνωστη πτυχή του Εμφυλίου – αναζητείται χρόνος…
Απριλίου 15, 2010 στις 4:01 μμ
StormRider
Πριν διαβάσω το βιβλίο, έχοντας ανακαλύψει τον Ελευθερίου μέσα από μια σωρεία ποιημάτων (“τα λόγια και τα χρόνια”, “μαλαματένια λόγια”, “οι πόνοι της παναγιας”,…) με τα οποία ήρθα σε επαφή στα Φοιτητικά του ’06-’07, θα ορκιζόμουν ότι ήταν (αν και δεν μ’ αρέσουν οι ταμπέλες) “ελευθεριακός αριστερός”.
Το βιβλίο ήταν μια γροθιά στο στομάχι. Πέρα από κάποια πράγματα που μου φάνηκαν περίεργα διαβάζοντάς το, και αναφέρθηκαν κάποια στην ανάρτηση, θα ήθελα να μείνω σε αυτό: “Ήταν μια εποχή παραφροσύνης. Το ευτελέστερο πράγμα ήταν η ανθρώπινη ζωή”.
Αν και είμαι εμπαθής προς τη γραφειοκρατία του ΚΚΕ και δε γνωρίζω πολλά γύρω από τον Εμφύλιο, η γενική αίσθηση που έχω είναι πως ο διαχωρισμός των δύο στρατοπέδων είχε ταξικά χαρακτηριστικά.
Αφήνω το σχόλιο ως υπόσχεση να ασχοληθώ κάποτε με το θέμα, καλησπέρα!
Απριλίου 15, 2010 στις 6:33 μμ
Β. Δ. Καργούδης
@storm rider: και η δική μου πεποίθηση -ταυτισμένη σχεδόν με τη δική σου- είναι πως άλλος είναι ο Ελευθερίου των 70ς (ακόμα και στη συνεργασία στον υπέροχο “Άγιο Φεβρουάριο” του Μούτση” -έτσι για να τονιστεί πως εγώ τουλάχιστο δεν θεωρώ τον στίχο ντε & καλά ήσσονος επιπέδου ποιητική προσέγγιση) και άλλος ο πρόσφατος (και μάλιστα σ αυτήν την φόρμα “φικσιόν-ντοκουμέντο σε ένα”)
Με αιφνιδίασε ευχάριστα το σχόλιό σου…
Απριλίου 15, 2010 στις 10:49 μμ
Πάνος
“…η γενική αίσθηση που έχω είναι πως ο διαχωρισμός των δύο στρατοπέδων είχε ταξικά χαρακτηριστικά.”
Όχι στη φάση από το 1943 ως και τα Δεκεμβριανά. Το ΕΑΜ και ο ΕΛΑΣ (που συγκρούστηκαν με την κυβέρνηση Παπανδρέου και τους Άγγλους) ήταν υπερ-ταξικοί σχηματισμοί. Κυρίαρχη αναφορά τους ήταν η Πατρίδα και το έθνος.
Στη συνέχεια (και ως το 1949) τα δυο στρατόπεδα διαχωρίστηκαν με ολοένα και σαφέστερα ταξικά κριτήρια. Και αυτό ήταν μια από τις βασικές αιτίες της συντριπτικής ήττας που υπέστη το ΚΚΕ: ήταν μόνο του, χωρίς συμμάχους. Και χωρίς τους προλετάριους και την εργατική τάξη, στο όνομα των οποίων γινόταν η “Επανάσταση”: οι δυνάμεις του ΔΣΕ (46-49) ήταν κυρίως αγρότες!
StormRider, καλωσόρισες στην καλύβα!
Σεπτεμβρίου 20, 2010 στις 10:45 μμ
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΔΡΕΠΑΝΙΑ
Η ΠΡΩΤΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΠΟΥ ΕΧΕΤΕ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙ ΔΕΝ ΑΠΕΙΚΟΝΙΖΕΙ ΤΗΝ ΕΛΕΝΗ ΠΑΠΑΔΑΚΗ. ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΛΑΘΟΣ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΕΥΡΕΩΣ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ.
ΕΙΝΑΙ Η ΚΡΙΝΙΩ ΠΑΠΠΑ.
http://www.nt-archive.gr/viewFiles1.aspx?playID=288&photoID=2712
Σεπτεμβρίου 21, 2010 στις 12:27 πμ
Πάνος
Ευχαριστούμε πολύ για τη διόρθωση!