Προ αμνημονεύτων ετών (και βάλε…) ήμουν μαθητής στο Α’ Γυμνάσιο – Λύκειο της Καλαμάτας. Αντίθετα με ό,τι συμβαίνει σήμερα, οι μαθητές τότε είχαμε πραγματικά ελεύθερο χρόνο. Τον δικό μου, όσον περίσσευε από τα πρωτόλειά μου στη γραφή και απ’ αυτό στο οποίο η φύση προσκαλεί με άκρα επιμονή τους νέους, τον αξιοποιούσα φρόνιμα, σπαταλώντας τον. Για να μάθω, να γνωρίσω, όσα δεν περιεχόντουσαν στην διδακτέα ύλη – και, συνήθως, τα αντίθετά της. Τότε άκουσα για πρώτη φορά το όνομα Modigliani, ξεφυλλίζοντας κάποια από τις ελάχιστες συλλογές της εποχής, που μπορούσα να έχω στη διάθεσή μου.Συνήθως χρειάζεται κάποιος χρόνος προσαρμογής, ώσπου να μπορέσει το αγαθό μάτι του νεαρού ερασιτέχνη να καταλάβει δυο- τρία πράγματα για το καινούριο θαύμα που αντικρίζει και να μπορέσει να χαρεί όπως πρέπει τη νέα εκδοχή του κόσμου που του παρουσιάζει ο ζωγράφος. Θυμάμαι πως ο Modigliani υπήρξε μια από τις χαρακτηριστικές εξαιρέσεις: με συνεπήρε… στο φτερό!

Είχα τότε ένα φίλο (που χάρη στα μπλογκ ξαναβρεθήκαμε!) ο οποίος, γεννημένος εικαστικός, με ξεναγούσε στον κόσμο της τέχνης – ειδικά της ζωγραφικής. Το ποστάκι αυτό, αφιερωμένο!

*

Γεννήθηκε στο Λιβόρνο, στα 1884. Εβραίος. Απένταρος, φυματικός, αλκοολικός, εξαρτημένος από τις ντρόγκες. Με τις φλόγες της μεγαλοφυΐας και της αυτοκαταστροφής να τον πυρπολούν, ως το τέλος, στα 1920, στο Παρίσι. Αξιώθηκε μια ατομική έκθεση όλη κι όλη. Ήταν ένας πολύ όμορφος άντρας. Η έκφραση της τέχνη του, μοναδική και άμεσα αναγνωρίσιμη. Όταν πέθανε, τον ακολούθησε η Janne, ετοιμόγεννη στο δεύτερο παιδί τους. Όλα αυτά όμως, μπορείτε να τα βρείτε εδώ:

http://en.wikipedia.org/wiki/Amedeo_Modigliani

http://www.modigliani-amedeo.com/Artist1ENG.htm

http://www.artprint-poster.com/artists/modigliani.html

Εγώ θα καταφύγω σε κάποιους ελληνικούς στίχους, για να συνοδέψω τις ζωγραφιές του.

*

7284.jpg

Ο ύπνος τον γέμιζε όνειρα καρπών και φύλλων’

ο ξύπνος δεν τον άφηνε να κόψει ούτε ένα μούρο.

Κι οι δυο μαζί μοιράσανε τα μέλη του στις Βάκχες.

(Γιώργος Σεφέρης, Πενθεύς)


6810121caryatide-posters.jpg

Ξένος είμαι στο σπίτι μου

ξένος στους δρόμους

με λένε Γιάννη δεν έχω τίποτα δικό μου.

(Νίκος Καρούζος, Ο Γιάννης μέσα στο έαρ)


modiglianiboy.jpg

Γλυκά θα κοιμηθούμε σαν παιδάκια

που όλη μέρα κλάψαν κι αποστάσαν.

(Κώστας Καρυωτάκης, Ύπνος)


s1247la-belle-romaine-posters.jpg

Κι από την ανάποδη φοριέται η φαντασία

και σ όλα τα μεγέθη της.

(Οδυσσέας Ελύτης, Μαρία Νεφέλη)


nude-sdraiato.jpg

Στην εναρμόνισι της ηδονής ξεχνά κανείς τις μαστιγώσεις

Της βιοπάλης και της μοίρας.

(Ανδρέας Εμπειρίκος, Αι γενεαί πάσαι)


modiglianipretty-housewife.jpg

Ω περιττά όλα μην κλαίτε.

Στον κόσμο αυτόν μονάχα εσείς ζείτε αιώνια.

(Κική Δημουλά, aller retour)


1540-1502portrait-of-jeanne-hebuterne-posters.jpg

Τα ματόκλαδά σου λάμπουν

Σαν τα λούλουδα του κάμπου.

(…)

Τα ματάκια σου αδερφούλα

Μου ραγίζουν την καρδούλα.

(Μάρκος Βαμβακάρης)


modiglianielena-pavlowski.jpg

Υπομονή. Θα πήξει το δάκρυ, θα γίνει νησί.

(Ε. Γονατάς, Ανασκαφή)


1500-15259jeanne-hebuterne-with-necklace-posters.jpg

Περνάω από το δρόμο σου

και αργά

σέρνω τα δάχτυλα νερό

στις κλειστές σου γρίλιες.

(Δέσποινα Δετζώρτζη, Επιτύμβιο)


modiglianibeatrice-hastings.jpg

Γυναίκες, σας περιγράφουμε όπως μας αρέσει

Κι εξοργιζόμαστε που δεν χωράτε στις περιγραφές μας.

(Τίτος Πατρίκιος, Περιγραφές)

*

Η ταινία – αιτία: Modigliani, σε σενάριο και σκηνοθεσία Mich Davis. Ευρωπαϊκή ταινία, με τις μισές ευρωπαϊκές χώρες να συμμετέχουν! Πρωταγωνιστούν ο Andy Garcia (που …δυσκολεύεται) και η γοητευτική Elsa Zylberstein, στο ρόλο της Janne – για την οποία λες και ξεπήδησε από πίνακα του Modigliani! Η γυναίκα του Picasso, η Olga, δεν είναι συμπτωματικά εντυπωσιακή: την ενσαρκώνει η Eva Herzigova, αυτοπροσώπως! Παρ’ όλα αυτά, το φιλμ είναι πιθανό να μη σας αρέσει, δεν είναι «μεγάλη» ταινία. Στιγμές στιγμές έπιασα τον εαυτό μου να σιχτιρίζει το σεναριογράφο- σκηνοθέτη! Αλλά, στο μέλλον, θα την ξαναδώ – καιρού επιτρέποντος. Το θέμα, βλέπετε…

