Όπως είδαμε στο προηγούμενο σημείωμα, για τις νέες περιφέρειες ώδινεν όρος και έτεκε μυν: αυτοδιοίκηση, μηδέν! Ας δούμε τώρα τι προτείνει ο Καλλικράτης για τους νέους δήμους.

Ξεκινώντας (παρ. 48) γίνεται μια εξίσου επιδερμική αξιολόγηση της υπάρχουσας κατάστασης, δηλαδή μια ολιγόλογη αποτίμηση του Καποδίστρια. Ίσως να μη μπορούσαν οι συντάκτες του κειμένου να πουν τίποτα περισσότερο, αφού πραγματική αξιολόγηση της προηγούμενης μεταρρύθμισης ΔΕΝ υπάρχει! Μη ρωτήσετε τώρα πως προχωράμε στην επόμενη μεταρρύθμιση, χωρίς να έχουμε κάνει ταμείο με την προηγούμενη: τίποτα δεν είναι ακατόρθωτο για τους πασόκους του ΓΑΠ…

Προτείνεται, λοιπόν, ο περιορισμός του αριθμού των δήμων από 1035 σε 370, με νέες συνενώσεις. Αυτή τη φορά οι συνενώσεις αφορούν και τους 102 δήμους (+20 κοινότητες) της Αττικής και τους 45 δήμους της Θεσσαλονίκης.

*

Ποιες νέες αρμοδιότητες θα έχουν οι νέοι δήμοι;

Οι αρμοδιότητες καταγράφονται στην παρ. 59 και είναι …οι παλιές, μαζί με κάποια αόριστη αναφορά  στην «ένταξη των μεταναστών». Να το ξεκαθαρίσουμε αυτό: νέες αρμοδιότητες ΔΕΝ προβλέπονται από τον Καλλικράτη για τους νέους δήμους! Η Ηλεκτρονική Δημοτική Διακυβέρνηση, τα Δημοτικά e-ΚΕΠ, η Κάρτα Δημότη, η Αυτόματη Εξυπηρέτηση και η Διοικητική Βοήθεια στο Σπίτι είναι μέτρα τοπικής αποκέντρωσης, τα οποία όμως δεν έχουν την παραμικρή σχέση με την έννοια της αυτοδιοίκησης. Το αυτό ισχύει με τη (σωστή, κατά τα λοιπά) πρόβλεψη για υποχρεωτική ανάρτηση στο Διαδίκτυο όλων των πράξεων και αποφάσεων των οργάνων των ΟΤΑ.

*

Ας δούμε τώρα πως διαρθρώνεται το Σύστημα Δημοτικής Διακυβέρνησης.

  • Κατ’ αρχήν, ο δήμαρχος. Το ισχύον δημαρχοκεντρικό μοντέλο διατηρείται και ενισχύεται.
  • Οι θεματικοί και τοπικοί αντιδήμαρχοι  (τους επιλέγει ο δήμαρχος). Οι τοπικοί αντιδήμαρχοι αντιστοιχούν στους πρώην δήμους, που συνενώθηκαν.
  • Η Εκτελεστική Επιτροπή (απαρτίζεται από τους προηγούμενους + ο Γενικός Γραμματέας του δήμου)
  • Ο Συνήγορος του Δημότη και της Επιχείρησης
  • Το Δημοτικό Συμβούλιο
  • Οι Επιτροπές του Δημοτικού Συμβουλίου (θεματικές)
  • Η Δημαρχιακή Επιτροπή (με εποπτικό και ελεγκτικό ρόλο)
  • Το Συμβούλιο Διαβούλευσης (δήμαρχος + αντιδήμαρχοι+ επικεφαλείς δημοτικών παρατάξεων+ εκπρόσωποι της κοινωνίας των πολιτών +ΜΚΟ κλπ) Συνευρίσκονται μια φορά το χρόνο και …συζητάνε.
  • Τα Τοπικά Συμβούλια – αντιστοιχούν σε όλα τα υπάρχοντα τοπικά διαμερίσματα (χωριά, κωμοπόλεις). Το Τοπικό Συμβούλιο εκλέγει πρόεδρο, ο οποίος συμμετέχει στις συνεδριάσεις του ΔΣ και της Εκτελεστικής Επιτροπής, σε θέματα που αφορούν το διαμέρισμά του.

Έχουν αρμοδιότητες (και πόρους, για να τις υλοποιούν) τα Τοπικά Συμβούλια;

Οι αρμοδιότητες (αρ. 86) έχουν αποκλειστικά τον χαρακτήρα του επείγοντος (πχ κάηκε μια λάμπα). Προβλέπεται η διάθεση ειδικών κεφαλαίων και ποσοστά πόρων στα δημοτικά διαμερίσματα, τα οποία προτείνει η ΚΕΔΚΕ και εγκρίνει η …κυβέρνηση!

Αυτή είναι όλη κι όλη η περίφημη ενίσχυση της τοπικότητας, μέσω της ενίσχυσης των τοπικών διαμερισμάτων!

*

Πως εκλέγονται οι αιρετοί του α’ βαθμού;

  • Οι έδρες στο δημ. Συμβούλιο κατανέμονται μεταξύ των συνενωμένων τοπικών διαμερισμάτων, ενώ οι υποψήφιοι δημ. Σύμβουλοι εκλέγονται από τους πρώην δήμους τους! (Αυτή η ρύθμιση – ωρολογιακή βόμβα ισχύει και για τις περιφέρειες)
  • Επανέρχεται το 50%+1. Η παράταξη του δημάρχου παίρνει τα 3/5 των δημ. Συμβούλων και οι επιλαχόντες μοιράζονται τα 2/5.

*

Οι επόμενες παράγραφοι του Καλλικράτη (95-100) αφορούν τα κριτήρια συνενώσεων για τους Νέους Ισχυρούς Δήμους (ο Ραγκούσης το λέει αυτό) και δεν θα μας απασχολήσουν τώρα – θα τα δούμε όταν γίνουν συγκεκριμένες προτάσεις.

Ο Καλλικράτης (το κείμενο διαβούλευσης) περιέχει ένα ολόκληρο κεφάλαιο για τηνοικονομική και επιχειρησιακή υποστήριξη της Νέας Αρχιτεκτονικής (αμάν αυτή η πασοκογλώσσα…) με την οποία επίσης θα ασχοληθούμε αργότερα.

That’s all, folks!

Advertisements