http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_2_17/06/2010_404795
Η προσφορά του Δ. Λ. Αβραμόπουλου στη Δημόσια Υγεία
Tου Στεφανου Κασιματη / kassimatis@kathimerini.gr
Ρωτώ συχνά φίλους και συνομιλητές από τη Ν. Δ. για να πληροφορηθώ τι κάνει το ίνδαλμά μου, ο Δημήτρης «δεν κλέψαμε» Αβραμόπουλος. Ολοι μου λένε ότι ποτέ δεν τον έχουν δει καλύτερα. Πάντα κεφάτος, ανάλαφρος, πνευματώδης, ασχολείται όσο μπορεί με τα οργανωτικά του συνεδρίου (είναι πρόεδρος της σχετικής επιτροπής, θυμίζω) και, κατά τα λοιπά, κάνει αυτό χάρη στο οποίο έχει ώς τώρα διαπρέψει: περιμένει να έρθει η δική του στιγμή.
Γιατί να φθείρεται ασκόπως; Πρώτα, απέδειξε την καλή του προαίρεση, παρέχοντας την πολύτιμη βοήθειά του στον Αντώνη Σαμαρά, όταν εκείνος τη χρειαζόταν περισσότερο. Επειτα, προσεκτικά και χωρίς περιττές προκλήσεις, έφτιαξε με ακίνδυνες γενικότητες και αοριστίες ένα πολιτικό στίγμα νεφελώδες, που όμως τον φέρνει κάπως εγγύτερα προς το κέντρο του πολιτικού φάσματος, εν σχέσει με τη σημερινή ηγεσία της Ν. Δ. Επιπροσθέτως, είχε και την τύχη να δει την Ντόρα να φεύγει από τη μέση. Ετσι, αν ο Σαμαράς (που υπόσχεται ότι μετά το συνέδριο θα ξεσπαθώσει και θα μας δείξει τον πραγματικό εαυτό του…) αποτύχει, ο Δ. Αβραμόπουλος μπορεί να ελπίζει βασίμως ότι, επιτέλους, θα βρεθεί στη μόνη θέση που αρμόζει στην προσωπικότητά του και στο πεπρωμένο του: την κορυφή.
Ομως, γιατί ο Δ. Αβραμόπουλος ανελίσσεται φροντίζοντας να αποφεύγει οπωσδήποτε τη φθορά που προκαλεί η ενασχόληση με τα δύσκολα προβλήματα; Ποια μπορεί να είναι η αντίληψη του περί των σκοπών της πολιτικής από την οποία υπαγορεύεται αυτή η μέθοδος; Και επειδή δεν διανοούμαι -ούτε προς στιγμήν! – να δεχθώ ότι θεωρεί την εξουσία αυτοσκοπό, τείνω να πιστέψω ότι το κάνει διότι έτσι δεν σπαταλά από θέσεις χαμηλής ισχύος όλα αυτά που θα μπορούσε να προσφέρει. Φυλάει, με άλλα λόγια, τον καλύτερο εαυτό του για τη θέση εκείνη, από την οποία η προσφορά του θα κάνει πραγματικά τη διαφορά – για τον τόπο, τον λαό, το έθνος. Κάπως έτσι φαντάζομαι ότι έχει φιλοσοφήσει το ζήτημα.
Και αν κρίνω από την ώς τώρα ανέλιξή του, δεν χωρεί αμφιβολία ότι η μέθοδός του υπηρετεί άριστα τις φιλοδοξίες του. Φοβάμαι όμως ότι δεν ισχύει το ίδιο και για το δημόσιο συμφέρον, αν κοιτάξουμε την πολιτεία του στο υπουργείο Υγείας. Ο λαοφιλής πολιτικός ορίστηκε υπουργός την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου του 2006, παραλαμβάνοντας τον ημιτελή νόμο του προκατόχου του Νικήτα Κακλαμάνη για τις προμήθειες. Ανεξαρτήτως της αξίας της προεργασίας που βρήκε, εκείνος απλώς την αγνόησε, αφήνοντας το άτυπο καρτέλ των προμηθευτών να λειτουργεί βάσει των περιβόητων υπουργικών αποφάσεων, που ορίζουν τις τιμές των ιατρικών υλικών σε μεγέθη πολλαπλάσια των ευρωπαϊκών.
Είναι χαρακτηριστικό ότι αρχές Μαΐου του 2006 ο σύλλογος των προμηθευτών ορθοπεδικών συναντάται με τον γενικό γραμματέα του Δ. Αβραμόπουλου (και στενότερο συνεργάτη του εδώ και χρόνια) Αριστείδη Καλογερόπουλο. Ενθουσιάζονται τόσο πολύ μαζί του, ώστε με έγγραφο τους (10/5/06) προς τον τότε υπουργό εξαίρουν την «πραγματικά εποικοδομητική και πρωτόγνωρα για μας θετική και ουσιαστική» στάση του γενικού γραμματέα. Είναι δε τέτοιος ο ενθουσιασμός τους, ώστε στο ίδιο έγγραφο καταγγέλλουν και τον διοικητή νοσοκομείου της Β. Ελλάδος, επειδή εμμένει στη διενέργεια μειοδοτικών διαγωνισμών, με τα επιχειρήματα ότι οι διαγωνισμοί «καταργούν νόμιμες διαδικασίες» και «βλάπτουν το δημόσιο συμφέρον»!
Ο απείθαρχος διοικητής συνετίζεται και το καθεστώς των προμηθειών παραμένει ως έχει, ώσπου τον Σεπτέμβριο του 2006 οι Βρυξέλλες μάς κτυπούν την πόρτα: η χώρα παραπέμπεται στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, για την άρνησή της να συμμορφωθεί με την υποχρέωση να διεξάγει μειοδοτικούς διαγωνισμούς – υποχρέωση που απορρέει από τις ευρωπαϊκές συνθήκες. Αμέσως, ο Δ. Αβραμόπουλος κάνει μεταβολή και, με προσωπική εγκύκλιό του, ζητεί από τους διοικητές των νοσοκομείων να προχωρήσουν σε διαγωνισμούς και μάλιστα να τους έχουν ολοκληρώσει ώς το τέλος του έτους. Ταυτοχρόνως όμως, και παρά τις σχετικές υπηρεσιακές εισηγήσεις, δεν καταργεί την αμαρτωλή διάταξη 7§2 του Ν. 2955/2001 ούτε τις συνακόλουθες υπουργικές αποφάσεις που ορίζουν τις ανώτατες τιμές για κάθε είδος υλικού. Ετσι, για τους διοικητές των νοσοκομείων ανοίγονταν δύο δυνατότητες: είτε να συγκρουσθούν με γιατρούς, προμηθευτές και λοιπούς εμπλεκομένους είτε να ακολουθήσουν την πεπατημένη. Φυσικά, προτίμησαν το δεύτερο…
Το καλοκαίρι του 2007 παρουσιάζει τον δικό του νόμο για τις προμήθειες, που ψηφίζεται στη Βουλή (Ν. 3580/2007). Προβλέπει τη σύσταση μιας παντοδύναμης «επιτροπής σοφών», την Επιτροπή Προμηθειών Υγείας, η οποία θα κάνει τα πάντα: από τους διαγωνισμούς και τις εγκρίσεις ώς τις πληρωμές. Ουσιαστικά όμως η επιτροπή δεν λειτουργεί ποτέ. Το κενό καλύπτεται από την προϋπάρχουσα νομοθεσία και το πάρτι συνεχίζεται κανονικά. Εκείνο το φθινόπωρο είναι που ο Δ. Αβραμόπουλος εκφέρει, για πρώτη φορά, το ιστορικό «ολοκληρώσαμε το έργο μας», εκδηλώνοντας έτσι την πρόθεσή του να αλλάξει υπουργείο. Παράλληλα, όπου σταθεί και βρεθεί, διαλαλεί ότι το Δημόσιο εξοικονομεί 500 εκατομμύρια ετησίως χάρη στον δικό του νόμο, προσθέτοντας πάντα ότι αυτή η εξοικονόμηση επιτρέπει την πρόσληψη ακόμη 16.000 ατόμων στο δημόσιο σύστημα υγείας.
Και ενώ στην πραγματικότητα οι προμήθειες εξακολουθούν να γίνονται βάσει της 7§2 Ν. 2955/2001, έρχεται τον Δεκέμβριο του 2007 η καταδίκη της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, έπειτα από μια διαδικασία στην οποία η χώρα προτίμησε να μην εκπροσωπηθεί: το δικαστήριο συνήγαγε την παραδοχή εκ μέρους της Ελλάδας της ενοχής της «από τη σιωπή της ελληνικής πλευράς». Παρά τον κόλαφο και τον εξευτελισμό, ούτε τότε καταργείται η διαβόητη διάταξη, που επιτρέπει τις απευθείας προμήθειες βάσει ανωτάτων τιμών οριζομένων με υπουργικές αποφάσεις.
Η αδυναμία της επιτροπής που συνέστησε με τον νόμο του να λειτουργήσει παραγωγικά υποχρεώνει τον Δ. Αβραμόπουλο στα τέλη του 2008 να στείλει εγκύκλιο (12788/16-10-2008) στα νοσοκομεία, επιστρέφοντάς τους την αρμοδιότητα της διεξαγωγής διαγωνισμών. Λίγο αργότερα όμως, με νέα εγκύκλιο (14337/6-11-2008), εξαιρεί από τους διαγωνισμούς τα φίλτρα τεχνητού νεφρού, τα οστεοσυνθετικά υλικά, καθώς και τα καρδιολογικά και αιμοδυναμικά. Εν τέλει, η περιβόητη διάταξη, επάνω στην οποία στήθηκε το πάρτι, καταργείται λίγο προ των τελευταίων εκλογών. Χαριτωμένη υποσημείωση στο έργο του Δ. Αβραμόπουλου είναι ότι παρέδωσε στη διάδοχό του προβλέποντας ότι θα μείνει στην ιστορία του υπουργείου, επειδή «δεν κλέψαμε»…
10 Σχόλια
Comments feed for this article
17 Ιουνίου, 2010 στις 9:04 μμ
Πάνος
Αυτή τη φορά ο Κασιμάτης δεν αναφέρει ούτε άμεσα ούτε έμμεσα την πηγή του δηλ. τον Έρμιππο.
ΚΑΙ αυτή τη φορά επιλέγει ως στόχο έναν μονάχα κρίκο της αμαρτωλής αλυσίδας, τον Αβραμόπουλο, αν και οι ρίζες του κακού βρίσκονται στις ρυθμίσεις του 2001 και στο δίδυμο Σημίτη – Παπαδόπουλου.
Παρουσιάζει δηλαδή το κατεξοχήν σκάνδαλο του ενιαίου ΝΔΣΟΚ ως αποκλειστικό επίτευγμα του κυρ- Μίμη!
Είναι κι αυτό ένα είδος «δημοσιογραφίας»… 😉
17 Ιουνίου, 2010 στις 9:17 μμ
Δύστροπη Πραγματικότητα
Σιγά να μην άφηνε αυτός ο γραφιάς (ο Κασιμάτης) τέτοιο δημοσιογραφικό λαυράκι ανεκμετάλλευτο…
Αλλά εμείς το ξέρουμε…άλλος είναι ο πραγματικός δημοσιογράφος, και λέγεται Έρμιππος, όχι κασιμάτης… 😉
17 Ιουνίου, 2010 στις 9:54 μμ
σχολιαστης
Αναφέρει το 7§2 Ν. 2955/2001, αρα πιάνει το νήμα απο την αρχή. 😉
17 Ιουνίου, 2010 στις 9:59 μμ
Πάνος
Το αναφέρει – δε μπορεί να κάνει αλλιώς… Γνωρίζοντας πολύ καλά ότι ελάχιστοι θα το «πιάσουν».
17 Ιουνίου, 2010 στις 10:01 μμ
σχολιαστης
Καλά ορέ, αυτός που είχε τα αρχίδια να γράψει στην εφημερίδα του αναλυτικά για το θέμα, θα βρει και το μπελά του; 😉
17 Ιουνίου, 2010 στις 10:04 μμ
Πάνος
Μα και την πρώτη φορά φρόντισε να ρίξει τους πασόκους στα μαλακα… Επιλογή του, βεβαίως, αλλά και δικό μας δικαίωμα να τον κρίνουμε!
18 Ιουνίου, 2010 στις 12:13 πμ
Στάθης
Ο Ερμιππος ανέβασε καινούργιο Post. Για την μικρή μαριλίζα…
18 Ιουνίου, 2010 στις 8:38 μμ
σχολιαστης
Η μικρή μαριλίζα
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_2_18/06/2010_404939
Χαμένη στη σκληρή πραγματικότητα
του υπουργείου Υγείας
Tου Στεφανου Κασιματη / kassimatis@kathimerini.gr
Ολοι το λένε ότι η Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου είναι «καλό παιδί». Το δείχνει, άλλωστε. Ηπιος χαρακτήρας, με καλούς τρόπους, ποτέ δεν γίνεται αγενής, έχει σπουδάσει και στη Σορβόννη, ομιλεί απταίστως την ξύλινη πασοκική (εκτός από αγγλικά και γαλλικά), είναι γέννημα θρέμμα του σκληροπυρηνικού ΠΑΣΟΚ. Ως εδώ, οι πάντες συμφωνούν, ακόμη και όσοι την επικρίνουν για την ανυπαρξία της στο υπουργείο Υγείας. Οσον αφορά όμως τις ικανότητές της, δεν νομίζω ότι θα βρείτε εύκολα κάποιον να ενθουσιάζεται μαζί της. «Ξέρεις τι είναι η Μαριλίζα;», μου έλεγε πρόσωπο που είναι σε θέση να γνωρίζει τη δράση της στο υπουργείο. «Η Μαριλίζα κάθεται στο γραφείο της πνιγμένη με θέματα, που αμφιβάλλω αν καταλαβαίνει. Κάποια στιγμή βγαίνει από εκεί και σκοντάφτει κατά λάθος πάνω σ’ έναν από τους συνηθισμένους παραλογισμούς του ελληνικού Δημοσίου. Τότε, γουρλώνει τα μάτια, πιάνει το πρόσωπο με τα χέρια της και αναφωνεί: “Πω, πω! Συμβαίνουν τέτοια πράγματα! Μα πού είναι το κράτος;”».
Η Μαριλίζα είναι αναποτελεσματική, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είναι και τελείως ακίνδυνη. Στην ιστορία της προμήθειας υπερτιμημένων ιατρικών υλικών, την οποία υποτίθεται ότι προσπαθεί σήμερα να συμμαζέψει, είχε και αυτή τον μικρό ρόλο της ως γενική γραμματέας Εμπορίου το 2003, όταν υπουργός Ανάπτυξης ήταν ο μέγιστος Ακης Τσοχατζόπουλος. Τον Μάιο εκείνου του έτους προωθήθηκε προς υπογραφή στα συναρμόδια υπουργεία σχέδιο απόφασης, με τον χαρακτηρισμό του «εξαιρετικώς επείγοντος», το οποίο όριζε «την προμήθεια φίλτρων αιμοκάθαρσης χωρίς διαγωνισμό, σύμφωνα με τον Ν. 2955/2001 άρθρο 7§2». Το έγγραφο δεν είχε αριθμό πρωτοκόλλου, καθώς για την επισημοποίησή του ήταν απαραίτητες οι υπογραφές τριών υφυπουργών, του Γιώργου Φλωρίδη (Οικονομίας), του Ροβέρτου Σπυρόπουλου (Εργασίας) και της Ελπίδας Τσουρή (Υγείας). Ουδείς εκ των τριών δέχθηκε να το υπογράψει, μάλιστα η τότε υφυπουργός Υγείας, επιστρέφοντας το έγγραφο στη γενική γραμματεία Εμπορίου, φρόντισε να επισυνάψει και μια «εμπιστευτική επιστολή», όπου επεσήμαινε ότι η λήψη μιας τέτοιας απόφασης ενείχε «τον κίνδυνο παρεκτροπής του συστήματος προμηθειών συνολικά». Δεν θα ήθελα να πιστέψω ότι, τότε, η Μαριλίζα είχε επίγνωση του τι πήγαινε να κάνει. Προτιμώ να σκέπτομαι ότι απλώς δεν καταλάβαινε. Δεν βλέπω όμως τι μας εγγυάται σήμερα, όπου η ίδια έχει την ευθύνη ολόκληρου του συστήματος δημόσιας υγείας, ότι καταλαβαίνει!
(Για την ιστορία, πάντως, να σημειωθεί ότι τελικώς η επίμαχη απόφαση ελήφθη στις 31 Ιουλίου 2003, αλλά χωρίς την υπογραφή της Μαριλίζας. Την υπέγραφαν ο υφυπουργός Ανάπτυξης Κίμων Κουλούρης, ο υφυπουργός Οικονομίας Ν. Φαρμάκης και -περιέργως, αφού οι σχετικές αρμοδιότητες ανήκαν στους υφυπουργούς- οι υπουργοί Υγείας και Εργασίας, Κ. Στεφανής και Δ. Ρέππας).
20 Ιουνίου, 2010 στις 6:07 μμ
ΙωάννηςΚ (πρώην ioannisk)
Ο Αβραμόπουλος σαν υπουργός υγείας πάτωσε αλλά μιας και είναι πολύ καλός στις δημόσιες σχέσεις επέζησε σαν πολιτικός.
Να θυμήσω όταν την είχε δει, και αυτός, σωτήρας του έθνους έφτιαξε δικό του κόμμα το οποίο διάπρεψε διά της αποτυχίας του και επέστρεψε στη ΝΔ με την ουρά στα σκέλια; Συγκριτικά με τον Σαμρά απέτυχε και εκεί μιας και πρόεδρος της ΝΔ έγινε ο δεύτερος…
20 Ιουνίου, 2010 στις 6:08 μμ
ΙωάννηςΚ (πρώην ioannisk)
Σε κάθε περίπτωση δεν αγχώνομαι για το μέλλον του…