Πριν λίγες μέρες συζητούσαμε στην καλύβα για τη λέξη «Θρακομακεδονία» και καταλήξαμε ότι πρόκειται για μια λέξη ανύπαρκτη, επειδή αποδίδει κάτι ανύπαρκτο. Δεν υπάχει Θρακομακεδονία, όπως δεν υπάχει Θεσσαλορούμελη.
Αμ δε!
Σταμάτησα σήμερα στην Ξάνθη για καφέ και κόντεψε να μου πέσει το σαγόνι: στο βάθρο του αγάλματος γράφει ευκρινώς (ελπίζω να το βλέπετε) Θρακομακεδόνας πολεμιστής!
Μπόνους: το πιο καινούριο ποντιακό μνημείο
…βρίσκεται ακριβώς απέναντι από τον Θρακομακεδόνα πολεμιστή – ένας δρόμος τα χωρίζει. Σίγουρα πιο προσεγμένο από το επίσης νέο ποντιακό μνημείο της Αλεξανδρούπολης, αλλά ο φιλοπερίεργος εαυτός μου εξακολουθεί να αναρωτιέται γιατί τα βυζιά της κεντρικής μορφής (ποία είναι, επί τη ευκαιρία;) είναι κοτζαμάν ορθογώνια παραλληλεπίπεδα; 😉
27 Σχόλια
Comments feed for this article
22 Ιουνίου, 2010 στις 6:23 μμ
Πάνος
Το ποντιακό μνημείο της Αλεξανδρούπολης, εδώ:
https://panosz.wordpress.com/2008/05/31/alexandroupolis/
22 Ιουνίου, 2010 στις 6:23 μμ
zeppos
Μήπως γιατί οι .. πόντιες έτσι τ’άχουν;
Ορθογώνια;
22 Ιουνίου, 2010 στις 6:28 μμ
Dralion
Μου θυμισες το παλιο ανεκδοτο:
— Γιατι οι βελγιδες εχουν ορθογωνιες ρωγες;
— Για να συνηθιζουν τα παιδια απο νωρις στο σχημα της τηγανητης πατατας
(πολλους χαιρετισμους απο τον Μεναπιεν 😉 )
22 Ιουνίου, 2010 στις 6:30 μμ
Πάνος
ζέπο,
να ξανακοιτάξω… τη γυναίκα μου 😉
*
Δράλλιε,
όντως, βελγικό το ανέκδοτο 😉
22 Ιουνίου, 2010 στις 6:59 μμ
bernardina
Τελικά αυτος ο Θρακομακεδόνας ή αναποφάσιστος είναι και δεν καταλήγει ως προς την καταγωγή του ή ακριβώς πάνω στο διοικητικό οριο έχει γεννηθεί ή απλώς πρόκειται τελικά γι’ αυτό περί του οποίου αποφανθήκαμε και τους τσουβαλιάσανε μαζί τους ανθρώπους για να ξεμπερδεύουνε. Γιατί ενώ πχ. το «ΡωσοΠόντιος» σημαίνει Πόντιο που γεννήθηκε ή/και μεγάλωσε στη Ρωσία αμφιβάλλω αν το Θρακομακεδόνας σημαίνει Θράκα που γεννήθηκε ή/και μεγάλωσε στη Μακεδονία.
Αλλά είπαμε, με τη χρήση και την επανάληψη καταξιώνεται κάτι και αρχίζει να υπάρχει. Τα παραδείγματα πολλά π.χ ανθρώπινα δικαιώματα, ελεύθερη βούληση, λαϊική κυριαρχία, κοκ 😈
Επίσης ωραίες σύνθετες λέξεις είναι οι «μασαζοκορσές», «ταπετσαροκάλυμμα» και «πλατοκάθισμα». Σας ορκίζομαι ότι δεν εμπίπτουν στην κατηγορία «Φυρικόντιο» 😉
22 Ιουνίου, 2010 στις 7:13 μμ
Dralion
Πανο, αντι να ξανακοιταξεις την γυναικα σου, ξανακοιταξε τα μεηλ σου 😉
22 Ιουνίου, 2010 στις 7:20 μμ
Πάνος
Βγήκαν παραλληλεπίπεδα μέηλ; 😉
22 Ιουνίου, 2010 στις 7:26 μμ
Μαύρος Γάτος
….κι εγώ που είμαι Θρακοποντιοσμακεδονασκεραμιδόγατος;;;; μήπως δεν υπάρχω κι εγώ;;;;;;;;;;
22 Ιουνίου, 2010 στις 7:27 μμ
Ενη
Bernandina
Η δεύτερη «πλειάδα» των παραδειγματων σου ειναι «αδιαμφισβητητης ερμηνευτικής αξίας » (λέμε και μια μπερδεψια για να περνα η ωρα)
Την πρώτη άστηνε μη και μπούμε στα χωράφια των ανεξάρτητων αρχών, των συνταγματολόγων, των νομικών κλπ. και δεν βγάλουμε άκρη …. 🙄
22 Ιουνίου, 2010 στις 7:46 μμ
bernardina
Μαύρε Γάτε,
Ως γνωστόν στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις. Συνεπώς μην έχεις κανένα πρόβλημα, ΥΠΑΡΧΕΙΣ! Στην ανάγκη, αν σου πολυκολλάνε, τους πετάς κι ένα Niaourisare tracemacedoniarum nerum ergo sum! και τελειώνεις. Άντε να σε αμφισβητήσουν! 😉
Ένη, και των θεολόγων και των φιλοσόφων βεβαίως βεβαίως….
22 Ιουνίου, 2010 στις 8:01 μμ
σχολιαστης
22 Ιουνίου, 2010 στις 8:03 μμ
Πάνος
Αυτοί είναι Βαρντασκομακεδόνες πολεμιστές… 😉
22 Ιουνίου, 2010 στις 8:07 μμ
bernardina
Σχολιαστή,
ΤΖΗΖΑΣ!!! Αυτοί αποδεδειγμένα ΔΕΝ είναι Θρακομακεδόνες. Είναι οι γνωστοί Χτεσινοσημερινοί! Ενδέχεται να είναι και Χαζοβλαμμένοι! Ή μάλλον πιστεύω ότι είναι Χαζοβλαμμένοι της υποσυνομοταξίας Γραφικογελοίοι μεταμφιεσμένοι σε Χτεσινοσημερινούς για ξεκάρφωμα 😀
(Πόσο ΠΙΟ γραφικός μπορεί να γίνει κανείς; :mgreen:
22 Ιουνίου, 2010 στις 8:45 μμ
nikiplos
benardina, κάποια στιγμή πρέπει να γίνει αφιέρωμα σε αυτές τις σύνθετες λέξεις:
8)
προσθέτω: γραββατοπουκάμισο, οροφογκαρσονιέρα, κλασσικομοντέρνος
22 Ιουνίου, 2010 στις 8:49 μμ
καποιος
ΠΆΝΤΩΣ ΔΗΜΟΣ ΥΠΑΡΧΕΙ:
http://www.thrakomakedones.gr/istorika.html
22 Ιουνίου, 2010 στις 8:52 μμ
bernardina
Νίκιπλε,
Μέσα! Όποτε γουστάρετε. Κλασσικομοντέρνος;;; Χαααχαααα Για δώσε παράδειγμα! Γραββατοπουκάμισο;;; Θέλω περιγραφή!!!
Α, και όταν πετύχεις τον Άγγελο, ζήτα του να σου περιγράψει το μπεστριβάνι 😆 Δεν ξέρω αν είναι σύνθετη λέξη και ποια είναι τα μέρη της, αλλά έχει ενδιαφέρον!
22 Ιουνίου, 2010 στις 8:53 μμ
καποιος
Οι περισσότεροι Βούλγαροι που πολέμησαν στο πλευρό των Ελλήνων στη νότια Ελλάδα, είχαν επιστρατευθεί στη Μακεδονία και τη Θράκη από τους Τούρκους ως ιπποκόμοι των δελήδων (ιππέων), όταν δε ευρέθηκαν αντιμέτωποι των ομοδόξων τους Ελλήνων, αυτομόλησαν στα ελληνικά στρατόπεδα και παρέμειναν στην Ελλάδα. Ήσαν γνωστοί και ως Θρακομακεδόνες.
http://www.imma.edu.gr/imma/history/08.html
22 Ιουνίου, 2010 στις 8:59 μμ
Πάνος
κάποιε,
ευχαριστούμε για τις χρήσιμες πληροφορίες. Πάντως, μου είναι λίγο δύσκολο να φανταστώ ότι ο πολεμιστής της Ξάνθης (το άγαλμα, ντε) εμπίπτει στην κατηγορία των ομοδόξων Βουλγάρων που αυτομόλησαν κλπ.
23 Ιουνίου, 2010 στις 2:31 πμ
Μαρία
Αμάν πια που σου έφυγε το σαγόνι 🙂
Απο το κείμενο του Κολιόπουλου φαίνεται οτι οι νότιοι δεν ξεχώριζαν τους Μακεδόνες απ’ τους Θρακιώτες (κάτι σαν τα αρχαία θρακομακεδονικά έθνη στην ανατολική Μακεδονία).
Το άγαλμα είναι του Τσάρα
http://alex.eled.duth.gr/SYLLOGOI/1thrakiko/page/thesi25.htm
και ίσως επειδή παραστάνει πολεμιστή του 21, κράτησε την ονομασία Θρακομακεδόνας.
23 Ιουνίου, 2010 στις 8:40 πμ
Πάνος
Μαρία,
χωρίς να είμαι ειδικός, από τον οπλισμό που φέρει και την ενδυμασία του φαίνεται πως ο πολεμιστής δεν είναι του 21 αλλά μεταγενέστερος. Επιπλέον, το άγαλμα δεν είναι στημένο στην Τρίπολη, αλλά στην Ξάνθη. Τέλος, αν θεωρήσουμε ότι κάποτε οι χαμουτζήδες μπερδεύανε τους Θράκες με τους Μακεδόνες (που δεν το βρίσκω σόι αφήγηση) αυτό σημαίνει ότι το μπέρδεμα πρέπει να …επισημοποιηθεί πανηγυρικά;
Ως συνήθως, η εξήγηση είνοι πολύ πιο απλή. Και πάλι καλά να λέμε που δεν προστέθηκε από κάτω Ποντιακής Καταγωγής! 😉
23 Ιουνίου, 2010 στις 8:45 πμ
Πάνος
Βεβαίως, με το λινκ που δίνεις λύθηκε το μυστήριο της μορφής υψηλά: η Νίκη της Σαμοθράκης είναι.
Τώρα, τι δουλειά είχε η Νίκη να οδηγεί τους πρόσφυγες Ποντίους και γιατί τα στήθη της είναι (κατ’ εξαίρεσιν από τη λοιπή σύνθεση) παραλληλεπίπεδα – ο θεός και η ψυχή του καλλιτέχνη…
23 Ιουνίου, 2010 στις 9:06 πμ
bernardina
κάποιε,
Τον ξέρω καλά τον δήμο, είναι αυτος που τρώει όλη την ατμοσφαιρική ρύπανση της Αθήνας που πηγαίνει και στουκάρει στους πρόποδες της Πάρνηθας οταν το αεράκι φυσάει από τη θάλασσα προς το βάθος του λεκανοπεδίου. Και οι αυθραιρεσίτσες του δεν είναι και μικρουλίτσες καθώς γρούτσου γρούτσου ροκανίζει το πευκοδασάκια σκαρφαλώνοντας στο κατακαημένο το βουνο. Ένοια σου και τα ξέρουμε… 😉
Μπας και θέλετε να σας στειλω και φωτογραφίες; 😉
23 Ιουνίου, 2010 στις 6:24 μμ
Μαρία
Πάνο, ποιους πρόσφυγες Πόντιους; Για τους Βισβίδηδες πρόκειται. Για τη «Νίκη» δες τη σημ.14
Και εδώ στο τέλος της σελίδας
http://alex.eled.duth.gr/SYLLOGOI/ixo/21.html
την περιγραφή του Τσάρα.
23 Ιουνίου, 2010 στις 6:37 μμ
Πάνος
Μαρία, κάπου χάσαμε τη μπάλα…
Για το άγαλμα των Βισβίζιδων στην ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ έγραψα κάτι πριν δύο χρόνια (δες ποστ Αλεξανδούπολης)
Για το άγαλμα της ποντιακής μνήμης (βλ. φωτό ποστ) στην ΞΑΝΘΗ μιλάμε εδώ – και τη Νίκη που κοτσάρισε ο καλλιτέχνης (δεν ξέρω αν είναι ο Τσάρας – συ είπας!) στην κορυφή.
23 Ιουνίου, 2010 στις 7:36 μμ
Μαρία
Α χα χα! Κάτσε να το ξεμπλέξουμε.
Σου είπα οτι ο Τσάρας έκανε το Θρακομακεδόνα σημ.12
Μου λες οτι απο το λινκ ελυσες το μυστήριο των βυζιών. Αλλά το λινκ αναφέρεται στη Νίκη στο μνημείο των Βισβίζηδων.
Πρέπει να δούμε το δημιουργό του ποντιακού στην Ξάνθη.
24 Ιουνίου, 2010 στις 4:44 μμ
Ενη
Πάντως πρέπει να σας πω οτι οι Θρακιώτες (απο Καβάλα και πέρα), θεωρούν πολύ προσβλητικό να μην τους ξεχωρίζουν απο τούς Μακεδόνες.
Κάποτε, πριν χρόνια, πήγε στην Ξάνθη ενας καθηγητής πανεπιστημίου για μια ομιλία δε ευρύ ακροατήριο. Και αρχίζει «Εσείς οι Μακεδόνες εδω στην Ξάνθη ….»
επικρατησε χαμός στο ακροατήριο, και ο ομιλών δεν ηξερε πως να δικαιολογηθει …….
Υ.Γ. Προς επίρρωσιν της Β.
12 Σεπτεμβρίου, 2010 στις 1:31 μμ
μακης
λεμε συχνα, μακεδονια-θρακη επειδη ειναι τα δυο γεωγραφικα διαμερισματα της ΒΟΡΕΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ.Το «θρακομακεδονες» απλως δηλωνει τους βορειοελλαδιτες,δεν σημαινει απαραιτητα μακεδονας θρακικης καταγωγης η το αντιστροφο.Καπως αντιστοιχα θα λεγαμε θεσσαλια-ρουμελη και «θεσσαλορουμελιωτες». Οι οροι θεσσαλορουμελη,θρακομακεδονια κτλ δεν υφιστανται.