Της Ελλης Γιωτοπουλου – Σισιλιανου*
Η πρόσφατη συζήτηση του νομοσχεδίου για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στη Βουλή απέδειξε, για πολλοστή φορά, ότι βασικά θέματα δεν είχαν αντιμετωπιστεί με βασανιστικό προβληματισμό, ώστε να μπορούν να αντικρουστούν οι τυχόν αβάσιμες αντιδράσεις με στέρεη και αναντίρρητη επιχειρηματολογία. Ετσι, έδωσε την ευκαιρία να υποστηριχτούν είτε απαράδεκτες είτε αυτοσχέδιες προτάσεις, ενδεικτικές της προχειρότητας αλλά κυρίως της έλλειψης στοιχειώδους ευαισθησίας στην αποτίμηση καίριων εκπαιδευτικών θεμάτων. Μία περίπτωση που όξυνε τα πνεύματα ήταν ο τρόπος διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών.
Κατ’ αρχάς θα πρέπει να τονιστεί ότι το μάθημα δεν είναι γλωσσικό· είναι η διδασκαλία της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας, δηλαδή του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, αλλά μέσω της γλώσσας, η οποία έφθασε σε τόσο υψηλό επίπεδο, γιατί δουλευόταν από τους ίδιους τους δημιουργούς με αδιάκοπο αγώνα για να ανταποκριθεί με πληρότητα στο εννοιολογικό περιεχόμενο των έργων που διατύπωναν βαθύτατες φιλοσοφικές έννοιες, υψηλότατου επιπέδου λογοτεχνικές δημιουργίες, τολμηρότατες, για την εποχή, επιστημονικές απόψεις. Ετσι, η γλώσσα συνδέθηκε τόσο άρρηκτα με τα κείμενα, ώστε τα τελευταία να αξιολογούνται πάντα όχι μόνο για την ποιότητα του περιεχομένου τους, αλλά και για την ανυπέρβλητη γλωσσική τους διατύπωση.
Οι προτάσεις
Οι απόψεις που υποστήριξε βουλευτής της ΔΗΜΑΡ πρώτα, το μάθημα να είναι προαιρετικό για τους μαθητές που δεν ακολουθούν την ανθρωπιστική κατεύθυνση και ύστερα, να διδάσκεται σε όλες τις κατευθύνσεις από μετάφραση, είναι απολύτως απαράδεκτες. Αποφασίζεται η προαιρετική παρακολούθηση μαθημάτων όταν πρόκειται για γνωστικά αντικείμενα που δεν έχουν πρωταρχική σημασία. Η Αρχαία Ελληνική Γραμματεία έχει μια ειδική σημασία για ορισμένη κατηγορία μαθητών και όχι για το σύνολο ως βασική μορφωτική αξία, τη σπουδαιότερη που μπορεί να προσφερθεί στο σχολείο. Ως προς το δεύτερο σημείο: η διδασκαλία της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας να γίνεται σε όλες τις κατευθύνσεις από μετάφραση, αυτό σημαίνει ο μαθητής να μην έχει ποτέ την ευκαιρία να αντιληφθεί πλήρως την αισθητική αξία του κειμένου, που, όπως αναφέρθηκε ήδη, οφείλεται σε μεγάλο βαθμό και στο υψηλό επίπεδο της γλώσσας. Είναι δυνατόν να μη γίνεται αντιληπτό τι σημαίνει η απογύμνωση των κειμένων αυτών από ένα βασικό αισθητικό στοιχείο που είναι η γλώσσα τους, η οποία και χαρακτηρίστηκε κάποια στιγμή νεκρή – συνηθισμένος άλλωστε χαρακτηρισμός. Αλλά η γλώσσα αυτή, χάρη στον αστείρευτο πλούτο της, βρίσκεται καθημερινά στο στόμα των Ευρωπαίων επιστημόνων. Ζωντανή, εύπλαστη προσφέρει την επιστημονική ορολογία πλήθους θετικών επιστημών. Μοναδικό φαινόμενο γλώσσας ηλικίας πολλών εκατονταετιών, που αποδείχτηκε η καταλληλότερη για να ανταποκριθεί στη γλωσσική διατύπωση των όρων των πιο σύγχρονων επιτευγμάτων των πρωτοποριακών επιστημών.
Ωστόσο, είναι αλήθεια ότι ο τρόπος διδασκαλίας του μαθήματος έως σήμερα δεν δίνει πολλές δυνατότητες βαθύτερης αξιολόγησης των κειμένων. Εκείνο όμως που επιβάλλεται είναι η σοβαρή αντιμετώπιση της αποτελεσματικότερης προσφοράς του μαθήματος και όχι η απαράδεκτη απαξίωσή του.
Θεωρώ ότι την ευστοχότερη λύση είχε δώσει στο πρόβλημα η μεταρρύθμιση των ετών 1964-65, ύστερα από πολλή μελέτη και έντονο προβληματισμό. Με την καθιέρωση τότε της εννεάχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης και, ως συνέπεια, της εγκατάλειψης του σχολείου από μεγάλο αριθμό παιδιών μετά το τέλος της Γ΄ Γυμνασίου, το πρόβλημα που αντιμετώπισαν οι υπεύθυνοι της μεταρρύθμισης ήταν με ποιον τρόπο οι μαθητές αυτοί θα έπρεπε να αποκτήσουν κάποια ουσιαστική γνώση του περιεχομένου της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας, αφού οι τρεις τάξεις του γυμνασίου ήταν ανεπαρκείς για την εκμάθηση της γλώσσας και τη διδασκαλία κάποιων κειμένων, έστω και από τα πιο βατά. Η πείρα είχε δείξει ότι με το σύστημα που ίσχυε έως τότε και τον τρόπο διδασκαλίας από το πρωτότυπο μόνο σπαράγματα από μερικές σελίδες κειμένων γνώριζαν οι μαθητές και μάλιστα, τις περισσότερες φορές όχι ως περιεχόμενο, αφού το αγώνισμα εξαντλείτο στο στάδιο της εξουδετέρωσης των γραμματικών και συντακτικών δυσκολιών.
Δοκιμασμένη λύση
Τελικά θεωρήθηκε ως προσφορότερη λύση η διδασκαλία του μαθήματος στις τρεις γυμνασιακές τάξεις να γίνεται από μετάφραση με ένα πλούσιο πρόγραμμα κειμένων από όλα τα είδη του γραπτού λόγου (ιστορικών, φιλοσοφικών, λογοτεχνικών) και, παράλληλα, να εισαχθεί τρίωρη διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας στη Γ΄ Γυμνασίου με εντελώς ανανεωμένο τρόπο διδασκαλίας του γλωσσικού μαθήματος. Η λύση αυτή είχε τα εξής πλεονεκτήματα: Αφενός, τη μορφωτική αναβάθμιση του αποφοίτου της Γ΄ Γυμνασίου, δηλαδή του μέσου Ελληνα που δεν επρόκειτο να ασχοληθεί με τα γράμματα –άλλωστε η αναβάθμιση αυτή ήταν και ο λόγος της αντικατάστασης της εξάχρονης με την εννεάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση– και αφετέρου, τη δημιουργία ευνοϊκότερων προϋποθέσεων για τη σωστή πρόσληψη του μαθήματος από τους μαθητές του λυκείου. Η εκμάθηση της δομής και του μηχανισμού λειτουργίας της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, χάρη στη σωστή διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος στη Γ΄ Γυμνασίου, τους έδινε τη δυνατότητα να αντιληφθούν τον πλούτο και την εκφραστική δύναμη του ελληνικού λόγου και να προχωρήσουν με πολύ μεγαλύτερη άνεση και ταχύτερο ρυθμό στη μελέτη από το πρωτότυπο των αρχαίων κειμένων –ένα χώρο ήδη αρκετά οικείο από το γυμνάσιο χάρη στη μελέτη σημαντικού αριθμού κειμένων σε μετάφραση– διαπιστώνοντας επιτέλους τη βαθύτερη εννοιολογική και αισθητική τους αξία.
Η αντιμετώπιση αυτή του μαθήματος, που πιστεύω πως ήταν η καλύτερη δυνατή για το γυμνάσιο και εκείνη που υποσχόταν τα ικανοποιητικότερα αποτελέσματα για το λύκειο, εφαρμόστηκε με ιδιαίτερη επιτυχία στην Α΄ Γυμνασίου τον πρώτο χρόνο της μεταρρύθμισης. Η αποστασία που επακολούθησε, ανέστειλε τα πάντα και η χούντα κατέστρεψε ό,τι είχε προλάβει να πραγματοποιήσει η μεταρρύθμιση, παλεύοντας με συνεχείς και οξύτατες αντιδράσεις.
Σήμερα, ξανασυζητείται το θέμα του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών και μάλιστα με ανεπίτρεπτη ανευθυνότητα. Φοβάμαι ότι, δυστυχώς, η συζήτηση θα επανέλθει πολλές φορές στο μέλλον.
Επιβάλλεται, επιτέλους, να γίνει αντιληπτή η ιδιαίτερη βαρύτητα του μαθήματος αυτού για τη γενικότερη παιδεία του λαού μας. Και ας μην ξεχνάμε κάτι που έχει λεχθεί σοφά, ότι ο βαθμός πολιτισμού μιας χώρας βρίσκεται εκεί που φθάνει η μόρφωση των πολλών.
* Η κ. Ελλη Γιωτοπούλου – Σισιλιάνου είναι ομότιμη καθηγήτρια πανεπιστημίου, πρώην μέλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (1965-1967).
6 Σχόλια
Comments feed for this article
2 Οκτωβρίου, 2013 στις 11:12 πμ
Αφώτιστος Φιλέλλην
Η εξειδικευση σκοτωνει την γενικη ευφυια, δηλ. την ικανοτητα να αντιμετωπιζεις σφαιρικα και επιυχημενα ενα συνθετο προβλημα.
Ετσι λοιπον «Οι απόψεις που υποστήριξε βουλευτής της ΔΗΜΑΡ πρώτα, το μάθημα να είναι προαιρετικό για τους μαθητές που δεν ακολουθούν την ανθρωπιστική κατεύθυνση και ύστερα, να διδάσκεται σε όλες τις κατευθύνσεις από μετάφραση, είναι απολύτως απαράδεκτες.»
Το εχω ξαναγραψει. Αν δεν ειχα διδαχθει 6 ετη Αρχαια Ελληνικα και απλη ως προχωρημενη καθαρευουσα (στα Νεα Ελληνικα) οι τεχνικες εκθεσεις μου ως Μελετητης Μηχανικος, θα εβριθαν περιφρασεων, «μπακαλιστικων» τεχνικων ορων, βυζαντολογιων, ενω θα χρησιμοποιουσα φτωχο λεξιλογιο.
Η δε αντιληπτικη μου ικανοτητα θα δυσχεραινοταν, εφοσον καθημερινα σε διαφορα βιβλια και συγγραματα θα συναντουσα αγνωστες λεξεις, με αρχαιοελληνικη προελευση.
Ας ζητουσαν -τελος παντων – την γνωμη καποιου εγκριτου καθηγητη του ΕΜΠ με ευρυτερη παιδεια, λ.χ. του Θοδωρου Τασιου.
2 Οκτωβρίου, 2013 στις 11:18 πμ
Alex
Ένοιωσα υπερήφανος αλλά ταυτόχρονα και πολύ αμήχανα όταν όλοι οι Ιταλοί φίλοι μου αρχισαν να μου λένε κείμενα του Ομήρου και του Πλάτωνα στα αρχαία
Ιστορίες, βιογραφίες φιλοσόφων που στο σχολείο δε μας εχουν διδάξει ποτε και που στην Ιταλία διδάσκονται αρχαία και Λατινικά υποχρεωτικά για 6 χρόνια
2 Οκτωβρίου, 2013 στις 11:19 πμ
Αφώτιστος Φιλέλλην
ΑΓΝΩΣΤΟΥ ΠΛΑΓΙΑΡΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΓΡΑΦΗ
ΕΙΣ…ΚΕΝΟΤΑΦΙΟΝ
ΤΟΙΣ ΤΩΝ (ΦΙΛΟΚΑΛΟΥΝΤΩΝ ΜΥΡΙΩΝ;) ΜΙΜΗΤΑΙΣ ΤΟΙΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΤΩΝ ΒΑΡΒΑΡΩΝ ΚΑΙ ΚΡΥΠΤΟΒΑΡΒΑΡΩΝ (ΔΙΣ ΕΚΑΤΟΝΤΑΚΙΣ ΜΥΡΙΩΝ; ΜΕΤΟΙΚΩΝ ΕΝ ΑΘΗΝHΣΙ) ΩΜΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΑΠΙΣΤΙΑΝ ΚΑΙ ΑΣΕΒΕΙΑΝ (ΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗΝ ΤΕ ΚΑΙ ΠΟΙΗΣΙΝ) ΚΑΙ ΛΟΓΩΙ ΚΑΙ ΕΡΓΩΙ ΑΓΩΝΙΣΑΜΕΝΟΙΣ ΚΑΙ ΑΓΩΝΙΖΟΜΕΝΟΙΣ ΧΑΙΡΕΙΝ ΚΑΙ ΝΙΚΑΝ
Ο ΣΥΓΓΡΑΦΕΥΣ
ΚΑΙ ΔΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΝ
ΕΙΣ ΑΦΩΤΙΣΤΟΣ ΦΙΛΕΛΛΗΝ
2 Οκτωβρίου, 2013 στις 11:21 πμ
ποιητής εκ του προχείρου
Κάτι σχετικό-άσχετο του Σουρή.
Είπα – στην αρχή – να βάλω μόνο τους στίχους τους σχετικούς με την προγονοπληξία των συγχρόνων του Σουρή, αλλά, το ποίημα είναι τόσο απολαυστικό που το δημοσιεύω ολόκληρο.
Αν ήμην βασιλεύς
Πολλοὶ ὡς τώρα ἔγραψαν ὅτι ἂν εἶχαν θρόνο,
θὰ ἔκαναν στρατεύματα καὶ στόλους φοβερούς,
πὼς γιὰ τὸ ἔθνος πάντοτε θὰ φρόντιζαν μὲ πόνο
καὶ τοὺς ἀρχαίους θἄφερναν τῆς δόξας μας καιρούς.
Δὲν ξέρουν τί τοὺς γίνεται καὶ λόγια μόνο χάνουν,
γιὰ βασιληάδες τῶν Ρωμῃῶν οἱ κύριοι δὲν κάνουν.
Ἐγὼ δὲν θέλω βασιληᾶς νὰ εἶμαι ὅπως ἄλλοι,
θέλω νὰ εἶμαι τύραννος ἀπόλυτος σατράπης,
νὰ ἔχω μάτια πύρινα καὶ πίσω στὸ κεφάλι,
νὰ εἶμαι τέρας, Ἐριννύς, Βριάρεως, χασάπης.
Νὰ ἔχω χέρια ἑκατὸ καὶ ἄλλα τόσα πόδια,
καὶ νὰ σηκώνω μόνος μου πενῆντα πέντε βώδια.
Ἂν ἤμουν τέτοιος βασιλῃᾶς, τί ἔλεγα νὰ κάμω!
Ὀρθὴ καμμιὰ δὲν θἄφινα νὰ στέκεται κολῶνα,
κάθε ἀρχαῖο ἄγαλμα θὰ τὸ κυλοῦσα χάμω,
καὶ ἴσως θὰ ἐγκρέμιζα κι’ αὐτὸν τὸν Παρθενῶνα.
Κάτω, θὰ φώναζα παντοῦ, αἱ κλασσικαὶ Ἀθῆναι,
ἡ Δῆλος, αἱ ἀνασκαφαί, ὁ Σλῆμαν, αἱ Μυκῆναι.
Ὅποιος γυρεύει μνήματα τῆς κλασικῆς παιδείας,
ὅποιος ξεθάβει ἄγαλμα καμμιᾶς ἢ κανενός,
κι’ ἂν Κουμανούδης λέγεται, κι’ ἂν εἶναι Καββαδίας,
θὰ θάβεται μὲ τἄγαλμα κι’ ἐκεῖνος ζωντανός.
Θὰ λείψουν τόσα μάρμαρα καὶ οἱ ἀρχαιολόγοι,
κι’ ἡ δόξα τότε ἡ παλῃὰ τὸ ἔθνος δὲν θὰ τρώγῃ.
Σὲ κάθε δρόμο θἄστηνα καὶ ἀπὸ μιὰ κρεμάλα,
κι’ ἀφοῦ κρεμοῦσα ὅλη μας τὴ χωροφυλακή,
τοὺς Κυβερνήτας θἄστελλα σὲ γάϊδαρο καβάλλα
σὰν σκύλοι νὰ ψοφήσουνε στὸν Κάνθαρο ἐκεῖ…
Ἀρχὴ καμμιὰ δὲν θἄμενε στὸ ἔθνος οὔτε κόμμα,
καὶ ἴσως τότε θἄλειπε ἡ μοῦχλα καὶ ἡ βρῶμα.
Δὲν θἄφινα παράσημο κι’ οὔτε σταυρὸ κανένα
στὸν τάδε ὑψηλότατο, στὸ δεῖνα σπαθοφόρο,
ὅλα μὲ μιὰ θὰ τἄδινα γιὰ πεῖσμα μαζωμένα
εἰς τὸν Ἀθερινόπουλο καὶ τὸν Δὲ-Κάστρο δῶρο.
Μόνον σ’ αὐτοὺς θὰ φόρτωνα χρυσᾶ καὶ διαμαντένια,
ἀλλὰ στοὺς ἄλλους τίποτε, οὐδὲ τενεκεδένια.
Εἰς ὅλους τότε θἄλεγα: μακρὰν ἡ ἐπαιτεία,
ἀφίσετε τὰ γράμματα, τὸ Σύνταγμα, τοὺς νόμους,
ἂς λείψῃ κι’ ἡ πολιτικὴ καὶ ἡ διπλωματία,
καὶ μέρα νύκτα σκάβετε ἀγρούς, χωράφια, δρόμους.
Ἔξω γιατροί, καθηγηταί, γραφιάδες, δικηγόροι,
ὅλοι σκαφτιάδες, κηπουροί, ποιμένες, τορναδόροι.
Ποιὸς εἶσαι σὺ ὁ κύριος; – σπουδαῖος βουλευτὴς –
δὺο κοφίνια κοπριὰ φορτῶστε του στοὺς ὥμους•
ἐσὺ ποιὸς εἶσαι; – Δήμαρχος – σὺ τ’ εἶσαι; – ποιητής –
πετάξετέ τους γρήγορα στοὺς νέους ὑπονόμους.
Κανεὶς Ρωμῃὸς ὑπήκοος ἀξίωμα δὲν θἄχῃ,
καὶ οὔτε κάμαις, ρόπαλα, κουμπούρια καὶ σελάχι.
Τῶν κουβαρντάδων θἄσπαζα ἀλύπητα τὴ μούρη,
θὰ κούραζα τὰ χέρια μου ἀπὸ δαρμοὺς καὶ κτύπους,
καὶ τῆς βουλῆς θὰ ἔκανα τὸ μέγαρο ἀχοῦρι
διὰ τοὺς ἐπιβήτορας τῆς Ἀραβίας ἵππους.
Ἀλλ’ ὅμως θὰ παρήγγελλα παντοῦ στοὺς ξένους τόπους
νὰ στείλουν κι’ ἐπιβήτορας γιὰ τῇς Ρωμῃαῖς ἀνθρώπους.
Νὰ πιάσῃ σόϊ ἀπ’ αὐτοὺς ἡ νέα Ρωμῃοσύνη,
νὰ μὴ γεννῶνται πλάσματα κουτὰ, σπασμένα, σάπια,
ἡ νέα πλάσις ὤμορφη καὶ δυνατὴ νὰ γίνῃ,
νὰ μὴ ζητῇ τὸ βρώμιον καὶ τοῦ σιδήρου χάπια.
Νὰ ἔβγουν ἄλογα καλά, ἀλλὰ νὰ βγοῦν καὶ ἄνδρες,
κι’ ὄχι μαϊμοῦδες, πίθηκοι, γυναικωτοί, γαλιάνδρες.
Θὰ ἔσβυνα τὴν κάμινον τοῦ Πανεπιστημίου,
κανεὶς δὲν θὰ ἐγίνετο ταμίας πουθενά,
ἐγὼ θὰ ἤμουν ὁ σκοπὸς τοῦ Κεντρικοῦ Ταμείου,
κι’ οὔτε ἀπ’ ἔξω θἄφινα κανένας νὰ περνᾷ.
Κυττάξετε τὰ μοῦτρα σας καλὰ μὲς στοὺς καθρέφτες…
σᾶς ξέρω καὶ μὲ ξέρετε, διαόλου παλῃοκλέφτες.
Ὅλους αὐτοὺς τοὺς κόρακας, τοὺς φαρδομανικάδες,
ὅλους αὐτοὺς τοὺς εὐσεβεῖς, τῆς πίστεως τοὺς στύλους,
ἀμέσως θὰ τοὺς ἔζεβα μὲ γκέμια καὶ χαλκάδες
εἰς τὰ μαγκανοπήγαδα, εἰς τἄροτρα, στοὺς μύλους.
Τῇς μίτρες των καὶ τἄμφια καὶ κάθε των στολίδι
θὰ τἄλλαζα μὲ ἄφθονο σιτάρι καὶ γρασίδι.
Κι’ ἀφοῦ μὲ τὸ στηλιάρι μου σᾶς ἔσπαζα στὸ ξύλο
καὶ κἄπως ἐσωφρόνιζα τὸ ἕνα κι’ ἄλλο φῦλο,
καὶ ἅμα ἔβλεπα κι’ ἐγὼ πὼς στὴν Ἑλλάδα πιὰ
εὑρίσκονται καὶ ἄνθρωποι μὲ λίγη ἀνθρωπιά,
θὰ ἔδινα τὸ στέμμα μου εἰς ἄλλον νὰ τὸ βάλῃ
καὶ ὅπως τώρα θἄρχιζα νὰ γράφω στίχους πάλι.
2 Οκτωβρίου, 2013 στις 11:34 πμ
Αφώτιστος Φιλέλλην
Δεν είναι η πατρίδα μας (2010, σατιρικό)
Δεν είν’ οι βίλες στις κορυφογραμμές
οι ιδιωτικές παραλίες στις μπαζωμένες ακτές
τα αξεστα λαμόγια με τις βαμμένες ξανθιές
τα ξέκωλα στην TV και στις φυλλάδες.
Οι λαθρέμποροι που έχουνε ποδοσφαιρικές ομάδες
οι πουλημένοι οι “ταγοί” και οι συνδικαλιστές
” διανοούμενοι” που υμνούν απολύσεις από μικροκαπιταλιστές
” μαικήνες” businessmen επί του ασφαλούς :
αφανείς εταίροι με τους πολιτικούς.
Δεν είναι τα ερειπωμένα αρχαία μέλη μνημείων
τα αγάλματα τα κλασσικά,o εναπομένων κίων
ότι απέμεινε απ’ το ασβεστοκάμινο και την λαθρανασκαφή
καλά που δεν τά ‘ καναν όλα ασβέστη οι χριστιανοί
ή δεν τα’ χτισαν σε εκκλησιές στην βυζαντινή εποχή
Fallmerayer- Παπαρρηγόπουλος 1-1
δεν δίνω δίκιο σε κανένα
Πάντως ο καπιταλισμός μας είναι βαλκανικός
διαφθορά, εγκάθετοι, μετριοκρατία, νεποτισμός
Τα αποτελέσματα γνωστά πριν το σάλπισμα της κρίσης
Φθάνει η ώρα την μάταιη την μάχη ν’ αφήσεις
………………………………………………………..
Χαμένη η παρτίδα της πατρίδας μας
Σαν Σέρβοι επί Milošević να βγάλουν διαβατήρια
οι νέοι των 700 ευρώ , αξιοπρέπειας εισιτήρια
τόσους …έξυπνους δεν τους σηκώνει ο τόπος
οδόφραγμα οι “έξυπνοι”, για πάντα κλειστός ο δρόμος
Κι εμείς μετά την σύνταξη στην πόλη του Καβάφη
θα κοιτάμε προς βορρά : την Κρήτη, τη Ανάφη
κι ας τους “να βράζουν μες το ζουμί τους”
μέχρι να τελειώσει το νερό κι η άθλια ζωή τους.
24.03.2010
ΥΓ 7η επαναληψις, αλλα αρμοζει πολλαπλως εις την περπτωσιν και εις την συγκυριαν.
2 Οκτωβρίου, 2013 στις 2:27 μμ
Αφώτιστος Φιλέλλην
«30/09/13 ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Φυγή στο αίσιο μέλλον
Ο τουριστικός παράδεισος και το τέλος των Πανεπιστημίων.
Ο οικονομικός πόλεμος εναντίον των ΑΕΙ, που απειλούνται με ασφυξία και ενδεχομένως με κλείσιμο, είναι χαρακτηριστικός της νέας εποχής που φαίνεται να ανατέλλει. Μαζί με την προβλεπόμενη κατάργηση του άρθρου 17, απειλείται με επ’ αόριστον παράλυση η οποιαδήποτε δυνατότητα κοινωνικού προγραμματισμού της ανώτερης εκπαίδευσης, και μαζί με αυτήν της εκπαίδευσης στο σύνολό της
Του Κωνσταντίνου Τσουκαλά
…………
http://www.efsyn.gr/?p=123783