Με ποιες επιλογές θα συμφωνούσατε ενθουσιωδώς; Ποια βιβλία (νεοελληνική λογοτεχνία 1813-2013) θα προτείνατε εσείς;

Ολοκληρώθηκε η μεγάλη έρευνα του bookpress.gr και του βιβλιοπωλείου «Πολιτεία» για την ανάδειξη των 100 σημαντικότερων βιβλίων της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας (1813-2013), στην οποία πήραν μέρος 120 σημερινοί Έλληνες συγγραφείς, ψηφίζοντας μυθιστορήματα, διηγήματα, ποιητικές συλλογές και θεατρικά έργα.
Ο κατάλογος με τα 100 καλύτερα βιβλία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, που δόθηκε αλφαβητικά και όχι με σειρά επιτυχίας, είναι ο εξής:
1 ΑΡΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ, ΤΟ ΚΙΒΩΤΙΟ
2 ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ, ΤΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ
3 ΑΞΙΩΤΗ ΜΕΛΠΩ, ΔΥΣΚΟΛΕΣ ΝΥΧΤΕΣ
4 ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΑΛΤΙΝΟΣ, Η ΚΑΘΟΔΟΣ ΤΩΝ ΕΝΝΙΑ
5 ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΑΛΤΙΝΟΣ, ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ ’60
6 ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΑΛΤΙΝΟΣ, ΣΥΝΑΞΑΡΙ ΑΝΔΡΕΑ ΚΟΡΔΟΠΑΤΗ
7 ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΑΛΤΙΝΟΣ, ΟΡΘΟΚΩΣΤΑ
8 ΚΩΣΤΑΣ ΒΑΡΝΑΛΗΣ, ΤΟ ΦΩΣ ΠΟΥ ΚΑΙΕΙ
9 ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ, ΤΟ ΦΥΛΛΟ. ΤΟ ΠΗΓΑΔΙ. Τ’ ΑΓΓΕΛΙΑΣΜΑ
10 ΗΛΙΑΣ ΒΕΝΕΖΗΣ, ΑΙΟΛΙΚΗ ΓΗ
11 ΗΛΙΑΣ ΒΕΝΕΖΗΣ, ΤΟ ΝΟΥΜΕΝΟ 31328
12 ΓΕΩΡΓΙΟΣ Μ. ΒΙΖΥΗΝΟΣ, ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΑ ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ
13 ΓΕΩΡΓΙΟΣ Μ. ΒΙΖΥΗΝΟΣ ,ΤΟ ΑΜΑΡΤΗΜΑ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΣ ΜΟΥ
14 ΓΕΩΡΓΙΟΣ Μ. ΒΙΖΥΗΝΟΣ, ΤΟ ΜΟΝΟ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΟΥ ΤΑΞΕΙΔΙΟΝ
15 ΡΕΑ ΓΑΛΑΝΑΚΗ, Ο ΒΙΟΣ ΤΟΥ ΙΣΜΑΗΛ ΦΕΡΙΚ ΠΑΣΑ
16 ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΚΑΝΑΣ, ΓΥΑΛΙΝΑ ΓΙΑΝΝΕΝΑ
17 ΝΙΚΟΣ ΓΚΑΤΣΟΣ, ΑΜΟΡΓΟΣ
18 Ε.Χ. ΓΟΝΑΤΑΣ, Η ΚΡΥΠΤΗ
19 ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ, ΠΕΘΑΙΝΩ ΣΑΝ ΧΩΡΑ
20 ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ, ΝΤΙΑΛΙΘ’ ΙΜ ΧΡΙΣΤΑΚΗ
21 ΚΙΚΗ ΔΗΜΟΥΛΑ, ΧΑΙΡΕ ΠΟΤΕ
22 ΜΑΡΩ ΔΟΥΚΑ, Η ΑΡΧΑΙΑ ΣΚΟΥΡΙΑ
23 ΣΤΡΑΤΗΣ ΔΟΥΚΑΣ, ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΝΟΣ ΑΙΧΜΑΛΩΤΟΥ
24 ΝΙΚΟΣ ΕΓΓΟΝΟΠΟΥΛΟΣ, ΣΤΗΝ ΚΟΙΛΑΔΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΡΟΔΩΝΕΣ
25 ΝΙΚΟΣ ΕΓΓΟΝΟΠΟΥΛΟΣ, ΜΠΟΛΙΒΑΡ
26 ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ, ΤΟ ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ
27 ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ, ΤΑ ΕΛΕΓΕΙΑ ΤΗΣ ΟΞΩΠΕΤΡΑΣ
28 ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ, ΠΟΙΗΜΑΤΑ 1911-1996
29 ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ, ΜΑΡΙΑ ΝΕΦΕΛΗ
30 ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ, ΟΚΤΑΝΑ
31 ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ, ΕΝΔΟΧΩΡΑ
32 ΑΝΔΡΕΑΣ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ, ΥΨΙΚΑΜΙΝΟΣ
33 ΖΥΡΑΝΝΑ ΖΑΤΕΛΗ, ΚΑΙ ΜΕ ΤΟ ΦΩΣ ΤΟΥ ΛΥΚΟΥ ΕΠΑΝΕΡΧΟΝΤΑΙ
34 ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΘΕΟΤΟΚΗΣ, Η ΤΙΜΗ ΚΑΙ ΤΟ ΧΡΗΜΑ
35 ΓΙΩΡΓΟΣ ΙΩΑΝΝΟΥ, ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ ΘΡΗΝΟΣ
36 ΓΙΩΡΓΟΣ ΙΩΑΝΝΟΥ, Η ΣΑΡΚΟΦΑΓΟΣ
37 Κ.Π. ΚΑΒΑΦΗΣ, ΑΠΑΝΤΑ
38 Κ.Π. ΚΑΒΑΦΗΣ, ΤΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ
39 ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ, ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟΝ ΓΚΡΕΚΟ
40 ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ, ΒΙΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΤΟΥ ΑΛΕΞΗ ΖΟΡΜΠΑ
41 ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ, Ο ΚΑΠΕΤΑΝ ΜΙΧΑΛΗΣ
42 ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ, Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΞΑΝΑΣΤΑΥΡΩΝΕΤΑΙ
43 ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΑΛΒΟΣ, ΩΔΑΙ
44 ΙΑΚΩΒΟΣ ΚΑΜΠΑΝΕΛΛΗΣ, Η ΑΥΛΗ ΤΩΝ ΘΑΥΜΑΤΩΝ
45 Μ. ΚΑΡΑΓΑΤΣΗΣ, Η ΜΕΓΑΛΗ ΧΙΜΑΙΡΑ
46 Μ. ΚΑΡΑΓΑΤΣΗΣ, ΓΙΟΥΓΚΕΡΜΑΝ
47 Μ. ΚΑΡΑΓΑΤΣΗΣ, Ο ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΑΡΧΗΣ ΛΙΑΠΚΙΝ
48 ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΚΑΡΑΠΑΝΟΥ, Η ΚΑΣΣΑΝΔΡΑ ΚΑΙ Ο ΛΥΚΟΣ
49 ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΑΡΚΑΒΙΤΣΑΣ, Ο ΖΗΤΙΑΝΟΣ
50 ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΡΥΩΤΑΚΗΣ, ΕΛΕΓΕΙΑ ΚΑΙ ΣΑΤΙΡΕΣ
51 ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΡΥΩΤΑΚΗΣ, ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΕΖΑ
52 ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΡΥΩΤΑΚΗΣ, ΝΗΠΕΝΘΗ
53 ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΤΣΑΡΟΣ, ΚΑΤΑ ΣΑΔΔΟΥΚΑΙΩΝ
54 ΝΙΚΟΣ ΚΑΧΤΙΤΣΗΣ, Ο ΕΞΩΣΤΗΣ
55 ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΚΟΤΖΙΑΣ, ΑΝΤΙΠΟΙΗΣΙΣ ΑΡΧΗΣ
56 ΜΕΝΗΣ ΚΟΥΜΑΝΤΑΡΕΑΣ, ΒΙΟΤΕΧΝΙΑ ΥΑΛΙΚΩΝ
57 ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ , ΑΠΟΜΝΗΜΟΝΕΥΜΑΤΑ
58 ΠΑΥΛΟΣ ΜΑΤΕΣΙΣ, Η ΜΗΤΕΡΑ ΤΟΥ ΣΚΥΛΟΥ
59 ΜΙΧΑΗΛ ΜΗΤΣΑΚΗΣ, ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ
60 ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΠΕΡΑΤΗΣ, ΤΟ ΠΛΑΤΥ ΠΟΤΑΜΙ
61 ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΥΡΙΒΗΛΗΣ, Η ΖΩΗ ΕΝ ΤΑΦΩ
62 ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΥΡΙΒΗΛΗΣ, Η ΔΑΣΚΑΛΑ ΜΕ ΤΑ ΧΡΥΣΑ ΜΑΤΙΑ
63 ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ, Ο ΔΩΔΕΚΑΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΓΥΦΤΟΥ
64 ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΟΥ, ΑΠΟ ΤΟ ΣΤΟΜΑ ΤΗΣ ΠΑΛΙΑΣ REMINGTON
65 ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ, Η ΦΟΝΙΣΣΑ
66 ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ, ΑΠΑΝΤΑ
67 ΝΙΚΟΣ-ΓΑΒΡΙΗΛ ΠΕΝΤΖΙΚΗΣ, ΤΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΣ ΕΡΣΗΣ
68 ΝΙΚΟΣ-ΓΑΒΡΙΗΛ ΠΕΝΤΖΙΚΗΣ, Ο ΠΕΘΑΜΕΝΟΣ ΚΑΙ Η ΑΝΑΣΤΑΣΗ
69 ΚΟΣΜΑΣ ΠΟΛΙΤΗΣ, EROICA
70 ΚΟΣΜΑΣ ΠΟΛΙΤΗΣ, ΣΤΟΥ ΧΑΤΖΗΦΡΑΓΚΟΥ
71 ΚΟΣΜΑΣ ΠΟΛΙΤΗΣ, ΛΕΜΟΝΟΔΑΣΟΣ
72 ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ, Η ΣΟΝΑΤΑ ΤΟΥ ΣΕΛΗΝΟΦΩΤΟΣ
73 ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ, Η ΤΕΤΑΡΤΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
74 ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗΣ, Η ΠΑΠΙΣΣΑ ΙΩΑΝΝΑ
75 ΑΝΤΩΝΗΣ ΣΑΜΑΡΑΚΗΣ, ΤΟ ΛΑΘΟΣ
76 ΜΙΛΤΟΣ ΣΑΧΤΟΥΡΗΣ, ΠΟΙΗΜΑΤΑ Α ΚΑΙ Β
77 ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ, ΠΟΙΗΜΑΤΑ
78 ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ, ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ
79 ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ, ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΚΑΤΑΣΤΡΩΜΑΤΟΣ
80 ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ, ΣΤΡΟΦΗ
81 ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ, ΛΥΡΙΚΟΣ ΒΙΟΣ
82 ΤΑΚΗΣ ΣΙΝΟΠΟΥΛΟΣ, ΝΕΚΡΟΔΕΙΠΝΟΣ
83 ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΚΑΡΙΜΠΑΣ, ΤΟ ΣΟΛΟ ΤΟΥ ΦΙΓΚΑΡΩ
84 ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΚΑΡΙΜΠΑΣ, ΤΟ ΘΕΙΟ ΤΡΑΓΙ
85 ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ, Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΗΣ ΖΑΚΥΘΟΣ
86 ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ, ΑΠΑΝΤΑ
87 ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ, ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΠΟΛΙΟΡΚΗΜΕΝΟΙ
88 ΔΙΔΩ ΣΩΤΗΡΙΟΥ, ΜΑΤΩΜΕΝΑ ΧΩΜΑΤΑ
89 ΚΩΣΤΑΣ ΤΑΧΤΣΗΣ, ΤΟ ΤΡΙΤΟ ΣΤΕΦΑΝΙ
90 ΣΤΡΑΤΗΣ ΤΣΙΡΚΑΣ, ΑΚΥΒΕΡΝΗΤΕΣ ΠΟΛΙΤΕΙΕΣ
91 ΣΤΡΑΤΗΣ ΤΣΙΡΚΑΣ, Η ΧΑΜΕΝΗ ΑΝΟΙΞΗ
92 ΜΑΡΙΟΣ ΧΑΚΚΑΣ, Ο ΜΠΙΝΤΕΣ
93 ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΑΤΖΗΣ, ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΜΙΚΡΗΣ ΜΑΣ ΠΟΛΗΣ
94 ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΑΤΖΗΣ, ΤΟ ΔΙΠΛΟ ΒΙΒΛΙΟ
95 ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΕΙΜΩΝΑΣ, Ο ΕΧΘΡΟΣ ΤΟΥ ΠΟΙΗΤΗ
96 ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΕΙΜΩΝΑΣ, ΟΙ ΧΤΙΣΤΕΣ
97 ΝΙΚΟΣ ΧΟΥΛΙΑΡΑΣ, Ο ΛΟΥΣΙΑΣ
98 ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΡΗΣΤΟΜΑΝΟΣ, Η ΚΕΡΕΝΙΑ ΚΟΥΚΛΑ
99 ΝΤΙΝΟΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΠΟΥΛΟΣ, ΠΟΙΗΜΑΤΑ
100 ΓΙΑΝΝΗΣ ΨΥΧΑΡΗΣ, ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΜΟΥ
Σύντομα θα ακολουθήσει η δημοσίευση του καταλόγου με τους 100 συγγραφείς που συγκέντρωσαν τις περισσότερες προτιμήσεις για ένα ή περισσότερα βιβλία τους, καθώς και η ανάρτηση ενός ευρύτερου καταλόγου με τα βιβλία που συγκέντρωσαν τουλάχιστον δύο (2) προτιμήσεις.
Για τη διαμόρφωση του καταλόγου ψήφισαν οι εξής συγγραφείς (αλφαβητικά): Τατιάνα Αβέρωφ, Χρήστος Αγγελάκος, Δημήτρης Αθηνάκης, Κώστας Ακρίβος, Μαριγώ Αλεξοπούλου, Βασίλης Αμανατίδης, Κώστας Αρκουδέας, Χρήστος Αστερίου, Νάνος Βαλαωρίτης, Θανάσης Βαλτινός, Βασίλης Βασιλικός, Γιώργος Βέης, Νίκος Αδάμ Βουδούρης, Σπύρος Γιανναράς, Ηλίας Γκρης, Παναγιώτης Γούτας, Θεόδωρος Γρηγοριάδης, Νίκος Δαββέτας, Λουκία Δέρβη, Άντζελα Δημητρακάκη, Αρχοντούλα Διαβάτη, Λένα Διβάνη, Φίλιππος Δρακονταειδής, Λίλυ Εξαρχοπούλου, Μαρία Ευσταθιάδη, Σταύρος Ζαφειρίου, Βασίλης Ζηλάκος, Κατερίνα Ηλιοπούλου, Αλέξανδρος Ίσαρης, Κώστας Καβανόζης, Αθηνά Κακούρη, Δημήτρης Καλοκύρης, Τασούλα Καραγεωργίου, Βασίλης Καραγιάννης, Αγγέλα Καστρινάκη, Κώστας Κατσουλάρης, Ηλίας Κεφαλάς, Γιάννης Κιουρτσάκης, Νένα Κοκκινάκη, Ζέφη Κόλια, Δήμητρα Κολλιάκου, Λίλα Κονομάρα, Μάνος Κοντολέων, Θωμάς Κοροβίνης, Αύγουστος Κορτώ, Θεώνη Κοτίνη, Μαρία Κουγιουμτζή, Ζέτα Κουντούρη, Μαρία Κούρση, Πέτρος Κουτσιαμπασάκος, Στάθης Κουτσούνης, Κώστας Κουτσουρέλης, Αχιλλέας Κυριακίδης, Γιώργος Λαμπράκος, Κώστας Λογαράς, Ηλίας Μαγκλίνης, Αργυρώ Μαντόγλου, Άρης Μαραγκόπουλος, Ελένη Μαρινάκη, Έλενα Μαρούτσου, Γιώργος Μητάς, Μάριος Μιχαηλίδης, Αμάντα Μιχαλοπούλου, Μιχάλης Μοδινός, Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης, Γλυκερία Μπασδέκη, Βαγγέλης Μπέκας, Γιώργος Μπλάνας, Γιώργος Μπράμος, Σοφία Νικολαΐδου, Ηρώ Νικοπούλου, Δημήτρης Νόλλας, Γιώργος Ξενάριος, Νίκος Ξένιος, Γιάννης Παλαβός, Παυλίνα Παμπούδη, Νίκος Παναγιωτόπουλος, Ευτυχία Παναγιώτου, Μάκης Πανώριος, Κάλλια Παπαδάκη, Χίλντα Παπαδημητρίου, Αριστέα Παπαλεξάνδρου, Ηλίας Παπαμόσχος, Νικήτας Παρίσης, Δημήτρης Πετσετίδης, Θοδωρής Ρακόπουλος, Ειρήνη Ρηνιώτη, Βασίλης Ρούβαλης, Αγγελική Σιδηρά, Ντίνος Σιώτης, Θωμάς Σκάσσης, Μαρία Σκιαδαρέση, Εύα Στάμου, Σταύρος Σταυρόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Αγγελική Στρατηγοπούλου, Άρης Σφακιανάκης, Δημήτρης Σωτάκης, Κλαίτη Σωτηριάδου, Βάσια Τζανακάρη, Σώτη Τριανταφύλλου, Νίκη Τρουλλινού, Θωμάς Τσαλαπάτης, Φωτεινή Τσαλίκογλου, Βασίλης Τσιαμπούσης, Μιχάλης Φακίνος, Ευγενία Φακίνου, Μαρία Φακίνου, Δημήτρης Φύσσας, Κυριάκος Χαραλαμπίδης, Κοσμάς Χαρμπαντίδης, Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης, Θανάσης Χατζόπουλος, Έλενα Χουζούρη, Γιώργος Χουλιάρας, Ελιάνα Χουρμουζιάδου, Γιώργος Χρονάς, Χρήστος Χωμενίδης, Γιώργος Ψάλτης.
Περισσότερα: www.bookpress.gr και http://www.politeianet.gr
Τα 100 καλύτερα βιβλία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας | www.athensvoice.gr.ς;
27 Σχόλια
Comments feed for this article
15 Ιανουαρίου, 2014 στις 12:31 πμ
nikos__alfa
Ούτε ένα του Μ. Λουντέμη!
Και γιατί όχι τα άπαντα του Σικελιανού; Τους πέφτει μεγάλο φαίνεται.
15 Ιανουαρίου, 2014 στις 12:38 πμ
nikos__alfa
Είναι και σεμνότυφοι. Εμπειρίκος χωρίς Μέγα Ανατολικό;
15 Ιανουαρίου, 2014 στις 7:11 πμ
nikiplos
Για τον Μ. Λουντέμη δεν μου πέφτει λόγος… Προσωπικά δεν θεωρώ και τόσο μεγάλη τομή στη λογοτεχνία τα βιβλία του… Βέβαια έχει άλλα ονόματα που όπως και να το κάνουμε βγάζουν μάτι, αλλά δεν είναι του παρόντος, όταν πρέπει να βρεις 100 βιβλία και ψηφίζουν κάποιοι μέσα στους οποίους είναι και οι διαγωνιζόμενοι τι να πεις για τη διαδικασία… ελληνικούρα καθαρή…
οκ ρε παίδες… εκείνο το «ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ , ΑΠΟΜΝΗΜΟΝΕΥΜΑΤΑ» πέρα από την αδιαμφισβήτητη ιστορική του αξία, τι λογοτέχνημα είναι «γαμώ το γκαβλί τους»? 🙂
15 Ιανουαρίου, 2014 στις 7:47 πμ
Πάνος
Σπουδαίο, Νίκι!
Αργότερα θα (προσπαθήσω να) εξηγήσω γιατί.
15 Ιανουαρίου, 2014 στις 8:45 πμ
skipper
Το να απουσιάζει από την λίστα ο Πετρόπουλος εντάξει -ίσως γιατί τα περισσότερα έργα του παρουσιάζονται εν είδει μελέτης και μονογραφίας …τα ποιητικά του «αγνοούνται»- αλλά ούτε μία θέση στην 100άδα για την Διδώ Σωτηρίου?
15 Ιανουαρίου, 2014 στις 10:05 πμ
nikos__alfa
Νταξ Νίκι . Δεν είναι καλός για …εκλεπτυσμένους. 😉
Για όποιον ενδιαφέρεται μια μεγάλη συζήτηση εδώ.
http://sarantakos.wordpress.com/2012/02/19/lountemis/
15 Ιανουαρίου, 2014 στις 10:53 πμ
Πάνος
Πάνος είπε
20 Φεβρουαρίου, 2012 στις 10:59
Τώρα που ειπώθηκαν τα πλέον σημαντικά, ας εξηγήσω κι εγώ γιατί τα μυθιστορήματα του Λουντέμη πάσχουν. Πέρα από το ότι μυθιστόρημα της προκοπής ΔΕΝ γράφεται εύκολα (στην ελληνική γλώσσα, ολόκληρο τον 20ο αιώνα ελάχιστα πραγματικά καλά μυθιστορήματα γράφτηκαν) τα μεγάλα έργα του Λουντέμη πάσχουν από μια δυσίατη νόσο – την ίδια από την οποία πάσχει και η ποίηση του Ρίτσου: την άνευ όρων πολιτική στράτευση.
Η εν λόγω κατάσταση σε παρασύρει να κάνεις την τραγωδία φυλλάδα και το κοινωνικό – πολιτικό έπος κακοφτιαγμένο κόμικ. Ανακατεύοντας στη μεγάλη δόση βιωματικής αλήθειας, αβάσταχτες πρέζες κομματικής λογικής. Και αυτό, στα μυθιστορήματα του Λ. συνεχίστηκε ως το τέλος: όταν βρέθηκε στη Ρουμανία στράτευσε την πένα του κατά του Στάλιν και υπέρ των εκεί κρατούντων.
Έτσι όμως δεν γίνεται μεγάλη λογοτεχνία.
Από την άλλη, ο Λ. έχει γράψει αριστουργηματικά διηγήματα. Στις μικρές φόρμες είναι πολύ καλός – άλλωστε αυτό είναι το προνομιακό περιβάλλον για τους Έλληνες λογοτέχνες.
Και βέβαια είναι σημαντικός λογοτέχνης (με σπουδαίες σελίδες και στα μυθιστορήματά του) και πρέπει να τον θυμόμαστε. Αλλά άλλο η απόδοση τιμής και άλλο ο άμετρος θαυμασμός, ο βασιζόμενος σε μιαν ανάμνηση ανάγνωσης πριν 20, 30, 40 χρόνια! .
ΥΓ. Για το συγκεκριμένο διήγημα και το χωριό Γκλάιτσκο έχω άλλη αντίληψη, αλλά καλύτερα να μη συγχύσω τους Λουντεμικούς περισσότερο…
(Το σχόλιο που είχα αφήσει στου Σαραντάκου για τον Λουντέμη)
15 Ιανουαρίου, 2014 στις 11:18 πμ
nikos__alfa
Ο χαρακτηρισμός στρατευμένος χρησιμοποιείται από συγκεκριμένη πλευρά που επιφυλάσσει για τους δικούς της την προμετωπίδα του «ανεξάρτητου» και του απολιτίκ. 😉
Δεν είναι κριτήριο για μένα ούτε για τους μεν ούτε για τους δε.
Σε εκατό έργα χωρούσε και ένα τόσο πολυδιαβασμένου συγγραφέα αλλιώς πως να τον ψάξουν οι νεώτεροι;
15 Ιανουαρίου, 2014 στις 11:21 πμ
dina kazana
Πιο πολυ με αρχαια ιστορια μοιαζει ο καταλογος και εχει σοβαρες ελλειψεις:
Την Ιλιαδα και την Οδυσσεια, τα θεατρικα του Αριστοφανη, του Αισχυλου κ.α.
Μαλλον οι ψηφισαντες σνομπαρουν τους συγχρονους.
Και μαλλον μια ιστορια λογοτεχνικου σνομπισμου ειναι αυτη η ιστορια των καταλογων.
15 Ιανουαρίου, 2014 στις 11:27 πμ
dina kazana
και συμφωνω με τον Νικο-Α για την στρατευμενη λογοτεχνια.
Συγνωμη αλα δεν ηταν στρατευμενος ο Μυριβηλης ? Και ξανακοιταζοντας τον καταλογο, η συντριπτικη πλειοψηφια στρατευμενοι ηταν ο καθενας με τον τροπο του!
Οσο για το οτι οι διαγωνιζομενοι ηταν και ψηφισαντες, τι να πω?
Ισως υπηρξε και διαροη θεματων…..
15 Ιανουαρίου, 2014 στις 11:30 πμ
dina kazana
Το Αλμπατρος της Σωτη Τριανταφυλλου και το Εργοστασιο των μολυβιων, μαλλον τα απεριψαν ως διεθνη λογοτεχνια , ασε που εκτεθηκε ασχημα η συγγραφεας με τους 58!
15 Ιανουαρίου, 2014 στις 11:51 πμ
Πάνος
Δυο λέξεις για τα απομνημονεύματα του Μακρυγιάννη.
Πέρα από τη μυθολογία (λόγω «έθνους») και την αγιοποίηση (λόγω… γλώσσας – την οποία καλλιέργησε εν πολλοίς η γενιά του ’30, για λόγους που δεν ισχύουν πλέον, αλλά δεν ίσχυαν και τότε), το γραπτό του στρατηγού έχει μεγάλη συγγραφική αξία. Γιατί σ’ αυτό επιχειρείται η αυτο-τοποθέτηση (και η δικαίωση της ύπαρξης) του συγγραφέα στον κόσμο, στην κοινωνία και την Ιστορία του καιρού του. Κάτι που ΔΕΝ ομολογείται, προκύπτει αφ’ εαυτού, για τον αναγνώστη. Για το συγγραφέα όμως είναι κινούν αίτιο, το οποίο ακολουθεί με συνέπεια και (κυρίως) με άφταστη αφηγηματική μαεστρία. Για να μη μιλήσουμε καθόλου για το χιούμορ, τον αυτοσαρκασμό, την αδρή ζωντάνια των χαρακτήρων που ιστορούνται, τη μαστορική έκφραση του πάθους – και πολλά άλλα.
Δεν είναι λοιπόν ένα απλό αφήγημα, διαθέτει όλη την υπόρρητη γοητεία ενός μεγάλου μυθιστορήματος. Και, αυτονοήτως, έχει μια θέση στη λίστα με τις προτιμήσεις μας.
15 Ιανουαρίου, 2014 στις 11:56 πμ
Πάνος
Μια παράλειψη: η ποίηση του Νίκου Καββαδία. Όχι η «βάρδια», τα ποιήματα.
Από τις σπάνιες περιπτώσεις που η ποίηση δεν είναι απλή συρραφή λέξεων, αλλά κρυσταλλωμένο βίωμα – σε τόσο υψηλή επίτευξη.
15 Ιανουαρίου, 2014 στις 12:03 μμ
Πάνος
Η ποίηση, γενικά, μπαίνει στραβά: πολλοί εκπροσωπούνται πολλαπλά (τι νόημα έχει; κάθε ποιητής είναι το σύνολο του έργου του) με αποτέλεσμα άλλοι να μη «χωράνε». Ενδεικτικά αναφέρω τον Λιβαδίτη και τον Καρούζο – υπάρχουν και άλλοι, βεβαίως.
Αλλά και ο Γκάτσος μπαίνει στραβά – η ποίηση στα τραγούδια του (έργο ζωής) είναι ένα κλικ πάνω από τη νεανική του «αμοργό».
Γενικά η ποίηση που είχε «λαϊκή» μορφή (τα τραγούδια, δηλαδή) αγνοείται.
15 Ιανουαρίου, 2014 στις 12:06 μμ
Πάνος
Και το νεοελληνικό θέατρο απουσιάζει – με μια εξαίρεση (τα 4 πόδια του τραπεζιού).
15 Ιανουαρίου, 2014 στις 12:24 μμ
nikos__alfa
Πάλι καλά που έβαλαν και την αυλή των θαυμάτων του Καμπανέλλη. 😉
15 Ιανουαρίου, 2014 στις 12:53 μμ
kapetanios
δεν είναι βιβλίο βέβαια αλλά ..
(πέθανε την Παρασκευή που μας πέρασε)
15 Ιανουαρίου, 2014 στις 1:13 μμ
Αφώτιστος Φιλέλλην
Προσωπικα δεν θα στοχευα μονον στην Ελλλαδα του 5% . Θα εβαζα ως 101ο το «ο Ιουδας φιλουσε υπεροχα», για να δειξω την Ελληνικη λογοτεχνια της σχετικης πλειονοτητας (δηλ. του υπολοιπου 45%), γιατι το υπολοποιο 50% δεν δια βαζει καθολου….
15 Ιανουαρίου, 2014 στις 1:26 μμ
Πάνος
Ενδιαφέρουσα παρατήρηση…
15 Ιανουαρίου, 2014 στις 1:39 μμ
Αφώτιστος Φιλέλλην
Για τον λογο αυτο κατηγορουμαστε για ελιτισμο, Αν δεν γνωριζουμε τις Μοϊρα Παπαθανασοπουλου, Λενα Μαντα, Χρυσα Δημουλιδου,…, πως θα παρουμε την (πολιτιστικη) εξουσια!!!!
15 Ιανουαρίου, 2014 στις 2:30 μμ
Πάνος
Πόσο έγκυρη είναι η λίστα του bookpress.gr με τα 100 καλύτερα ελληνικά βιβλία; Ο αρχισυντάκτης του βιβλιοφιλικού σάιτ Κώστας Αγοραστός μας μιλά για τη λίστα με τα 100 καλύτερα βιβλία της νεοελληνικής λογοτεχνίας που καταρτίστηκε σε συνεργασία με το βιβλιοπωλείο Πολιτεία.
http://www.lifo.gr/mag/columns/6163
15 Ιανουαρίου, 2014 στις 7:43 μμ
Κατερίνα Σ.Μ.
Κατά τη γνώμη μου, αρκετά θα έπρεπε να λείπουν από την λίστα, αλλά δεν είναι σωστό να τα υποδείξω. Και κάποιων άλλων η απουσία αδυνατίζει πολύ τις 100 επιλογές τους. Όπως είναι Η μεγάλη πλατεία του Μπακόλα, και η τριλογία Της επανάστασης, της μοναξιάς και της λαγνείας του Μιχαηλίδη.
15 Ιανουαρίου, 2014 στις 8:57 μμ
Θανασης_χανια
Δεν ξερω κατα ποσο ειναι σωστο να μπλεκονται μαζι μυθιστορημα και ποιηση(με ανεξαρτητες συλλογες αλλα και απαντα!)
Ανεξαρτητες λιστες μυθιστορηματος /ποιησης /συγγραφεων θα λειτουργουσαν καλυτερα μαλλον.
Σε μια πρωτη καταμετρηση αντε ναχω διαβασει καμμια δεκαρια παντως! 😦
Συμφωνω και προτεινω ανεπιφυλακτα (απο αυτα που εχω διαβασει!)
το λαθος
το κιβωτιο
η λεσχη/αριαγνη/νυχτεριδα
βιος και πολιτεια του αλεξη ζορμπα
καβαφης
15 Ιανουαρίου, 2014 στις 9:38 μμ
Αφώτιστος Φιλέλλην
Θανασης_χανια
απο αναγνωση καααατι γινεται αλλα απο μουσικκη δεν….
16 Ιανουαρίου, 2014 στις 12:55 πμ
Θανασης_χανια
ΑΦ,Ι take it as a ….compliment!….. 😀
Και για να μην το κανουμε …αμερικαν μπαρ το ποστ που λεει και ο πανος,
περι μουσικης στην αγαπημενη μας Miley!
18 Ιανουαρίου, 2014 στις 4:56 μμ
Κατερίνα Σ.Μ.
Θανάση_Χανιά
δεν πρέπει να μπλέκονται αλλά εδώ πρόκειται για λίστα τουρλουμπούκι. Άσε πια και τα «άπαντα» που μέσα από την εγγραφή τους διαχέεται η πληροφορία ότι «Η φόνισσα» δεν περιλαμβάνεται στα άπαντα του Παπαδιαμάντη και «Η γυναίκα της Ζάκυθος», όπως και οι «Ελεύθεροι Πολιορκημένοι» δεν περιλαμβάνονται στα Άπαντα του Σολωμού!
65 ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ, Η ΦΟΝΙΣΣΑ
66 ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ, ΑΠΑΝΤΑ
85 ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ, Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΗΣ ΖΑΚΥΘΟΣ
86 ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ, ΑΠΑΝΤΑ
87 ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ, ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΠΟΛΙΟΡΚΗΜΕΝΟΙ
37 Κ.Π. ΚΑΒΑΦΗΣ, ΑΠΑΝΤΑ
38 Κ.Π. ΚΑΒΑΦΗΣ, ΤΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ
13 Απριλίου, 2017 στις 10:40 μμ
Τα 100 καλύτερα βιβλία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας - Αντιφωνίες
[…] https://panosz.wordpress.com/2014/01/14/100books/#more-55833 […]