Τα γκράφιτι (που προβάλει ο τίτλος της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ) είναι ένα μόνο από τα προβλήματα αυτού του φιλόδοξου αλλά άτυχου έργου… Το οποίο μέρα με τη μέρα αναδεικνύεται ως μνημείο ανευθυνότητας και τσαπατσουλιάς της διοίκησης του δήμου Θεσσαλονίκης.

Τα σιντριβάνια και γενικότερα τα λεγόμενα «επεισόδια νερού» δεν λειτουργούν, με αποτέλεσμα να εμφανίζονται πιο εύκολα φαινόμενα βανδαλισμού ή συσσώρευσης απορριμμάτων.

Ανήμερα τη γιορτή του Αγίου Βαλεντίνου, η Νέα Παραλία της Θεσσαλονίκης απέκτησε μια σύντομη αλλά ευδιάκριτη αποτύπωση του πνεύματος της ημέρας των ερωτευμένων: τα τέσσερα γράμματα της όμορφης λέξης «love» (αγάπη) χαράχθηκαν με κόκκινο σπρέι στη μακρόστενη επιφάνεια της μαρμάρινης επένδυσης μιας μεγάλης δεξαμενής νερού, που μπορεί να μη λειτουργεί ακόμα αλλά χρησιμεύει ως πρόχειρος καμβάς για ερωτοχτυπημένους.

Δυστυχώς για τη Νέα Παραλία, το σημαντικότερο και ίσως πιο αγαπητό έργο δημόσιου χώρου στη Θεσσαλονίκη εδώ και δεκαετίες, προϋπολογισμού 32 εκατομμυρίων ευρώ, υποφέρει ήδη από την κοινή μάστιγα των ελληνικών πόλεων: τα γκράφιτι, τα συνθήματα και τα tags (υπογραφές των λεγόμενων «καλλιτεχνών του δρόμου») εξαπλώνονται σαν γάγγραινα στο σώμα της παραλίας: από τις γυάλινες προσόψεις των αναψυκτηρίων που παραμένουν ανεξήγητα άδεια έως τις μαρμάρινες επενδύσεις διακοσμητικών στοιχείων, τα καθιστικά και τους απλούς τοίχους, όλα είναι εκτεθειμένα σε κάθε είδους καταστροφή.

Και η αλήθεια είναι ότι οι επίδοξοι βάνδαλοι δεν θα βρουν πολλά να τους εμποδίσουν. Μετά το μεσημέρι, όταν αποχωρούν οι λιγοστοί εργάτες και οι κηπουροί, δεν υπάρχει η παραμικρή αστυνόμευση ενός χώρου που απλώνεται σε μήκος τριών χιλιομέτρων. Ακόμα χειρότερα, απουσιάζει κάθε έννοια πρόληψης: ορισμένοι από τους κήπους του γραμμικού αυτού πάρκου είναι σχεδιασμένοι για να κλείνουν τις βραδινές ώρες. Και, μαντέψτε, δεν κλείνουν ποτέ.

Τα νέα, καλαίσθητα αναψυκτήρια που βρίσκονται κατά μήκος της Νέας Παραλίας παρουσιάζουν σήμερα τη μεγαλύτερη επιβάρυνση από γκράφιτι κ.λπ. Μάλλον γιατί τα 7 από τα 8 δεν λειτούργησαν ποτέ. Ο λόγος που επικαλείται η Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου στην οποία ανήκει η έκταση, προκειμένου να μην προχωρήσει η εκμίσθωσή τους, είναι ο κίνδυνος «εμπορευματοποίησης» της παραλίας!

Και να ήταν μόνο τα γκράφιτι: ό,τι χαλάει μένει χαλασμένο, όποια λάμπα καίγεται δεν αντικαθίσταται. Ο Κήπος της Μουσικής εδώ και δύο χρόνια δεν έχει φως γιατί έχουν καεί οι λάμπες. Την περασμένη χρονιά εξαιτίας κακής συντήρησης υπήρξε ηλεκτροπληξία ενός σκύλου. Εκτοτε δεν μπόρεσαν να λειτουργήσουν ξανά τα φώτα στους κήπους που το βράδυ παραμένουν σκοτεινοί και ίσως επικίνδυνοι. Τα σιντριβάνια-επεισόδια του νερού δεν λειτουργούν σωστά ή καθόλου, οι μεγάλες δεξαμενές νερού δεν γέμισαν ποτέ γιατί χάνουν το νερό λόγω κακοτεχνιών. Τα μεταλλικά στοιχεία ξεφλουδίζουν και σκουριάζουν γιατί δεν τηρήθηκαν οι προδιαγραφές. Προβλήματα παρουσιάζονται και στο σύστημα άρδευσης με συνέπεια να πλημμυρίζουν ορισμένες περιοχές και οι ρίζες των δέντρων να σαπίζουν.

Τι λέει ο δήμος

Ο αντιδήμαρχος Αστικού Περιβάλλοντος Ανδρέας Κουράκης, αρχιτέκτονας ο ίδιος, δεν είναι ευχαριστημένος από την τροπή που έχουν πάρει τα πράγματα. Αλλά ο δήμος, μας λέει, έχει ήδη αναπτύξει δράση, τα αποτελέσματα της οποία θα αποδώσουν καρπούς μέσα στους επόμενους μήνες. «Δημιουργήσαμε μια νέα, ειδική οργανική μονάδα στη Διεύθυνση Κατασκευών, που θα απασχοληθεί αποκλειστικά με τη συντήρηση και τη φύλαξη τριών συγκεκριμένων έργων: της Νέας Παραλίας, του Δημαρχιακού Μεγάρου και του Πολιτιστικού Κέντρου Τούμπας». Η μονάδα έχει στελεχωθεί αλλά δεν διαθέτει πόρους. «Αυτούς θα τους αναζητήσουμε μέσα από τη λειτουργία ενός ορισμένου αριθμού αναψυκτηρίων αφού πείσουμε την Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου ότι έτσι δεν εμπορευματοποιείται η περιοχή αλλά γίνεται πιο λειτουργική και αποδίδει πολύτιμους πόρους που θα την καταστήσουν βιώσιμη».

Η μάστιγα των γκράφιτι χτύπησε και τη Νέα Παραλία Θεσσαλονίκης | Πόλη | Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ.