Παζάρι για δύο πολεμικά πλοία
AFP, REUTERS
Ξεκίνησε ως σπουδαία στρατιωτική συμφωνία, εξελίχθηκε σε σοβαρό πολιτικό πρόβλημα, για να εκφυλισθεί τελικά σε ανατολίτικο παζάρι. Κάπως έτσι διαγράφεται η υπόθεση της προμήθειας υπερσύγχρονων γαλλικών πολεμικών πλοίων από τη Ρωσία, η οποία ναρκοθετήθηκε από την εν εξελίξει κρίση στην Ουκρανία και τις αφόρητες πιέσεις της Ουάσιγκτον στο Παρίσι για τη ματαίωση της συναλλαγής.
Σύμφωνα με τη ρωσική εφημερίδα Kommersant, η Γαλλία προθυμοποιήθηκε να επιστρέψει στη Ρωσία την προκαταβολή των 785 εκατ. ευρώ για την κατασκευή δύο ελικοπτεροφόρων πολεμικών πλοίων Μιστράλ. Η συμφωνία, για την οποία ευθύς εξαρχής είχε εκφράσει την έντονη δυσφορία της η κυβέρνηση Ομπάμα, ακυρώθηκε μονομερώς από τη Γαλλία λόγω της προσάρτησης της Κριμαίας από τη Ρωσία και της θρυλούμενης στρατιωτικής βοήθειας της Μόσχας στους αυτονομιστές της Ανατολικής Ουκρανίας.
Η συμφωνία μεταξύ Γαλλίας – Ρωσίας υπεγράφη το 2011. Τα δύο ελικοπτεροφόρα -ιδανικά για αποβατικές επιχειρήσεις στη Μαύρη Θάλασσα- θα έπρεπε να παραδοθούν το 2014 και το 2015, ενώ η συνολική αξία της συμφωνίας ήταν 1,2 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με την Kommersant, η οποία επικαλείται αξιωματούχους του υπουργείου Αμυνας, η ρωσική κυβέρνηση «εξετάζει» τις γαλλικές προτάσεις, προτίθεται όμως να ζητήσει αισθητά μεγαλύτερο ποσό για την ακύρωση της συμφωνίας. Σύμφωνα με τον επικεφαλής της επιτροπής αμυντικών υποθέσεων της Βουλής, Βλαντιμίρ Κομογέντοφ, η Γαλλία οφείλει να πληρώσει το διπλάσιο ποσό από εκείνο που αντιστοιχεί στην προκαταβολή της Ρωσίας. Ο Κομογέντοφ, ο οποίος κατά το παρελθόν διετέλεσε διοικητής του ρωσικού στόλου της Μαύρης Θάλασσας, υποστηρίζει ότι η χώρα του ξόδεψε μεγάλα ποσά για να εκπαιδεύσει τα πληρώματα των δύο πλοίων -400 άνδρες- και για να κατασκευάσει τις υποδομές που απαιτούνταν για τον ελλιμενισμό τους, στο Βλαδιβοστόκ.
Τον περασμένο μήνα, ο Βλαντιμίρ Πούτιν είχε προσπαθήσει να υποβαθμίσει την αξία των Μιστράλ δηλώνοντας ότι η Ρωσία μπορεί να κατασκευάσει μόνη της ισοδύναμα σκάφη και ότι είχε δεχθεί να καταβάλει υπερβολικά υψηλό τίμημα στους Γάλλους, σε μια χειρονομία καλής θέλησης, η οποία θα ενίσχυε σοβαρά τα προβληματικά ναυπηγεία της Γαλλίας. «Δεν σχεδιάζουμε να αξιώσουμε ποινές ή εξωφρενικά πρόστιμα, αλλά όλα τα έξοδα που κάναμε θα πρέπει να μας επιστραφούν», είχε δηλώσει ο Ρώσος πρόεδρος, ο οποίος είχε την ευκαιρία να συζητήσει το επίμαχο θέμα όταν συναντήθηκε με τον Γάλλο ομόλογό του, Φρανσουά Ολάντ, στο Ερεβάν της Αρμενίας. Στη διάρκεια αυτής της συνάντησης, συμφώνησαν ότι η λύση στο πρόβλημα που είχε δημιουργηθεί θα έπρεπε να δοθεί στη βάση της φόρμουλας «ή τα πλοία ή χρηματικές αποζημιώσεις», όπως υπενθύμισε χθες ο εκπρόσωπος Τύπου της ρωσικής προεδρίας, Ντμίτρι Πεσκόφ.
Από την πλευρά του, ο Ρώσος υπουργός Εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ δήλωσε ότι, από τη σκοπιά της Μόσχας, το ζήτημα των Μιστράλ δεν έχει πλέον πολιτική σημασία, καθώς «έχει μετακινηθεί πλέον στη νομική και εμπορική σφαίρα». Τα πολιτικά ζητήματα «έχουν πλέον διασαφηνιστεί», δήλωσε ο Λαβρόφ από το Βελιγράδι.
Τέλος, το σχετικό ρεπορτάζ της Kommersant αναφέρει ότι, σύμφωνα με τη γαλλική πρόταση, η Ρωσία θα εκταμιεύσει την επιστροφή της προκαταβολής της εφόσον δώσει άδεια στη Γαλλία να πουλήσει τα πλοία που ήδη έχει κατασκευάσει σε οποιαδήποτε άλλη χώρα προθυμοποιηθεί να τα αγοράσει. Κάτι τέτοιο, όμως, δεν φαίνεται έτοιμη να το αποδεχθεί η Ρωσία.
4 Σχόλια
Comments feed for this article
17 Μαΐου, 2015 στις 10:38 πμ
Νίκος Π
Μήπως η πολεμική βιομηχανία, η μόνη που έχει ουσιαστικά απομείνει στη Ρωσία μετά τη σταδιακή παρακμή της ΕΣΣΔ, δεν είναι και τίποτα ιδιαίτερο τελικά; Η κατάρα του πετρελαίου…
17 Μαΐου, 2015 στις 12:19 μμ
Mitsos
Η Ρωσία ήθελε να αντιγράψει την κλάση των πλοίων. Η συμφωνία ήταν να παραδωθούν τα πλοία κενά. Απάνω θα τοποθετούσαν οι Ρωσοι δικά τους ηλεκτρονικά και δικά τους οπλικά συστήματα ώστε να υποστηρίζονται τα Ka-50 και Κα-52 Alligator ελικόπτερα και να ενταχθούν στο σύστημα ραντάρ και ηλεκτρονικού πολέμου που διαθέτει ο ρωσικός στόλος. Ολο έγινε στη βάση ανοίγματος που έχουν κάνει για εξαγωγή πετρελαίου στην Β. Θάλασσα με την γαλλική TOTAL. Ο κος Ολάντ απλώς το παίζει δύσκολος και τους έδωσε ένα μάθημα. Ουδέποτε θα παραγγειλουν πλέον τίποτα από τη Γαλλία όσο είναι ο Ολλάντ στα πράγματα. Διότι δεν έχει μάθει ο κος Ολάντ ότι οι καλοί λογαριασμοί κάνουνε τους καλούς φίλους.
Οσο για το αν μπορούσαν να τα φτιάξουν μόνοι τους μπορούσαν απλά ήθελε πολύ περισσότερο χρόνο, έξοδα ώστε να πετύχουν το know how και έκριναν ότι δεν αξίζει τον κόπο όταν μπορούν να τα πάρουν έτοιμα. Παλαιότερα είχαν αντιγράψει το Harrier το αεροπλάνο καθέτου απογειώσεως. Ξόδεψαν τεράστια ποσά επί Μπρέζνιεφ σε ένα project που τελικά δεν τους ήταν απαραίτητο. Μόνο στο Αφγανιστάν το χρησιμοποίησαν το συγκεκριμένο αεροσκάφος αλλά είχε πρόβλημα λόγω του μεγάλου υψομέτρου από το οποίο επιχειρούσε να απογειωθεί κάθε φορά. Το ίδιο πρόβλημα έχει και το Harrier δεν μπορεί να απογειωθεί εύκολα από τεραίν το οποίο βρίσκεται σε μεγάλο υψόμετρο. Τα βουνα λοιπόν του Αφγανιστάν έκαναν πολύ δύσκολη τη ζωή των πιλότων για αυτό και εγκαταλείφθηκε για χάρη του Su-25, το οποιο αποδείχθηκε αρκετά επιτυχημένο αεροσκάφος για υποστήριξη στρατευμάτων πεζικού.
17 Μαΐου, 2015 στις 12:20 μμ
Mitsos
17 Μαΐου, 2015 στις 12:34 μμ
Mitsos
Kαι μάλιστα το ΥΑΚ-141 το κάνανε κανονικό copy paste oι Αμερικάνοι για να φτιάξουνε το F35 VTOL το οποιο υποτίθεται παράγγειλε η Τουρκία. Δεν βλέπω όμως να μπαίνει σε επιχειρησιακή δράση. Εχουνε ξοδέψει του κόσμου τα λεφτά και συνεχίζει να είναι προβληματικό.
The Yakovlev Yak-141 (NATO reporting name Freestyle), also known as the Yak-41, is a supersonic vertical takeoff/landing (VTOL) fighter aircraft designed by Yakovlev. It did not enter production.[1]
Following the announcement by the CIS on September 1991 that it could no longer fund development of the Yak-41M, Yakovlev immediately entered into discussions with several foreign partners who could help fund the program (a tactic they were also pursuing for development of the Yak-130 trainer, which was eventually developed in partnership with Aermacchi of Italy). Lockheed Martin, which was in the process of developing the X-35 for the US Joint Strike Fighter program, quickly stepped forward, and with their assistance 48-2 was displayed at the Farnborough Airshow in September 1992. Yakovlev announced that they had reached an agreement with Lockheed-Martin for funds of $385 to $400 million for three new prototypes and an additional static test aircraft to test improvements in design and avionics. Planned modifications for the proposed Yak-41M included an increase in STOL weight to 21,500 kg (47,400 lb). One of the prototypes would have been a dual-control trainer. Though no longer flyable, both 48-2 and 48-3 were exhibited at the 1993 Moscow airshow. The partnership began in late 1991, though it was not publicly revealed by Yakovlev until 6 September 1992, and was not revealed by Lockheed-Martin until June 1994.[1]
The Lockheed Martin F-35 Lightning II is a family of single-seat, single-engine, fifth generation multirole fighters under development to perform ground attack, reconnaissance, and air defense missions with stealth capability.[7][8] The F-35 has three main models; the F-35A is a conventional takeoff and landing variant, the F-35B is a short take-off and vertical-landing variant, and the F-35C is a carrier-based variant.
The F-35 is descended from the X-35, the product of the Joint Strike Fighter (JSF) program. It is being designed and built by an aerospace industry team led by Lockheed Martin. The F-35 took its first flight on 15 December 2006. The United States plans to buy 2,443 aircraft. The F-35 variants are intended to provide the bulk of its tactical airpower for the U.S. Air Force, Marine Corps and Navy over the coming decades.
JSF development is being principally funded by the United States with additional funding from partners. The partner nations are either NATO members or close U.S. allies. The United Kingdom, Italy, Israel, Netherlands, Australia, Canada, Norway, Denmark, and Turkey are part of the development program; Japan has ordered the F-35, while Singapore may also equip their air force with the F-35.[9][10][11][12][13][14][15]