Είναι ένα από τα εμβληματικά έργα που επέβαλε το τοπικό ΝΔΣΟΚ (και αποδέχτηκε / αναδέχτηκε το  σύνολο των κυβερνήσεων από τον Σημίτη και μετά), θάβοντας για πολλές δεκαετίες την πιθανότητα να γίνει κάτι σωστό στην ορέα μας Θεσσαλονίκη. Μονάχα το μετρό το ξεπερνάει (σε κόστος και ανοησία). Το μεγάλο πρόβλημα με την «επέκταση του 10/28» όμως δεν είναι τα λεφτά που ξοδεύτηκαν για ένα απολύτως άσκοπο (άχρηστο) έργο. Είναι η περιβαλλοντική καταστροφή που προκάλεσε και θα συνεχίσει να προκαλεί, με τη συνεχή διάβρωση των ακτών του Θερμαϊκού. Κατά τα λοιπά, η είδηση για τη συμπληρωματική χρηματοδότηση των μπάζων δε χρειάζεται ιδιαίτερο σχολιασμό.

Αποζημίωση ύψους 11,9 εκατ. ευρώ στην κοινοπραξία Αθηνά – Ακτωρ ενέκρινε το υπουργείο Υποδομών. Η αποζημίωση αφορά το έργο της επέκτασης του αεροδιαδρόμου του «Μακεδονία» στη Θεσσαλονίκη και καλύπτει το επιπρόσθετο κόστος μεταφοράς αμμοχάλικου… από την Πιερία. Κατά τα λοιπά, το έργο είναι σταματημένο από τον Μάιο και όλα δείχνουν ότι (και αυτό) δεν θα τελειώσει στα τέλη του έτους, παρότι έχει μέχρι σήμερα λάβει τρεις παρατάσεις. Το έργο έχει ένα πολύ ενδιαφέρον ιστορικό. Η επέκταση του αεροδιαδρόμου 10-28 του «Μακεδονία» κατά 1 χλμ. μέσα στη θάλασσα, ώστε το αεροδρόμιο να μπορεί να δεχθεί ακόμα και υπερατλαντικές πτήσεις αποφασίστηκε στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας. Το έργο δημοπρατήθηκε τον Ιούνιο του 2005 με προϋπολογισμό 246 εκατ. ευρώ και τον Αύγουστο ανατέθηκε στην εργοληπτική εταιρεία Αθηνά ΑΤΕ με έκπτωση 48,1% (ήτοι 136,8 εκατ. ευρώ).

Λίγους μήνες αργότερα, στο έργο εισήλθε και η Ακτωρ συνιστώντας κοινοπραξία με την Αθηνά. Τα «παρατράγουδα» ξεκίνησαν το 2010. Το υπουργείο Υποδομών ενέκρινε τον δεύτερο ανακεφαλαιωτικό πίνακα εργασιών με υπέρβαση 30,1 εκατ. ευρώ και αποφάσισε την υπογραφή συμπληρωματικής σύμβασης ύψους 27,1 εκατ. ευρώ. Επίσης ενέκρινε την παράταση του έργου κατά 523 ημέρες, έως το τέλος του 2012. Ακολούθησε δεύτερη παράταση, ένα έτος αργότερα, έως τον Ιούλιο του 2013 και τρίτη παράταση το 2013, έως το τέλος του 2015. Να σημειωθεί ότι για μέρος της καθυστέρησης (για 1 από τα συνολικά 4 έτη) ευθύνεται η αποκάλυψη στο σημείο παλαιών βομβών, τις οποίες κλήθηκε τελικά να απομακρύνει το Τάγμα Εκκαθαρίσεων (ΤΕΝΞ).

Εν τω μεταξύ το 2013 η κοινοπραξία υπέβαλε αίτημα να εγκριθεί η πρόσθετη δαπάνη που προέκυπτε, καθώς το αμμοχάλικο που απαιτούνταν για τα επιχώματα του έργου θα μεταφερόταν, αντί από τη γειτονική περιοχή Αγίου Αντωνίου (απόσταση 22 χλμ.), διά θαλάσσης από το Λιτόχωρο Πιερίας (απόσταση 120 χλμ.). Το Δημόσιο αρχικά απέρριψε το αίτημα, η κοινοπραξία υπέβαλε ένσταση και τον Μάιο του 2014 η κοινοπραξία προσέφυγε στο Διοικητικό Εφετείο Θεσσαλονίκης. Τον Οκτώβριο του ίδιου έτους το Συμβούλιο Δημοσίων Εργων του υπουργείου γνωμοδότησε υπέρ της μερικής αποδοχής του αιτήματος της κοινοπραξίας (μέχρι του ποσού των 11,9 εκατ. ευρώ) και έτσι η κοινοπραξία παραιτήθηκε από τη δικαστική προσφυγή της.

Τα χρήματα, όμως, δεν κατεβλήθησαν άμεσα και στις 25 Μαΐου οι εργολάβοι υπέβαλαν δήλωση διακοπής εργασιών. Ετσι το έργο, που έχει ήδη φθάσει τα 10 χρόνια κατασκευής, φαίνεται μάλλον δύσκολο να παραδοθεί στο τέλος του έτους, με ό,τι αυτό σημαίνει για το υπόλοιπο της χρηματοδότησής του (από το ΕΣΠΑ). Να σημειωθεί ότι παράλληλα εκτελούνται από διαφορετικό εργολάβο έργα αναβάθμισης του χερσαίου τμήματος του αεροδιαδρόμου, προκειμένου το παλαιό και το νέο τμήμα να έχουν την ίδια αντοχή. Το έργο, προϋπολογισμού 15 εκατ. υπεγράφη στις αρχές του 2013 αλλά και αυτό δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα.

Με την ολοκλήρωση των εργασιών, το αεροδρόμιο θα μπορεί να δέχεται μεγαλύτερα αεροπλάνα. Και επιπλέον θα λύσει μια σειρά προβλημάτων, ανάμεσα στα οποία και η μείωση του θορύβου για τις πυκνοκατοικημένες γύρω περιοχές (Ρύσιο, Τρίλοφος, Καρδία, Πλαγιάρι), αφού τα αεροσκάφη θα προσγειώνονται από την πλευρά της θάλασσας. Υπενθυμίζεται ότι το «Μακεδονία» είναι ένα από τα 14 προς παραχώρηση αεροδρόμια.

Ακόμη ημιτελής η επέκταση στο «Μακεδονία» | Ελλάδα | Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ.

Advertisements