Γερμανική «μέγκενη» στην αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους
Από τον Γ. Αγγέλη
Το Βερολίνο είναι ήδη έτοιμο να αρχίσει η συζήτηση για το ελληνικό χρέοςαλλά κανείς δεν αισθάνεται ευχάριστα γι’ αυτό. Η «είδηση» είναι σε γνώση της ελληνικής κυβέρνησης: η Γερμανία θα ζητήσει «monitoring» διαρκείας, που θα «παράγει» και θα καθορίζει με έναν αυτόματο τρόπο προσαρμογές στη δημοσιονομική πολιτική τής εκάστοτε κυβέρνησης ώστε να διασφαλίζεται η εξυπηρέτηση του χρέους.
Μόνο με την προϋπόθεση αυτή η γερμανική κυβέρνηση είναι διατεθειμένη να προχωρήσει στη συζήτηση για την αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους που στις γενικές της γραμμές θα κινηθεί στην κατεύθυνση της μακροπρόθεσμης εξομάλυνσης των πληρωμών, ώστε να είναι συμβατή με την εκάστοτε πορεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού.
Στο πλαίσιο αυτό θα προσδιορισθούν οι νέες περίοδοι χάριτος στην αποπληρωμή των χρεολυσίων, όπως επίσης και η διαμόρφωση των επιτοκίων.
Η λογική του «μηχανισμού» αυτού, που θα λειτουργεί σαν μία «μέγκενη» για τους ετήσιους προϋπολογισμούς, είναι να διασφαλίζει με τις κατάλληλες δημοσιονομικές πολιτικές (δηλαδή τον έλεγχο των ελλειμμάτων και πλεονασμάτων) την ετήσια εξυπηρέτηση του χρέους.
«Μέγκενη» στον Προϋπολογισμό
Αυτό σημαίνει ότι η παρακολούθηση της εκτέλεσης του Προϋπολογισμού –σε συνεργασία με τις προβλεπόμενες από το δημοσιονομικό σύμφωνο διαδικασίες αλλά και πέραν αυτών– θα είναι διαρκής και σταθερή από έναν «μηχανισμό»,ο οποίος θα ανατεθεί κατά πάσα πιθανότητα στον ESM και ο οποίος θα παρακολουθεί κάθε απόκλιση, προκειμένου να «συνιστά» αμέσως τη διόρθωσή της για να εξασφαλισθεί ο στόχος του πλεονάσματος.
Σύμφωνα με τις «ιδέες» που υπάρχουν πάνω σε αυτό, θα υπάρχουν προβλέψεις και για τις περιόδους στις οποίες θα δικαιολογείται η κακή πορεία της οικονομίας, η οποία θα επιτρέπει «διορθώσεις» και προς τα κάτωμεταφέροντας για το μέλλον υποχρεώσεις, π.χ., από αυξημένους τόκους κ.λπ.
Το σημείο αυτό είναι από τα πλέον ενδιαφέροντα, γιατί αφορά το πώς η οικονομία θα ανταποκριθεί στο μέλλον σε αυξημένα κόστη από τυχόν αυξήσεις στα επιτόκια σε περίπτωση αλλαγής στη νομισματική πολιτική της ΕΚΤ, όπως αρχίζει τώρα, για παράδειγμα, η Fed.
H «ιδέα» που έρχεται από το Βερολίνο είναι ότι σε περίπτωση που αυξηθούν τα επιτόκια στο μέλλον –κάτι που θεωρείται ότι έτσι κι αλλιώς θα συμβεί– ηΕλλάδα δεν θα μπορεί να συνεχίσει να δανείζεται και να αποπληρώνει με τα σημερινά επιτόκια, δηλαδή να αποπληρώνει το χρέος της με επιτόκια μικρότερα από τα επιτόκια που θα πληρώνει τότε ο δανειστής της (το ESM, κ.λπ.). Έτσι κι αλλιώς το χαμηλό επιτόκιο δανεισμού της Ελλάδας από τον ESM είναι συνάρτηση του Euribor και θα αυξηθεί και αυτό μαζί με το Euribor.
Μεταφορά κόστους
Κατά την «ιδέα» αυτή –από τη γερμανική πλευρά– η υπερβάλλουσα αξία που θα προσθέτουν τα αυξημένα επιτόκια θα μπορεί να μετακυλίεται στο μέλλον και να προστίθεται σε χρονιές που το ετήσιο κόστος εξυπηρέτησης θα είναι χαμηλό.
Μία άλλη «ιδέα» όμως –όπως είχε αναφέρει σε παλαιότερο ρεπορτάζ το «Κ»– από την πλευρά του ΟΔΔΗΧ είναι αντί της μεταφοράς του επιπλέον κόστους στο μέλλον να οικοδομηθεί ένας μηχανισμός «hedging» ο οποίος από τώρα θα καλύπτει τις αλλαγές αυτές. Αλλά προς το παρόν η συζήτηση επίσημα δεν έχει καν ανοίξει παρότι όλες οι πλευρές ετοιμάζονται γι’ αυτόν, αφού η προβλεπόμενη ημερομηνία έναρξης της συζήτησης για το χρέος είναι τα μέσα Φεβρουαρίου, σε περίπτωση, βέβαια, που η πρώτη αξιολόγηση «τρέξει» σύμφωνα με τα προβλεπόμενα, πράγμα μάλλον δύσκολο να συμβεί.
Μία εξαιρετικά κρίσιμη διάσταση στον σχεδιασμό αυτό αφορά το πώς θα κινηθεί η επιστροφή της Ελλάδας στις αγορές. Και σε ποια όρια θα μπορεί ο εξωτερικός δανεισμός να «οριοθετείται» από τον «μηχανισμό» αυτό προκειμένου να εμποδισθεί η κατά παρέκκλιση κάλυψη μελλοντικών ελλειμμάτων. Και στο σημείο αυτό υπάρχει προεργασία, σε σημείο μάλιστα που οι ενδιαφερόμενες πλευρές, ακόμα και οι… «αντίπαλες», να έχουν αρχίσει τεχνικές συνεργασίες για τη διαμόρφωση εναλλακτικών προτάσεων κοινής αποδοχής.
Η επιστροφή στις αγορές και η ένταξη στο QE
Το παράδοξο στο ευρωπαϊκό «κεκτημένο» είναι ότι ακόμα και οι πλέον συγκρουόμενες διαδικασίες μπορούν να προωθούνται και να ωριμάζουν… παράλληλα. Κάπως έτσι «ωριμάζει» και η περίπτωση της επιστροφής της Ελλάδας στις αγορές, παρά το γεγονός ότι η «αξιολόγηση», που αποτελείκεντρική προϋπόθεση γι’ αυτό, θεωρείται εξαιρετικά δύσκολο να προχωρήσει ομαλά και στο προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα.
Πρώτο βήμα, όπως παραδέχονται και οι υπηρεσιακοί της ΕΚΤ, θα είναι η σταδιακή ομαλοποίηση της χρηματοδότησης των ελληνικών τραπεζών μετά την ολοκλήρωση της ανακεφαλαιοποίησης του εγχώριου συστήματος. Η επιστροφή του «waiver«, δηλαδή της κατ’ εξαίρεσην αποδοχής των ελληνικών κρατικών ομολόγων από την ΕΚΤ ως εγγύηση για την παροχή ρευστότητας, θα είναι η πρώτη στιγμή αυτής της διαδικασίας. Πληροφορίες οι οποίες δεν έχουν προς το παρόν διασταυρωθεί αλλά έχουν αξιόπιστη προέλευση αναφέρουν ότιη επιστροφή του θα συνοδεύει τα πρώτα βήματα της «μιας ομαλής αξιολόγησης»…
Το επόμενο βήμα, εφόσον έχει ολοκληρωθεί η αξιολόγηση, θα είναι η ένταξη και της Ελλάδας στο πρόγραμμα QE της ΕΚΤ. Η «στιγμή» αυτή έχει εκτιμηθεί ότι στο καλό σενάριο θα μπορούσε να είναι στα μέσα του έτους.
Το ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι πριν από τη στιγμή της ένταξης στο QE θα έχει ξεκινήσει η «συζήτηση» για τη δρομολόγηση αυτής της απόφασης και στη διάρκεια αυτής της συζήτησης «το περιβάλλον θετικών προσδοκιών που θα έχει δημιουργηθεί στις αγορές θα μπορούσε να επιτρέψει την έκδοση ελληνικών ομολόγων…».
Μάλιστα εκτιμάται ότι η Ελλάδα σε ένα τέτοιο σενάριο –το οποίο από ορισμένες πλευρές θεωρείται εξαιρετικά αισιόδοξο– θα μπορούσε να χρηματοδοτήσει τις λήξεις (Ιουλίου) κρατικών ομολόγων που κατέχει η ΕΚΤ ύψους 2,3 δισ. ευρώ.
Όλα αυτά, βέβαια, προς το παρόν αποτελούν στοιχεία μιας προετοιμασίας της οποίας ο… ρεαλισμός θα κριθεί κατά βάση το δίμηνο Μαρτίου – Απριλίου.
*Αναδημοσίευση από το «Κεφάλαιο» που κυκλοφορεί.
13 Σχόλια
Comments feed for this article
27 Δεκεμβρίου, 2015 στις 2:55 μμ
pestooposthes
Reblogged στις blog it.
27 Δεκεμβρίου, 2015 στις 6:26 μμ
Santiliana
Τα παντα στην πολιτικη ειναι ο συσχετισμος δυναμεων.
Εκει λοιπον αρχιζει να χαλα το πραγμα για τον μνησικακο και φανατικο ανθρωπακο ,που κανει τον ΥΠΟΙΚ στην Γερμανια.
27 Δεκεμβρίου, 2015 στις 7:33 μμ
Πάνος
Βιάζεσαι πολύ, ξεχασμένε.
Όπως είχε τραγουδήσει ο Μάρκος «η δύναμη στον άνθρωπο είναι το πορτοφόλι».
Πολιτική δύναμη ανατροπής θα υπάρξει μόνο αν… γίνουν θαύματα (συνεννόησης, συντονισμού, επιμονής κλπ) και υπό τη προϋπόθεση ότι θα διαπιστωθεί κοινότητα συμφερόντων + αξιοπιστία (δηλ. δεν θα βρεθεί κάποιος νότιος που θα «εξαγοραστεί» στην πορεία). Α, πρέπει να είναι και η Γαλλία στο κόλπο και να ηγηθεί, αλλιώς τζάμπα καίει η λάμπα (των προσδοκιών).
Ας είμαστε ρεαλισταί, όπως τραγούδησε ο Τόλης.
27 Δεκεμβρίου, 2015 στις 7:47 μμ
Santiliana
Μα δεν εγραψα οτι θα επιτευχθει αυριο.
Ο σπορος ομως φυτευτηκε, θυμασαι …….. 🙂
Τεσπα , μπορει τωρα να μην παιζει εντελως μονος οπως μερικα μηνακια πριν ο πρωθυπουργος, και μπορει να μην ειναι μονο αυτοι που φαινονται, αλλα και αλλοι , μεγαλοι…….
Παντα εγραφα οτι εαν χωρισει τα εριφια απο τα προβατα η ΝΔ….πολλα θα εξελιχθουν , καλα.
Δεν ειμαι εναντιον μιας γενικης συνενοησης, αλλα μιας συνενοησης ουσιας με μη φανατικα ανθρωπακια που νομιζουν οτι θα παρουν ρεβανς.
Ρεβανς δεν παιρνουν λοιπον , τερμα. ((Οι ακροδεξιοι Σαμαρικοι))
27 Δεκεμβρίου, 2015 στις 7:58 μμ
Santiliana
Και για να γενει καθαρη και ορατη η διαφορα των πριν με τον τωρινο πρωθυπουργο μια και καλη , γιατι στα ιδια και στα ιδια επανερχομαστε, γραφω.
Ο Τσιπρας ξεμπερδεψε ψε αυτους που τον εκβιαζαν και πηγε σε εκλογες με καθαρο μυνημα σε ολους αν δεν ειχε τιποτα προσωπικο, η ακομα και ιδεολογικο μαζι τους.
Για να το πω χοντρα και παγερα, ξεκοιλιασε τους μπετοβλακες που πολιτικα εδειχναν με ενα φοβερο οπορτουνισμο οτι ξεφευγουν εντελως απο την λογικη , και μαλιστα δεν θελαν οφιτσια ουτε και αυτοι.
Η ΝΔ που ειναι και σε ευκολοτερη θεση, τι κανει?
27 Δεκεμβρίου, 2015 στις 8:35 μμ
Αφώτιστος Φιλέλλην
Σιγα την μεγαλη ιδεα. Καποιος δυτικοερωπαιος μεταπτυχιακος που ειχε καλες γνωσεις σε οικονομικες χρονοσειρες (οπως λ.χ. σε θεματα πολυετους δυναμικου προγραμματισμου ) προτεινε το προφανες.
Απορω γιατι να μην την σκεφτηκε ελληνας ωστε να την προσαρμοσει στα ελληνικα συμφεροντα/ επιδιωξεις κατα τις συνεχεις διαπραγματεσεις στο μελλον.
Ενας αλγοριθμος πολυετους σχεδιασμου ειναι , με την χρηση του οποιου θα καθορίζεται -με έναν αυτόματο τρόπο- προσαρμογές στη δημοσιονομική πολιτική τής εκάστοτε κυβέρνησης ώστε να διασφαλίζεται η εξυπηρέτηση του χρέους.»
Αυτα ειναι γνωστα -σε εμβυακο σταδιο βεβαιως και σε επιπεδο επιχειρησης- απο την δεκαετια του 80 στους μηχανικους παραγωγης που εργαζονταν σε ελληνικα ή αλλα υποκαταστηματα πολυεθνικων (λ.χ.
Lafarge)
27 Δεκεμβρίου, 2015 στις 10:53 μμ
δεξιος
Ο Τσίπρας είναι απατεώνας.Το ότι τον ψήφισε ο κόσμος δεν τον κάνει λιγότερο απατεώνα.Τον Ανδρέα τον ψήφιζαν περισσότεροι.
27 Δεκεμβρίου, 2015 στις 11:18 μμ
Πάνος
δεξιέ,
αυτή είναι η εκατοστή εξηκοστή ένατη φορά που αποκαλείς «απατεώνα» τον πρωθυπουργό ή έχασα το λογαριασμό; 😉
27 Δεκεμβρίου, 2015 στις 11:50 μμ
δεξιος
Και εγώ τον έχω χάσει,Εφ όσον τίθεται ζήτημα σεβασμού του αξιώματος δεν θα τον ξανααποκαλέσω.Θα τον ονομάζω ευέλικτο και προσαρμοστικό του λοιπού.
28 Δεκεμβρίου, 2015 στις 12:02 πμ
Mitsos
Δεξιέ εγώ τονε λέω κωλόπαιδο αλλά δεν σου κρύβω ότι ενοχλήθηκα που τον αποκάλεσε έτσι στας Βρυξελλας ο Τσέχος πρωθυπουργός. Καθότι μπορεί κάποιος να αποκαλέσει και τη γυναίκα του πουτάνα αλλά δεν του αρέσει να την αποκαλούνε οι άλλοι. Δεν κρύβω λοιπόν ότι ενοχλήθηκα για το κοσμητικό επίθετο που του πετάξανε οι Τσέχοι.
28 Δεκεμβρίου, 2015 στις 12:18 πμ
aftercrisis
Πάντως ο έλεγχος και η παρακολούθηση (monitoring) των Προγραμματων Σταθερότητας και Προυπολογισμών όλων των χωρών-μελών από την Ευρωπαική Επιτροπή ήδη ισχυει απο με το μεταρρυθμισμένο Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης με το νέο πλαίσιο μακροοικονομικής επιτήρησης(2011).
Προβλέπεται μάλιστα ετήσια ενδιάμεση αξιολόγηση της καταλληλότητας των δημοσιονομικών πολιτικών στις χώρες της ζώνης του ευρώ απο το Eurogroup πριν από την υποβολή των εθνικών σχεδίων προϋπολογισμών προς συζήτηση στα εθνικά κοινοβούλια.
https://www.ecb.europa.eu/ecb/tasks/europe/emu/html/index.el.html
Απλα δεν εφαρμόστηκαν μέχρι τώρα οι προβλεπόμενες κυρώσεις στις περιπώσεις απόκλισης,
Π.χ. πέρισυ τέτοιον καιρό η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε ήδη ολοκληρώσει την εκτίμηση για το 2015 των μελών της ευρωζώνης, για τυχόν παραβιάσεις του Συμφώνου Σταθερότητας και είχε δείξει «κίτρινη κάρτα» («κίνδυνος μη συμβατότητας με το ΣΣ») σε επτά κράτη-μέλη (Βέλγιο, Ισπανία, Γαλλία, Ιταλία, Μάλτα, Αυστρία και Πορτογαλία)
Φέτος , υπάρχουν σύνθετες παρατηρήσεις της Επιτροπής για τα σχέδια δημοσιονομικών προγραμμάτων 2016 αρκετών χωρών (Ισπανίας, Ιρλανδίας, Σλοβενίας, Γαλλίας, Αυστρίας, Ιταλίας, Λιθουανίας) και λιγότερο σημαντικές για 4 χώρες (Βέλγιο, Φινλανδία, Λετονία και Μάλτα).
Η Κύπρος και η Ελλάδα δεν υπέβαλαν σχέδια δημοσιονομικού προγράμματος, δεδομένου ότι υπόκεινται ακόμη σε προγράμματα οικονομικής προσαρμογής. Η Πορτογαλία δεν υπέβαλε σχέδιο εντός της προθεσμίας που καθορίζει η κοινοτική νομοθεσία.
http://ec.europa.eu/greece/news/2015/20151118_axiologisi_16_sxedion_dimosionomikon_el.htm
29 Δεκεμβρίου, 2015 στις 7:01 μμ
σχολιαστης
Το σχέδιο Schaeuble για το ελληνικό και ευρωπαϊκό χρέος
http://www.capital.gr/oikonomia/3091950/to-sxedio-schaeuble-gia-to-elliniko-kai-europaiko-xreos
29 Δεκεμβρίου, 2015 στις 7:17 μμ
Πάνος
Ορέος ο Βόλφγκανγκ.