Ένας από τους (πολλούς) λόγους που κάνουν τη Θεσσαλονίκη να γίνεται Μπουγατσαδούπολη, είναι ο τρόπος με τον οποίο ¨τιμά» τη μνήμη των 50.000 Εβραίων κατοίκων της, που εξοντώθηκαν από τους Ναζί.
Απόληξη της Βενιζέλου στη θάλασσα. Διακρίνετε κάτι, πίσω από τον μοτοσυκλετιστή;
Αν πλησιάσετε στο πεζοδρόμιο, θα το δείτε. Γιατί το μνημείο για τους Εβραίους της Θεσαλονίκης είναι στριμωγμένο στο πεζοδρόμιο, κολλητά στο φράχτη του πάρκινγκ.
Η καλλιτεχνική αξία της σύνθεσης είναι συζητήσιμη. Έτσι κι αλλιώς ελάχιστοι το βλέπουν, εκεί που το έχουν τοποθετήσει.
Δεν αμφιβάλλω πως ο Εβραίος Πρόεδρος συγκράτησε την οργή και την αηδία του για τις «αρχές της πόλης», όταν τον πήγαν εκεί. Ο Έλληνας Πρόεδρος, πώς ένοιωσε, άραγε;
*
Ως Καλαματιανός κάτοικος της Μπουγατσαδούπολης, ειλικρινά ντρέπομαι κάθε φορά που περνάω από αυτό το σημείο. Ως αμετανόητα αισιόδοξος ελπίζω ότι θα δω μια μέρα τη Μπουγατσαδούπολη να γίνεται Θεσσαλονίκη. Κι ένα από τα πολλά που πρέπει να κάνει για να το πετύχει, είναι να τιμήσει με στοιχειώδη αξιοπρέπεια τους Εβραίους της.
54 Σχόλια
Comments feed for this article
6 Δεκεμβρίου, 2007 στις 7:17 μμ
σχολιαστης
«Δεν αμφιβάλλω πως ο Εβραίος Πρόεδρος συγκράτησε την οργή και την αηδία του για τις “αρχές της πόλης”, όταν τον πήγαν εκεί. Ο Έλληνας Πρόεδρος, πώς ένοιωσε, άραγε;»
Ατυχώς (κατά τη γνώμη μου) μπλέχτηκε στο ποστ ο Ισραηλινός Πρόεδρος. Η Ισραηλινή εξουσία εφαρμόζει ακραίες μεθόδους (χιτλερικές) το 2007 στην Παλαιστίνη. Τιμάμε τους Εβραίους της πόλης που δολοφονήθηκαν στα στρατόπεδα, αλλά ο Ισραηλινός πρόεδρος ας δει το χάλι του.
Και να σημειώσω ότι είναι ο Πρόεδρος που παραιτήθηκε κατηγορούμενος για σεξουαλική παρενόχληση.
6 Δεκεμβρίου, 2007 στις 7:27 μμ
Πάνος
σχολιαστή,
αν δεχτώ όσα λες, η Θεσσαλονίκη είναι εντάξει απέναντι στους νεκρούς της;
6 Δεκεμβρίου, 2007 στις 7:34 μμ
Νίκος Σαραντάκος
Φαντάζομαι ότι όταν οι θεσσαλονικιοί ταγματασφαλίτες αποκόμιζαν
τεράστιες περιουσίες μέσα στην κατοχή από τη λεηλασία του πλούτου
των Εβραίων, δεν το έκαναν επειδή είχαν προβλέψει ότι θα ιδρυθεί αργότερα ένα κράτος, το οποίο 50+ χρόνια αργότερα θα εφαρμόζει ακραίες μεθόδους στην Παλαιστίνη.
6 Δεκεμβρίου, 2007 στις 7:42 μμ
σχολιαστης
Είπα την αποψή μου για τον πρόεδρο, ως εκπρόσωπο μιας ανελέητης εξουσίας. Αλλά, υπάρχει κίνδυνος να σου ανατινάξω το ποστ, οπότε θα επανέλθω σε πιο σχετικό θέμα.
Οχι, η Θεσσαλονίκη δεν είναι καθόλου εντάξει. Και έχουμε ξαναπεί, ότι με τους Ελληνες Εβραίους, σήμερα θα ήταν πολύ καλύτερη, κοσμοπολίτισσα, αναπτυγμένη.
6 Δεκεμβρίου, 2007 στις 7:43 μμ
σχολιαστης
Ν.Σ σωστά φαντάζεσαι.
6 Δεκεμβρίου, 2007 στις 7:49 μμ
σχολιαστης
http://tovima.dolnet.gr/print_article.php?e=B&f=13756&m=A28&aa=1
http://www.geocities.com/tuki8eblom/thisavros.html
6 Δεκεμβρίου, 2007 στις 9:08 μμ
Αντώνης
Το συγκεκριμένο μνημείο είχε στηθεί στη συμβολή των οδών Αλεξάνδρου Παπαναστασίου και Καραμανλή (Ν. Εγνατία). Τρέχα γύρευε δηλαδή. Μετά από ενέργειες της κοινότητας μεταφέρθηκε στην πλατεία Ελευθερίας (…), το σημείο συγκέντρωσης των Εβραίων στο δρόμο για τον όλεθρο. Σχεδιάστηκε από τους αδελφούς Glid και παριστάνει την επτάφωτο λυχνία και φλόγες με ένα πλέγμα ανθρωπίνων σωμάτων.
Αξίζει να επισκεφτεί κανείς το εβραϊκό μουσείο της πόλης, ένα υποδειγματικό μικρό μουσείο. Δημιουργήθηκε στα πλαίσια της πολιτιστικής του 97 (το πότε άνοιξε άλλο ζήτημα). Η διεύθυνση είναι Αγίου Μηνά 13 (παράλληλη της Τσιμισκή, περίπου στο ύψος που βρίσκεται και το μνημείο).
6 Δεκεμβρίου, 2007 στις 9:09 μμ
Aθήναιος
Ρε συ Πάνο, αφού ξέρεις τη μαλακία που δέρνει τον κόσμο. Γιατί συμβάλεις στην προσβολή των νεκρών;
6 Δεκεμβρίου, 2007 στις 9:21 μμ
Πάνος
Αντώνη,
δεν ήξερα ότι στην Αγ. Μηνά υπάρχει μουσείο. Θα το επισκεφτώ, σύντομα.
*
Αθήναιε,
οι νεκροί ΔΕΝ προσβάλονται, ούτε έχουν ανάγκη από μνημεία. Για τους ζωντανούς γίνεται όλη η φασαρία!
6 Δεκεμβρίου, 2007 στις 9:46 μμ
Αντώνης
Για τις απαραίτητες αντιπαραβολές, ίσως το πιο ακριβό κομμάτι γης στην πόλη σήμερα, χαρίστηκε στο γερμανικό κράτος, για την ανέγερση… προξενείου. Και ήταν μέρος του πάρκου της νέας παραλίας.
6 Δεκεμβρίου, 2007 στις 10:30 μμ
πρώην καλαματιανός κάτοικος Μπουγατσαδούπολης
Να υπενθυμίσω από τη μεριά μου ότι ένα μεγάλο μέρος του σημερινού ΑΠΘ είναι χτισμένο στο χώρο του πρώην Εβραϊκού Νεκροταφείου. Ο Ιωάννου έχει γράψει στη Σαρκοφάγο και την Πρωτεύουσα των Προσφύγων μερικά πολύ χαρακτηριστικά διηγήματα για τις αθλιότητες του γερμανικού αλλά και του ελληνικού πληθυσμού απέναντι στους Εβραίους.
6 Δεκεμβρίου, 2007 στις 10:34 μμ
Ασμοδαίος
Ωραία. Και πώς προτείνετε να γίνει αυτό;
6 Δεκεμβρίου, 2007 στις 10:39 μμ
Πάνος
Αντώνη,
φεύγει από την παλιά παραλία το προξενείο; Και που πηγαίνει;
*
πρώην καλαματιανέ κλπ,
χαίρομαι που σε ξαναβρίσκω, με νέο ιστολόγιο! Σύντομα θα σε επισκεφτώ, για να δω τις αλλαγές, σε σχέση με το παλιό! 🙂
*
Ασμοδαίε,
καλή ερώτηση. Γιατί δεν την απαντάς ο ίδιος;
6 Δεκεμβρίου, 2007 στις 11:36 μμ
άμμος
Πάνο, δεν είναι νέο, αλλά μετονομασμένο και ανακαινισμένο το παλιό. Να είσαι καλά.
7 Δεκεμβρίου, 2007 στις 1:02 πμ
Αντώνης
Πάνο,
Το γερμανικό προξενείο θα πάει σε ένα κομμάτι πράσινου που είναι ακριβώς πίσω από τη σχολή τυφλών, με μέτωπο τη Μεγάλου Αλεξάνδρου. Ήδη γίνονται εργασίες και έχει εκδοθεί οικοδομική άδεια. Θα γίνει ένα οκταώροφο, στον τελευταίο όροφο του οποίου θα στεγαστεί το προξενείο. Και φυσικά η ιστορία αυτού του «φιλέτου» είναι αμαρτωλή και μακρόχρονη. Εν συντομία: Αρχές δεκαετίας του ’60, όταν δημιουργήθηκε η παραλιακή έγιναν σε αρκετά σημεία απαλλοτριώσεις. Υποτίθεται ότι απαλλοτριώθηκε και ένα κομμάτι που ανήκε στο γερμανικό δημόσιο, εκεί που τώρα βρίσκεται το ινστιτούτο Goethe, δίπλα στο Λαογραφικό Μουσείο. Φωτογραφίες της εποχής αποδεικνύουν ότι δεν υπήρχε εκεί παρά μόνο θαλασσούλα, αλλά σε κάθε περίπτωση δώσανε 2,5 εκατομμύρια στους Γερμανούς, ποσό διόλου ευκαταφρόνητο για την εποχή. Οι Γερμανοί δεν πήραν ποτέ τα λεφτά, με τα οποία θα μπορούσαν να είχαν αγοράσει πολλαπλάσιο σε μέγεθος ακίνητο για τις ανάγκες του προξενείου τους. Ήθελαν να τους παραχωρηθεί άλλο ακίνητο. Το 1978, μόλις δηλαδή ολόκληρη η νέα παραλία περιήλθε στην κυριότητα του ελληνικού δημοσίου (ανήκε στον ΟΛΘ και το δήμο), έγινε διακρατική συμφωνία και τους «πουλήσαμε» το εν λόγω κομμάτι πίσω απ’ τη σχολή τυφλών. Το αντίτιμο ήταν 1,25 εκατομμύρια, όταν η αγοραστική του αξία ήταν της τάξης των 100 εκατομμυρίων. Και όχι μόνον αυτό: μας πλήρωσαν με τα λεφτά της απαλλοτρίωσης! (Μετά την παρέλευση 5ετίας, ένας ιδιώτης δεν μπορεί αν εκταμιεύσει χρήματα απαλλοτρίωσης). Η συμφωνία προέβλεπε να κτιστεί κτήριο με χαμηλούς συντελεστές δόμησης, μόνο για χρήση του προξενείου ή συναφών δραστηριοτήτων (Goethe, γερμανικό σχολείο κλπ.). Άφηνε βέβαια το παραθυράκι για την αλλαγή μετά από διαβούλευση. Και αυτή η διαβούλευση έγινε τέλη δεκαετίας του ’90 μεταξύ των υπουργείων εξωτερικών, οπότε επετράπη να χτιστεί κτήριο με τους όρους δόμησης της περιοχής, δηλαδή οκταώροφη πολυκατοικία. Κύριοι οι Γερμανοί, το έδωσαν εργολαβικό. Θα πάρουν τρεις ορόφους και θα δώσουν τους πέντε στον εργολάβο (γνωστή κατασκευαστική). Η συνολική αξία του ακινήτου όταν ολοκληρωθεί υπολογίζεται σε 20 εκατομμύρια ευρώ.
Προσοχή στις ημερομηνίες: αρχές δεκαετίας 60 (ένταξη στο ΝΑΤΟ, ψευτοαποζημίωση Γερμανών για τα της κατοχής), 1978 (ένταξη στην ΕΟΚ), 97-98 (ένταξη στην ΟΝΕ). Υψηλή ελληνική διπλωματία.
Την περίοδο 78-80 υπήρξαν αντιδράσεις για τη συμφωνία, από τους κατοίκους, το δήμο και στην κύρωση της συμφωνίας στη Βουλή το 80 (οι τελευταίες σχεδόν διακομματικές, πλην του δύσμοιρου εισηγητή ο οποίος επέμενε ότι με τους χαμηλούς συντελεστές εξασφαλίζεται ο χαρακτήρας πάρκου της περιοχής). Και τώρα υπάρχουν αρκετοί περίοικοι που αντιδρούν, ενώ χλιαρά κινείται και ο δήμος. Ελπίζω να μην είναι αργά.
Μικρή λεπτομέρεια: στην οργίλη ανακοίνωση του δήμου Θεσσαλονίκης εναντίον της απαράδεκτης συμφωνίας του 78, μειοψήφισαν δύο δημοτικοί σύμβουλοι. Το όνομα του ενός ήταν Βασίλειος Παπαγεωργόπουλος. Αυτός ντε, που κομπορρημονεί για το νέο τσιμεντένιο δημαρχείο, όταν εκατό μέτρα πιο πάνω υπήρχε έτοιμο, μεγαλύτερο και πανέμορφο το κτήριο του τρίτου σώματος για να το στεγάσει. Αν δεν απατώμαι ο ίδιος είναι που μας χάρισε κι αυτό το ωραίο «αναψυκτήριο» της νέας παραλίας. Έχει κανένας αμφιβολία ότι στα 13 βικτωριανά (respect aigaiopelagitis) θεματικά πάρκα θα μας προκύψουν εν καιρώ κι άλλα «αναψυκτήρια»; Εδώ είμαστε και θα το δούμε.
Συγγνώμη για τη μακρηγορία.
7 Δεκεμβρίου, 2007 στις 1:17 πμ
Πάνος
Αντώνη,
με τα σχόλιά σου μαθαίνουμε πράματα και θάματα της Μπουγατσαδούπολης…
7 Δεκεμβρίου, 2007 στις 2:02 πμ
Alkibiades (??!)
Το γλυπτο δεν ειναι κακο, αλλα το «στησιμο» του ειναι αθλιο-σαν πεταγμενο στη γωνια…
7 Δεκεμβρίου, 2007 στις 8:30 πμ
Aθήναιος
Αν υπάρχει κάποιο σκάνδαλο στην μεταπολεμική ελληνική κυβέρνηση είναι η έκδοση του Μέρτενς στη Γερμανία για να φάει μια ψευτοποινούλα και όχι τα οικοπεδάκια. Λέγεται ότι το αντάλλαγμα ήταν η σιωπή της Γερμανικής κυβερνησης για το ρόλο που έπαιξε στα της αρπαγης της περιουσίας των εβραίων πρώην δικηγόρος Θεσσαλονίκης και απεβιώσας… εθνάρχης.
Κρίμα που δεν είμαι θρήσκα για να πω «σκατά στον τάφο του καράβλαχου φασίστα».
7 Δεκεμβρίου, 2007 στις 9:55 πμ
maestria
Αχ, βρε Πάνο, εδώ χτίσανε το πανεπιστήμιο (και άλλα πράγματα, σε άλλα μέρη) πάνω σε νεκροταφείο και δεν μπήκε ούτε μια αναμνηστική πλάκα.
Το μνημείο κι εμένα με τρέλανε όταν το είδα. Δεν θα μπορούσανε να το κρύψουνε καλύτερα. Ψάξανε πολύ φαίνεται.
7 Δεκεμβρίου, 2007 στις 10:10 πμ
kukuzelis
Ανθυποπαρατήρηση: Το μνημείο, κατά τη γνώμη μου, δεν είναι άσχημο. Άθλιο είναι το βάθρο που το έστησαν. Ίσως να το διάλεξε κι ο καλλιτέχνης… (Ποιος είναι αλήθεια ο δημιουργός; Ξέρουμε;) Το βάθρο, που μου θυμίζει πυρσό ή ματσούκι που χώνεται κάπου, μου χαλάει όλη τη δουλειά. Εδώ μάλλον μιλάει το ασυνείδητο… De gustibus…
7 Δεκεμβρίου, 2007 στις 10:29 πμ
σχολιαστης
https://panosz.wordpress.com/2007/04/10/akisgavriilidis-2/
7 Δεκεμβρίου, 2007 στις 1:24 μμ
Αντώνης
Αθήναιε, δεν έχω καταλάβει για ποιον εθνάρχη μιλάς. Για τον μεγάλο δεν ταιριάζουν τα στοιχεία.
[Στη χώρα των ενοικιαστών, τα οικοπεδάκια είναι τα πειστικότερα μπαχτσίσια]
7 Δεκεμβρίου, 2007 στις 5:07 μμ
Vladimiros
Sorry gia ta greeklish, yparxei kapoioo problimataki…
Gia tin kallitexnikh axia toy mnimeiou den eimai sigouros. To simeio topothetisis toy einai istoriko kai mallon katallilo. H diamorfosi toy periballonta xoroy kai i shmatodotisi toy einai poy to xantakwnoyn kai to «katadikazoun» kai taytoxrona ypobathmizoyn oti ayto symbolizei.
To mouseio poy proteinei o Antonis einai pragmatika poly endiaferon, kai axizei na to episkefteite. H «parousia» toy einai gegonos oti einai poly diakritiki. Den exei adiko o Panos poy den to paratirise. To pio pithano einai na prosexete to koubouklio toy astynomikoy tis fylaxis, na anarotitheite poio ktirio einai edw kai meta na to antiliftheite. [Mpainontas stin Agiou Mina apo ti Benizeloy -metaxy goodys & hondos- me ti fora ton aftokinitwn sto dexi sas xeri.
Gia tin ypothesi toy germanikou proxeneiou eixa agnoia. Poly xrisimes oi plirofories toy Antoni, efxaristo.
7 Δεκεμβρίου, 2007 στις 5:21 μμ
Vladimiros
Kai mia pou piasame ta ktiriaka (me aformi tin ypothesi toy germanikou proxeneiou poy parousiase o Antonis.)
I Israilitiki koinotita kineitai ta teleftaia xronia a-la Babis Vovos tha elega. Anaferw xaraktiristika 2 periptoseis:
H proti afora to ktirio tis Koinotitas (opou stegazetai kai i idia) stin Tsimiski 24, ennow ti Stoa Xirs (gnosti kai ws stoa Totti palaiotera) poy pernaei sta Notos Galleries (omilos Papaellina) kai osonoupw arxizei i katedafisi tis gia tin anegersi polyorofou Polykatastimatos – Emporikou kentrou. Exoun teleiwsei oi ekkenwseis-exoseis (ypirxan kai kapoia tragelafika me to Hondos Center) kai ton Ianouario (;) ksekinan oi mpoulntozes. Teleftaia xrisi tis stoas itan to kentriko eklogiko kentro tis N.Dimokratias stis teleftaies ekloges.
H defteri afora ta sxedia tis koinotitas gia «axiopoiisi» toy «sygkrotimatos» Modiano – diladi tin kentriki agora metaxy Ermou & Vas.Hrakleiou. Yparxoun sxedia kai dilomeni prothesi tis koinotitas gia katedafisi kai anoikodomisi terastioy emporikou kai ktiriakou kentroy me parking klp. Otan prwtoeixe matheytei ypirksan antidraseis kai mallon einai pagwmeno to thema, alla den exoun egkataleipsei tin idea «axiopoiisis».
7 Δεκεμβρίου, 2007 στις 5:24 μμ
Vladimiros
Elpizw na min kourasa me ta proigoumena sentonakia. Afto tha einai syntomo (kai pali sorry gia ta greeklish).
Einai poly omorfi kai axizei episis na episkefteite an breite eykairia, tin (en leitoyrgia) synagwgi stin odo Syggroy (anebainotas apo Egnatia, meta to 4o gymnasio sto aristero sas xeri – tha tin entopisete pali pio efkola apo to fylakio toy astynomikoy)
7 Δεκεμβρίου, 2007 στις 6:34 μμ
Πάνος
Μια παρόμοια συζήτηση είχε γίνει στο ποστ που δίνει ο σχολιαστής. Αξίζει τον κόπο μια βόλτα ως εκεί.
Μη σας πτοεί το γεγονός ότι υπάρχουν 97 σχόλια – αγνοείστε τα 24 του γραφικού τύπου που τότε γινόταν κολιτσίδα στις συζητήσεις της καλύβας και διαβάστε τα υπόλοιπα. 🙂
*
Βλαδίμηρε,
οι πληροφορίες σου πραγματικά ενδιαφέρουσες! Για τη στοά Χιρς δεν ξέρω (αν θα έπρεπε να διατηρηθεί), αλλά η Μοδιάνο είναι σήμα κατατεθέν της πόλης! Αν η Ισραϊλινή Κοινότητα βρει την ευκαιρία να την …αξιοποιήσει, όπως λες, η πόλη θα κάνει ένα ακόμα αποφασιστικό βήμα προς την απόλυτη μετάλλαξή της προς κάτι ουδέτερο και αδιάφορο.
*
Αντώνη,
ο Αθήναιος εννοεί τον Καραμανλή. Αγνοώ αν υπάρχει κάτι περισότερο από φήμες για τη δράση του μετέπειτα εθνάρχη στην κατοχική Θεσσαλονίκη. Ως φήμες έχω ακούσει κι άλλες φορές αυτά που αναφέρει ο Αθήναιος, αλλά δεν έτυχε να συναντήσω κάτι πιο θετικό, πχ μια επώνυμη, αξιόλογη μαρτυρία για το θέμα.
*
kouk,
δυστυχώς δεν εντόπισα το όνομα. Σε παρόμοιες φωτογραφήσεις, όταν βλέπω το όνομα του καλλιτέχνη, πάντα το φωτογραφίζω – γιατί δεν εμπιστεύομαι καθόλου τον Αϊζενχάουερ! Στη συγκεκριμένη περίπτωση ή δεν υπάρχει καθόλου – ή είναι πολύ καλά κρυμμένο!
*
maestria,
για το πανεπιστήμιο, δες το ποστάκι της καλύβας που δίνει ο σχολιαστής.
*
Αλκιβιάδη,
το έχω παρατηρήσει αρκετά (το γλυπτό). Όχι, δεν είναι κακό, αντίθετα είναι πολύ δυνατή σύνθεση. Συμφωνώ με τον Κουκουζέλη, ότι το βάθρο είναι άθλιο – και το αδικεί.
7 Δεκεμβρίου, 2007 στις 6:59 μμ
Αντώνης
Από ένα φυλλάδιο του μουσείου, πήρα την πληροφορία ότι το γλυπτό σχεδίασαν οι αδελφοί Glid, το έγραψα παραπάνω. Η «αφάνεια» του μουσείου είναι πιθανόν ηθελημένη.
Βλαδίμηρε, δεν ήξερα για τη Μοδιάνο. Είχα ακούσει ότι ήθελε να την αξιοποιήσει ο Λαλιώτης, όταν την επισκέφτηκε. Αν γκρεμιστεί θα είναι πραγματικά έγκλημα. Όχι πως πρέπει να μείνει στα χάλια που είναι τώρα.
Πάνο, κατάλαβα για τον Καραμανλή αλλά δε νομίζω να ήταν ποτέ δικηγόρος στη Θεσσαλονίκη (εκτός αν θάφτηκε κι αυτό για τους ίδιους λόγους).
Μια και του την έχει πέσει όλη η Ελλάδα τελευταίως, να πω και ότι ο μοναδικός τοπικός πολιτικός που βλέπω από την τηλεόραση στις εκδηλώσεις και τις γιορτές της εβραϊκής κοινότητας είναι ο Μπένυ (τελευταία και ο δήμαρχος). Πιθανότατα γιατί ως υπουργός Πολιτισμού διέθεσε τα κονδύλια για το μουσείο. Το νομάρχη δεν θα τον δούμε ποτέ, ο θειός του συμμετείχε μεσοπολεμικά σε πογκρόμ.
7 Δεκεμβρίου, 2007 στις 8:16 μμ
efi
Αυτό που ενοχλεί εμένα περισσότερο είναι που την πλατεία πίσω με τα ωραία πλατάνια και τη σκιά τους τα χαίρονται τα αυτοκίνητα. Το γλυπτό θα ήταν πολύ πιο ήσυχα μέσα σε μια πλατεία με χώμα και πλατάνια. Για πόσα αυτοκίνητα θυσιάζεται αυτή η μοναδική τοποθεσία με τα αυτοκίνητα να τριγυρνάνε μέσα και γύρω γύρω μέρα νύχτα; Αξίζει; Άσε που ακούγεται καλύτερα «τα 14 πάρκα της παραλίας»
7 Δεκεμβρίου, 2007 στις 8:44 μμ
σχολιαστης
Aντώνη, αν κάνεις ένα ψάξιμο, θα δεις ότι ο Ψωμιάδης συμμετέχει στις γιορτές της εβραικής κοινότητας.
8 Δεκεμβρίου, 2007 στις 5:33 πμ
Αντώνης
Πήρα φόρα ε;
9 Δεκεμβρίου, 2007 στις 1:48 μμ
Μαραμένα Σύκα
Αμφιβάλω αν η πλειοψηφία των Θεσσαλονικαίων γνςρίζει την ιστορία της πόλης τους.
Μάλλον θα περιμένουμε το επόμενο ντοκιμαντερ του BBC και του Discovery chanel (μεταγλωτισμένο) για να την ανακλύψουν.
7 Φεβρουαρίου, 2008 στις 10:57 πμ
π2
Προς Θεσσαλονικείς φιλίστορες: «Οι Εβραίοι της Θεσσαλονίκης στην μακρά διάρκεια, 16ος-20ος αιώνας», 8-9/2, aίθουσα ΔΕΟΠΣ του Πανεπιστημίου Μακεδονίας (3ος όροφος).
27 Ιανουαρίου, 2009 στις 1:41 μμ
Πάνος
To είδα στο facebook: Σήμερα είναι Ημέρα Μνήμης των Ελλήνων Εβραίων Μαρτύρων και Ηρώων του Ολοκαυτώματος – εξ’ ου και το παλιό αυτό ποστ έρχεται μπροστά στην καλύβα.
28 Ιανουαρίου, 2009 στις 12:05 πμ
Μαρία
Για να μην παραπονιέται η Ένη:
http://www.scrapbookpages.com/Dachauscrapbook/MemorialSite/International01.html
Τα γλυπτά του Nandor Glid στο Νταχάου. Το δικό μας δε πρόλαβε να το τελειώσει (πέθανε το 97) και το αποτελείωσε ο γιος του.
28 Ιανουαρίου, 2009 στις 12:11 πμ
Μαρία
http://www.sefarad.org/hosted/english/KhK/002/index.html
28 Ιανουαρίου, 2009 στις 12:18 πμ
Μαρία
Για Πάνο, αν δε πήγε ακόμα στο μουσείο.
http://www.jmth.gr/indexGR.htm
28 Ιανουαρίου, 2009 στις 3:28 πμ
Γιάννης-2
Ότι είχε κανείς να πει γιά τη συμπεριφορά μας σε αυτό το θέμα -της τιμής στα θύματα του Ολοκαυτώματος από τη Θεσσαλονίκη- το είπε ο Πάνος στο ξεκίνημα αυτού του πόστ.
Μπορεί να συγκριθεί μόνο με τη θέση του αγάλματος του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου στο πλάϊ της Μητροπόλεως, στην Αθήνα (ουσιαστικά κρυμμένο), και με το ανύπαρκτο άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου στην Αθήνα.
28 Ιανουαρίου, 2009 στις 3:49 μμ
Μαρία
Θα ανεγερθεί όμως στα Γαβγάμηλα
http://www.avgi.gr/NavigateActiongo.action?articleID=431591
28 Ιανουαρίου, 2009 στις 3:52 μμ
Πάνος
🙂
Μαρία,
θενξ για τους συνδέσμους!
28 Ιανουαρίου, 2009 στις 3:57 μμ
Πάνος
Γιάννη-2,
η Αθήνα (και οι άλλες πόλεις) χρειάζονται περισσότερο αγάλματα ΑΛΛΩΝ. Ας φανταστούμε ένα σύγχρονο μεγάλο πάρκο της Τέχνης, με το Χατζιδάκι, τους ποιητές, τους μεγάλους μας αρχιτέκτονες κλπ. Ποιά πόλη θα το κάνει πρώτη;
(σιγά να μη…)
28 Ιανουαρίου, 2009 στις 4:13 μμ
Ενη Καπαζογλου
Μαρια
Επισης και απο μενα πολλα θενκς και για τα λινκ αλλα και για τη επανεμφανιση σου!!!! Μη μας το ξανακανεις αυτο, πλην και μας προειδοποιησεις για ολιγοημερη απουσια, γιατι συνηθως οι γυναικες οταν εξαφανιζονται «εξαφανιζονται δια παντος». Κατι ξερουν οι ανδρες απο τετοιες καταστασεις……..
Ομως παλι μπορει να επανεμφανιζονται υστερα απο μακροχρονη απουσια.Καλα λενε «αλυτο μυστηριο» η ψυχη των γυναικων !!!!!!!
28 Ιανουαρίου, 2009 στις 4:17 μμ
Ενη Καπαζογλου
Αχ βρε Πανο ας εβλεπα ενα τετοιο παρκο της Τεχνης οπως λες και τι δεν θαδινα……..
28 Ιανουαρίου, 2009 στις 4:43 μμ
Servitoros
με το ανύπαρκτο άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου στην Αθήνα.
—-
Το αγάλμα το θέλουμε για να τρίζουν τα κόκκαλα του Δημοσθένη;
28 Ιανουαρίου, 2009 στις 6:03 μμ
Μαρία
«Είπερ ίσην ρώμην γνώμη, Δημόσθενες, είχες, ούποτ’ αν Ελλήνων ήρξεν Άρης Μακεδών.»
Σερβιτόρε λες να έχουμε ομαδικές αυτοκτονίες Αθηναίων στον Πόρο.
28 Ιανουαρίου, 2009 στις 6:42 μμ
Servitoros
Μπα, αυτές θα γίνουν όταν κανά ξεφτέρι σκεφτεί να βάλει το άγαλμα των τριάκοντων τυρράνων ή του Λύσανδρου σε καμιά πλατεία της πόλης.
6 Ιουνίου, 2009 στις 11:28 πμ
vladimiros
Μάλλον δεν το είχα προσέξει στην πρώτη ανάρτηση του ποστ.
Αναφέρει ο Αντώνης: «Το συγκεκριμένο μνημείο είχε στηθεί στη συμβολή των οδών Αλεξάνδρου Παπαναστασίου και Καραμανλή (Ν. Εγνατία). Τρέχα γύρευε δηλαδή. Μετά από ενέργειες της κοινότητας…»
Δεν ήταν άνευ σημασίας η πρώτη τοποθέτηση του μνημείου. Εκεί ήταν η συνοικία(;) 151. [Μέχρι πριν λίγα χρόνια έτσι ονομαζόταν και η γειτονική στάση λεωφορείων του ΟΑΣΘ (Παπαναστασίου-Κλεάνθους)].
Στα γεγονότα του 31 (Κάμπελ κλπ) είχαν γίνει και εκει βαρβαρότητες.
Τώρα, γιατι η μετακίνηση έγινε «Μετά από ενέργειες της κοινότητας» δε ξέρω. Ελπίζω να μας δώσουν πληροφορίες οι φίλοι που γνωρίζουν.
6 Ιουνίου, 2009 στις 12:46 μμ
Γιώργας
Εμένα που τα αρχαία μου είναι πτωχά, μπορεί κάποιος να μου εξηγήσει τίνος ρήματος αόριστος είναι το «ήρξεν»;
6 Ιουνίου, 2009 στις 1:34 μμ
δεξιος
Του αρχω.
25 Απριλίου, 2011 στις 8:20 πμ
βελισσαριος
Οι βορειοελλαδιτες θεσσαλονικεις δεν ονομαζουν μπουγατσαδουπολη τη μανα Σαλονικη.Ειναι δημιουργημα των οπαδων του ΠΟΚ και των λοιπον φιλοαθηναιων.Οι χαμουτζηδες της θεσσαλονικης ας γυρισουν κατω στην μαμα αθηνα,και να σχολιαζουν τα της «»αγαπημενης»» τους Θεσσαλονικης,τρωγοντας ΜΥΤΖΗΘΡΕΣ με ΩΜΟ ΨΑΡΙ.
Ολα τα’χατε,σας μαρανε η υπερβολικη ευαισθησια για τα ιουδαικα μνημεια
Ακου εκει μπουγατσαδουπολη…το ειπαν οι αθηναιοι,κατοχυρωνεται στο λεξιλογιο του ηλιθιου νεοελληνα…
25 Απριλίου, 2011 στις 10:08 πμ
Πάνος
Χριστός Ανέστη, Βελισσάριε!
28 Οκτωβρίου, 2012 στις 2:40 μμ
H ανάπλαση της πλατείας Ελευθερίας, redux | thess.gr
[…] Ολοκαυτώματος από τις εσχατιές του Ιπποκράτειου στην σημερινή καμουφλαρισμένη τοποθεσία υπήρξε μια συζήτηση για την επάρκεια του. Ενας νεαρός […]
28 Οκτωβρίου, 2012 στις 2:54 μμ
H ανάπλαση της πλατείας Ελευθερίας, redux « Η καλύβα ψηλά στο βουνό
[…] Ολοκαυτώματος από τις εσχατιές του Ιπποκράτειου στην σημερινή καμουφλαρισμένη τοποθεσία υπήρξε μια συζήτηση για την επάρκεια του. Ενας νεαρός […]
27 Ιανουαρίου, 2013 στις 12:38 μμ
Θυμάμαι | thess.gr
[…] Ολοκαυτώματος που η πόλη ρητά δεν ήθελε και τελικά τοποθέτησε κάπου που να μην ενοχλεί. Σε ένα Μνημείο που οι […]
7 Μαΐου, 2014 στις 1:09 μμ
Η νεκρολογία του Τόνι Τζαντ σε τοίχο στην Καβάλα/The obituary of Tony Judt on a wall of Kavala « Abravanel, the Blog
[…] υποχρεώθηκε να υποκύψει και τελικό αποτέλεσμα είναι να το στήσει μέσα σε ένα πάρκινγκ αυτοκινήτων. Ή θα τον πήγαινε για διάλεξη σε κάποιο σχολείο στις […]