Το είπε ο ώριμος άντρας έτσι ήσυχα, τους γύρισε την πλάτη και πήγε να ενωθεί με τα πιτσιρίκια που έπαιζαν το κότσι, στα πέτρινα σκαλοπάτια: ψωμία, λαδία, βασιλεία, λουρία!
Όταν δεν ήταν μπροστά τον θεωρούσαν μέχρι και γραφικό. Από βασιλική γενιά – αλλά τα παράτησε όλα σύξυλα (δόξα, χρήμα, εξουσία, καταναλωτισμό) και ασχολήθηκε αφιλοκερδώς με το πιο κουραστικό άθλημα που υπάρχει σ’ αυτόν το βίο: τη σκέψη.
«Μα την Αρτέμιδα» είπε ένας από την παρέα, «μας την είπε πάλι!»
«Πως το είπε, πως το είπε ακριβώς;»
«Ε, να. Είναι δύσκολο να αντιτάσσεται κανείς στις επιθυμίες του. Γιατί ό,τι θέλει, το αγοράζει με τίμημα την ψυχή του»
«Εδώ θα το έλεγα αλλιώς: Δύσκολο να στήνεις αμάχη ενάντια στην επιθυμία΄ γιατί ό,τι αυτή θέλει, το εξαγοράζει με την ψυχή σου».
«Εσύ τι λες, ώ ξένε;»
Ο ξένος χαμογέλασε. Μασούλισε αργά το φρέσκο κουκί που είχε βάλει στο στόμα του και μετά μίλησε, χαμηλόφωνα.
«Θαρρώ πως είπε κάτι πιο δύσκολο. Ματαιοπονία να πολεμάς το κτήνος μέσα σου. Ψωνίζει ό,τι γουστάρει και το ξοφλά υποθηκεύοντας την ψυχή σου».
Οι υπόλοιποι έτρεψαν το βλέμμα προς τα παιδιά, που χαλούσαν τον κόσμο: ο άντρας που έπαιζε μαζί τους είχε φέρει λουρία και άπλωνε χαμογελώντας το χέρι για να φάει τις ξυλιές του. Τα πιτσιρίκια χοροπηδούσαν, ενθουσιασμένα.
«Πως τον λένε;» ρώτησε ο ξένος.
«Ηράκλειτο» απάντησε ο πιο ηλικιωμένος, με μιαν ανεξήγητη νευρικότητα και άπλωσε το χέρι στο σωρό με τις κλάρες από τα κουκιά.
47 Σχόλια
Comments feed for this article
19 Νοεμβρίου, 2007 στις 12:03 πμ
Πάνος
Η πρώτη απόδοση του αποσπάσματος (Β 85) είναι του Τάσου Φάλκου – Αρβανιτάκη. Η δεύτερη του Νίκου Δενδρινού.
19 Νοεμβρίου, 2007 στις 12:04 πμ
Παπούλης
Ορέα …. πεσσεύεις Πάνο μου
19 Νοεμβρίου, 2007 στις 1:26 πμ
Under Const-Action
Τα δυο βασικά ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της ανθρώπινης φύσης:
Απληστία και Πόνος.
Και τα δυο συμπλέκονται στον ατέρμονο χορό της επιθυμίας…
Το πρώτο, γιατί ποτέ δε μας αρκεί αυτό που έχουμε.
Αποτέλεσμα: από την επιστημονική σκέψη ως το πόλεμο
από τον καταναλωτισμό στα one night stand
Το δεύτερο, επειδή είμαστε το μόνο ζώο, που αν και ξέρουμε ότι θα πονέσουμε, κάποιες φορές το επιλέγουμε.
Γιατί;
ΕΠΙΘΥΜΙΑ
19 Νοεμβρίου, 2007 στις 1:29 πμ
Νοσφεράτος
Η επιθυμια μας ειναι πάντα η επιθυμία του Αλλου!
19 Νοεμβρίου, 2007 στις 1:31 πμ
Πάνος
Δηλαδή, όταν επιθυμώ μια μακαρονάδα είναι επειδή την έχει επιθυμήσει ο Άλλος;
Αρ γιου σιουρ;
(τέλος, καληνύχτα – ες αύριον τα υπόλοιπα!)
19 Νοεμβρίου, 2007 στις 1:38 πμ
Νοσφεράτος
»Δηλαδή, όταν επιθυμώ μια μακαρονάδα είναι επειδή την έχει επιθυμήσει ο Άλλος;»
Ακριβώς …ισως οχι τωρα συγχρονισμένα …αλλλα ολο και καποιος Αλλος
που την ειχε επιθυμήσει σέ κανει -τωρα – να την επιθυμεις
Αλλά η προταση διαβαζεται και : Η επιθυμια για μακαρονάδα υποκαθιστα την Επιθυμια για κατι Αλλο ( πιο μεγαλο ..και ακολουθουν αλυσσιδες υποκαταστων )
Υπαρχουν κι αλλες Ερμηνειες της προτασης
Τελος παντων … Καληνυχτα …
19 Νοεμβρίου, 2007 στις 3:52 πμ
delta-kapa
Aυτά που γράφει το Under Const-Action για Απληστία και Πόνο για να καταλήξει στην επιθυμία, έχουνε μια χροιά από τη σκέψη της ανατολής ειδικά της Ινδίας. Λένε ότι ο Ηράκλειτος που ξημεροβραδιάζονταν στη βιβλιοθήκη του ναού της Άρτεμης στην Έφεσο, δεν είναι απίθανο να είχε βρει στα ράφια συγγράμματα από την Ανατολή. Αυτά πλούτισαν ίσως μάλιστα διαμόρφωσαν τη δυτική του σκέψη και καθόρισαν αυτά που απέμειναν να εικάζουμε από τα αποφθέγματα που κατάφεραν να μην καούν από έναν άλλον ακατονόμαστο
και τις χιλιετίες.
Για μένα πάντως η λέξη επιθυμία είναι μια βοήθεια για να καταλάβω και τη λέξη βούληση το «θέλω». Άλλες φορές ανακατεύω και τη λέξη ευχή για να κάνω κατανοητό τον όρο που επέλεξε ένας περήφανος μαθητής του Ηράκλειτου για να πει «βούληση για εξουσία» . Την παγκόσμια σταθερά των όντων όπως την αναγάγει ο ίδιος. Την λέξη εξουσία την απλοποιώ πολλές φορές (πάλι για χάρη της κατανόησης) με τη λέξη ύπαρξη.
Πολύ ευχαρίστως θα διάβαζα περισσότερα γύρω από την ανάλυση που ξεκίνησε για την επιθυμία. Θείε Νοσφεράτε αν βρεις το χρόνο μίλα μας για την επιθυμία όπως ξεκίνησες…
19 Νοεμβρίου, 2007 στις 4:06 πμ
delta-kapa
Εξήγηση για το ακατονόμαστος:
Herostratus set fire to the Temple of Artemis in Ephesus to become famous. Τhe Ephesean authorities not only executed Herostratus, but decided that his name should never be repeated again, under pain of death.
Κάθε ομοιότητα με άλλους που φέρουν τον τίτλο του ακατονόμαστου, είναι απλή συνωνυμία.
19 Νοεμβρίου, 2007 στις 10:14 πμ
Νοσφεράτος
Ανηψιε ….δεν νομιζω οτι η επιθυμία εχει σχεση με την βουληση . ουτε το επιθυμώ με το θέλω
19 Νοεμβρίου, 2007 στις 11:25 πμ
Γιάννης
συμφωνώ με τον Νοσφεράτο, εν μέρει (;), για το «Η επιθυμια μας ειναι πάντα η επιθυμία του Αλλου» και επεξηγώ (τη δική μου «συμφωνία»):
ο καθένας μας επιθυμεί κάτι, είναι στο χαρακτήρα μας να επιθυμούμε πράγματα ή καταστάσεις ή και ανθρώπους. ΤΙ επιθυμούμε όμως ελάχιστα ή λίγο καθορίζεται από τις ζωώδεις ανάγκες μας (για φαί, ξεκούραση, ζέστη). καθορίζεται από κάτι άλλο, από τη μίμηση ενός προτύπου. αυτό το πρότυπο μπορεί να είναι κάθε ένας (με την γκομενάρα φίλη του, το αμάξι του, το δβδ του). μιμούμαστε την επιθυμία του, γιατί της προσδίδουμε μεταφυσική αίγλη (σε αυτήν και στο ήδη δικό του κτήμα-ποθητό αντικείμενο). ο μηχανισμός της μίμησης αυτός «παίζει» από το πιο απλό πράγμα (το βρέφος που μιμείται ό,τι κάνουν τα αδέρφια του και οι άλλοι άνθρωποι) ώς τις διαφημιστικές τεχνικές και τις κάθε είδους κοσμοθεωρίες
19 Νοεμβρίου, 2007 στις 11:29 πμ
Γιάννης
[συνέχεια]
σήμερα βέβαια υπάρχει και η προτροπή «να είσαι ο εαυτός σου», η οποία βέβαια είναι αδύνατη (γιατί ο εαυτός μας σχηματίζεται και είναι αυτός που είναι, σε μεγάλο βαθμό χάρη στους άλλους, είτε αυτοί μας κερδίζουν με το καλό είτε μας κατατρέχουν) αλλά και ασυναίσθητα αφενός είναι η ίδια πρότυπο αφετέρου πάντοτε υπάρχει η ενάρκωση του ανθρώπου που «είναι ο εαυτός του (=δίχως πρότυπα)», συνήθως ο αθλητής ή ο τραγουδιστής..
19 Νοεμβρίου, 2007 στις 11:38 πμ
Γιάννης
[μετασυνέχεια]
αυτά δε σημαίνουν ότι η διαδικασία της μίμησης είναι καλή ή κακή. ο χαρακτηρισμός αυτός δεν μπορεί να δοθεί σε όλες τις μιμητικές διαδικασίες διότι μερικές από αυτές είναι αντίθετες αναμεταξύ τους αλλά και επειδή ο χαρακτηρισμός έρχεται αργότερα και, στο κάτω-κάτω, είναι ζήτημα γούστου με την ευρύτερη έννοια ο καθορισμός της καλής μίμησης (=μίμησης ενός «καλού» προτύπου) και της κακής
19 Νοεμβρίου, 2007 στις 12:47 μμ
Νοσφεράτος
Ανηψιε
Η επιθυμία : λέμε μουρθε μια επιθυμια να φαω σουβλακια (ή μακαροναδα , ή αντερα αγριογούρουνου με μέλι)
Η θεληση : λέμε Θελω να αδυνατίσω
το Θελω να αδυνατίσω λοιπον μπορει να ερχεται σε αντιθεση με το μουρθε μια επιθυμια να φαω αντερα αγριογούρουνου με μέλι
η επιθυμια εχει να κανει με το ασυνείδητο και τους πόθους
η βουληση και το θελω με το Συνειδητό και τις αποφασεις
Αλλο το ενα αλλο το αλλο
Τωρα βεβαια
Υπηρξε καποιος εκει στα τελη του 19ου αιωνα που προασπαθησε να τα εναρμονισει ..Εγγε » Γινε οτι Εισαι » δηλαδή Εναρμονισε την Βουληση με τις επιθυμιες σου , Θελησε αυτό που Επιθυμείς …
Ομως αυτός ο καποιος Εκλαψε πικρα ….
Τωρα : η επιθυμια ως επιθυμια του Αλλου …περα απο το οτι συχνα προερχεται απο την μιμηση του Αλλου και την Ζηλια ή τον Φθόνο
σημαινει οτι καθε επιθυμία
ειναι τις περισσοτερες φορες μεταμορφωση (μεταφορά -μετωνυμια μιας αλλης επιθυμίας)
σαν το κρεμμυδι που το ξεφλουδιζεις και πισω απο καθε φλουδα -επιθυμια βρισκεις μια αλλη …
(και φυσικά σου ερχονται Δακρυα )
19 Νοεμβρίου, 2007 στις 1:12 μμ
Μαριγούλα-Μανταλένα
Ωχ… για μένα λέει και πάλι ο Νόσφυ… Την προσπάθεια εναρμόνισης των πόθων και των θέλω μου.
Πάλι θα κλάψω πικρά….
(Μα θα λείπω… Δεν πρόκειται να προφτάσω σήμερα το στιφάδο ! Ουφφφ… Τη γλύτωσα και πάλι ! )
:-))
Καλή βδομάδα !
19 Νοεμβρίου, 2007 στις 2:10 μμ
Γιάννης
η αντίθεση θέλησης-επιθυμίας στη θεολογία του Μάξιμου λέγεται αντίθεση μεταξύ γνωμικής και φυσικής θέλησης: η πρώτη είναι, κατά ένα τρόπο, η προσωπική θέληση, η ιδιαίτερη προσωπική, ενώ η δεύτερη είναι η απρόσωπη «ζωώδης».
η επιθυμία για αυτό που έχει ο άλλος ή για τον άλλο, στην έσχατή της αναζήτηση είναι επιθυμία για ταυτότητα, δηλαδή για σταθερή, αδιατάρρακτη, άρα και παντοδύναμη-μη δυνάμενη να καταστραφεί και να αλλοιωθεί κατάσταση του εαυτού.
δηλαδή για να είσαι θεός. το επόμενο βήμα είναι να βαρεθείς να είσαι θεός, όπως στους Νεκρικούς Διαλόγους, δίχως πλέον να μπορείς να ξαναγίνεις
19 Νοεμβρίου, 2007 στις 3:19 μμ
delta-kapa
Νοσφεράτος:
η βούληση και το θέλω με το Συνειδητό και τις αποφάσεις
η επιθυμία έχει να κάνει με το ασυνείδητο και τους πόθους
Γιάννης:
η πρώτη είναι, κατά ένα τρόπο, η προσωπική θέληση, η ιδιαίτερη προσωπική,
ενώ η δεύτερη είναι η απρόσωπη “ζωώδης”
συνειδητό- ασυνείδητο
προσωπική θέληση- απρόσωπη θέληση “ζωώδης”
Έντονο δυϊσμό βλέπω. Ο πρωταγωνιστής του post που μας φιλοξενεί (ο παππούς Ηράκλειτος) είπε ότι όλα είναι Ένα. Κι ο μαθητής του τον 19ο αιώνα πράγματι προπαγάνδισε την ένωση της σκέψης με τη δράση.
Μού ‘ρχεται ν’ ανακατέψω εδώ ένα ποίημα του Νίκου Καρούζου:
Μην αγγίζεις τη βροχή
μονάχα δέξου τη
Μην αγγίζεις τη βροχή
θα διαιρέσεις.
Μην αγγίζεις τα δάση της μάνας σου
μην αγγίζεις τα όπλα της ειρήνης.
Είσαι ο διάτορος άγγελος
οπού τίποτα δεν αγγέλλεις.
Τρομαχτική η ενότητα στον κόσμο.
Τρομαχτική σχιζοφρένεια η γλώσσα.
19 Νοεμβρίου, 2007 στις 3:59 μμ
delta-kapa
Ο τίτλος του ποιήματος: ΤΑΒΟΟ
19 Νοεμβρίου, 2007 στις 4:19 μμ
Πάνος
delta- kappa,
έξοχα! 🙂
19 Νοεμβρίου, 2007 στις 6:36 μμ
Νοσφεράτος
ετσι εκλαψε ο Νίτσος.
19 Νοεμβρίου, 2007 στις 7:34 μμ
Νοσφεράτος
»Τρομαχτική η ενότητα στον κόσμο.
Τρομαχτική σχιζοφρένεια η γλώσσα.»
Ανηψούδι μου τρομαχτικοι οι στιχοι
Ετσι ακριβώς ειναι …
Ομως οπως μας ειπε και Τρακτατους »τα ορια του κοσμου ειναι τα ορια της γλωσσας »(μας)
και η γλωσσα μας εξανθρωπιζει
και ο κόσμος ειναι ενα Στραμπουληγμα της γλωσσας( μας)
ενώ παρόλα αυτα υπάρχει και εκεί εξω ως Πραγματικός αλλά ανεκφραστος
ε τοτε το να φανταστουμε οτι μπορουμε να υπερβουμε(υπερβατικά)τηνΤρομαχτική σχιζοφρένεια της γλώσσα.»
δηλαδή την Ανθρωπια μας (με τηνκαλή /κακή ) εννοια
μπορει να μας οδηγησει ειτε σε εναν Κιτς μυστικισμο (της κακιας ωρας)
ειτε(αν η προσπαθεια ειναι Ειλικρινής) σε οτι επαθε εν τελει
ο Νίτσε (ξερεις)
Βεβαια υπάρχει μια διαδρομή (προσκαιρη …στιγμιαια )
που δεν οδηγει σε μια μόνιμη υπερβαση αλλα τουλαχιστον στο να νιωσουμε για λίγο αυτό που λεει ο Καρουζος
η Τεχνη ….
Γι αυτό σου λεω …ελα στηνν Χελιδώνα ! αντε
19 Νοεμβρίου, 2007 στις 7:45 μμ
Νοσφεράτος
Η λέξη Ζηλεύω προέρχεται από το ζήλος, και σημαίνει: επιθυμώ έντονα κάτι που στερούμαι εποφθαλμιώ, φθονώ
Επιθυμώ = ζηλευω …..
Γιαυτό καμμια Φορά λεμε … Το ζηλεψα αυτό …Δηλαδή το επιθυμησα ,οταν ειδα να το εχει Αλλος
19 Νοεμβρίου, 2007 στις 7:46 μμ
delta-kapa
Στην Χελιδώνα; Λές;
Σας διαβάζω που και που εκεί και σας θαυμάζω. Αλλά δεν είμαι της γλώσσας εγώ. Είμαι διχασμένος, μ’ αρέσει και η εικόνα. Στην ποίηση χρειάζεσαι την γλώσσα, ε και κάνα μολυβάκι και κάνα κομματάκι χαρτί χρειαζούμενα είναι. Τα σχέδια με μολύβι φτάνουν επίσης με λιτά μέσα σε μέγιστα αποτελέσματα. Αλλά το να χορεύεις θείε! Η πιο καλή νομίζω, απ΄ τις τέχνες είναι ο χορός! Αυτό είναι μεγαλειώδες. Με εργαλείο την ίδια την φυσική σου ύπαρξη να ζεις και να βάζεις στην άκρη τη «σχιζοφρένεια της γλώσσας». Έχει μια ασφαλιστική δικλίδα μέσα του σαν τέχνη και σε προστατεύει από κακοτοπιές. Δεν είναι τυχαίο που κι ο Ζαρατούστρας ξεκινάει με μια σκηνή και την αποτυχία ενός σχοινοβάτη (στα γερμανικά Seiltänzer, ο χορευτής πάνω στο σχοινί δηλαδή). Την τελευταία φορά που μίλησα μ’ έναν επαγγελματία της σκέψης (έναν υψηλόβαθμο καθηγητή) μου είπε ότι στα συνέδρια τώρα ακούγεται συχνά η ευχή, η επιθυμία τέλος πάντων να χορέψει ο ομιλητής τις σκέψεις του αντί να τις πει. Μάλλον ακριβώς εξαιτίας των προβλημάτων που ανέφερες. Όλες αυτές οι performance, η ίδια η ζωή.
Εγώ λέω να κλείσω τον υπολογιστή και να βγω έξω στη πόλη τώρα.
19 Νοεμβρίου, 2007 στις 7:50 μμ
Νοσφεράτος
γεια σου ανηψιε …και προσεξε ,εκει πάνω στα σχοινιά ….
(χμμμ Να χορευεις ειπε….χμμμ …Αν δεν είχα αυτό το γονατο που με ποναει …)
19 Νοεμβρίου, 2007 στις 7:52 μμ
Νοσφεράτος
να είδες … κι εγώ …. επιθυμω = ζηλευω
(ουτε θα μου περνουσε από το μυαλό η επιθυμια αν δεν ακουγα τον ανηψιο να λεει για τον Ζαρατουστρα και τα ακροβατικά του)
19 Νοεμβρίου, 2007 στις 8:05 μμ
delta-kapa
Έπιασα τον Πάνο να σε αποκαλεί «θεωρητικό» («εσύ είσαι ο θεωρητικός»). Αν είναι έτσι θείε, τότε και η δικιά σου ολοκλήρωσή κρύβεται στη τέχνη του χορού. Κι επειδή ο χορός διατηρεί στενή τη σχέση του με την σωματικότητα και τη σεξουαλικότητα προσελκύει και το υγιές ένστικτο των κοριτσιών… Σου λέω, είναι πολλά που κρύβονται σ΄ αυτή τη τέχνη. Δεν είναι τυχαίο που την δανείζονται όλο και περισσότερο οι άλλοι (εννοώ κάτι ζωγράφοι και γλύπτες ακόμη και οι φιλόσοφοι προσπαθούν όπως ανέφερα) ).
Νομίζω ότι η καλύβα χρειάζεται χορευτική ομάδα. Το προτείνω.
19 Νοεμβρίου, 2007 στις 8:10 μμ
Νοσφεράτος
Μαλιστα ….Και τι χορούς προτείνεις….Εχει σημασια …Χαμουτζιδικους , Μακεδονιτικους ,Ηπειρωτικους , Ποντιακούς…….
Ειναι κρισιμο γιαυτό σε ρωτάω …..
( εχω και τους Ποντιους και Αριστερους που μου κανουν προτασεις )
Παντως ανηψιε να ξερεις Δεν μπορω να χορεψω …ποναει το πόδι μου ….
Χορεψε εσυ για μένα .
19 Νοεμβρίου, 2007 στις 8:24 μμ
delta-kapa
Ότι νά ‘ναι θείε. Χόρεψε ποντιακά ή την λίμνη των κύκνων αν σου βγαίνει. Εγώ είμαι καλεσμένος για φαΐ απόψε (φίλος γάλλος μάγειρας δύο αστέρων…). Θα πάω, αλλά πράγματι σήμερα κολωτρίβομαι κι όλο χορευτική μουσική επιθυμώ. Αν μου βγει θα ισοφαρίσω και το πονεμένο πόδι σου.
άντε να προτείνω: Shantel: http://www.bucovina.de
Η σελίδα που βγαίνει μετά το link χρειάζεται μερικά κλικ ακόμη. Aνοίγει ένα pop-up παράθυρο όπου γίνεται η επιλογή της γλώσσας. Μετά από αυτό προτείνω την επιλογή (πάνω στη μέση) Gallery και μετά κλικ στο play στο Video Disko Partizani. Από την αρχή της επίσκεψης της σελίδας προτείνεται να είναι ανοιχτός ο ήχος για να ακούγεται η μουσική δυνατά…
19 Νοεμβρίου, 2007 στις 11:03 μμ
Πάνος
δ-κ,
χορευτικότατη αυτή η bucovina!
Έριψα δυο στροφές επί της πίστας …νοερώς.
Στο αυτί, θυμίζει τη «μουντοβίνα» – το περίφημο τσίπουρο που έφτιαχναν παλιά στην Αρναία της Χαλκιδικής, από …μέλι!
Έχει άλλο ρυθμό βέβαια… 🙂
19 Νοεμβρίου, 2007 στις 11:07 μμ
Πάνος
Μου έκανε εντύπωση που ορισμένοι «ακούνε» τον Ηράκλειτο αλλά δεν τον ακούνε…
…και σπαταλούν την πολύτιμη φαιά τους ουσία σe διχαστικές (της τριχός, κατά μήκος) επιχειρήσεις.
Ευτυχώς το είπε ο δ-κ με αξιοσημείωστη εοπιγραμματικότητα – οπότε κερδίζω χρόνο για ν’ ακούσω άλλη μια φορά αυτή τη χορευτικότατη bucovina! 🙂
26 Μαΐου, 2008 στις 1:57 πμ
nik-athenian
Ε να κάτι τέτοια έλεγε ο παππούς (όχι ο παπούλης) και τον είπαν σκοτεινό.
Και γιατί παρακαλώ ότι θέλει κάποιος το εξαγογοράζει με τίμημα ή υποθήκη την ψυχή του; Μιλάμε για επιθυμίες σαν του δρ. Φάουστ;
Δεν μου είναι φανερό.
26 Μαΐου, 2008 στις 12:11 μμ
Πάνος
Εγώ δε βλέπω τίποτα το σκοτεινό στον Ηράκλειτο – ίσα ίσα!
🙂
Ως προς τις εξαγορές, μιλάμε για τα πάντα.
Κι όταν λέμε για τα πάντα, εννοούμε (δηλ. ο Ηράκλειτος …υποθέτω) για τα πάντα, χωρίς καμιά εξαίρεση.
Ακόμα και για εκείνες που δεν μπόρεσαν να πραγματωθούν (δεν «εβγαιν廨στα ψιλά η ψυχή) και έμειναν ως ουλές (ανεκπλήρωτα).
26 Μαΐου, 2008 στις 10:31 μμ
26
«..έχουνε μια χροιά από τη σκέψη της ανατολής ειδικά της Ινδίας. Λένε ότι ο Ηράκλειτος που ξημεροβραδιάζονταν στη βιβλιοθήκη του ναού της Άρτεμης στην Έφεσο, δεν είναι απίθανο να είχε βρει στα ράφια συγγράμματα από την Ανατολή. Αυτά πλούτισαν ίσως μάλιστα διαμόρφωσαν τη δυτική του σκέψη και καθόρισαν αυτά που απέμειναν να εικάζουμε από τα αποφθέγματα ..»
..ο Ηράκλειτος με δυτική σκέψη;
.. ο Ηράκλειτος διάβασε απο τους Ινδούς ;
..είσαι σίγουρος ;
13 Ιανουαρίου, 2009 στις 2:39 μμ
Μαρία
Για το γαλλομαθή παπούλη:
http://films7.com/videos/heraclite-lobscur-patrick-deval
Εμένα μου λες οτι δεν είναι σκοτεινός! Εδώ φτάσατε μέχρι το Λακάν. Λες να φταίει η μετάφραση του αρχαίου «θυμού»; Ευθυμείτε.
13 Ιανουαρίου, 2009 στις 4:20 μμ
Ενη Καπαζογλου
Τωρα τελευταια ολο εκπληξεις μου επιφυλασσει αυτη η Καλυβα.
Ανοιγω λοιπον και βρισκω ενα ποστ με τελευταιο σχολιο της Μαριας. Γυριζω στην αρχη και βρισκω πολυ ενδιαφεροντα σχολια απο το 2007. Πρωτη εκπληξη.
Συνεχιζω να διαβαζω και βρισκομαι μπροστα σε σκεψεις σχετικα με το χορο.Πολυ ενδιαφερουσες, οπως στα συνεδρια τις σκεψεις θα μπορουσε κανεις να τις εκφρασει με το χορο αντι με τα λογια.
Αν ημουν σε εκεινες τις συζητησεις τοτε θα προτεινα το βιβλιο του Roger Garaudy DANSER SA VIE, εκδοσεις Seuil με προλογο του Maurice Bezart.
21 Ιανουαρίου, 2010 στις 11:14 μμ
delta-kapa
(Μετά από ‘κανα χρόνο)
σίγουρος σεν μπορώ να είμαι, αλλά αυτά δείχνουν μια interpretation από τα θραύσματα του Ηράκλειτου.
Αλλά για να μην ξεχνιώμαστε θα προτείνω πάλι τη λύση με το χορό. (Οτιδήποτε φέρνει πιο κοντά τη σκέψη με τη ζωή)
Οι ινδοί «φιλόσοφοι», για παράδειγμα, (αν μπορούμε να τους πούμε φιλοσόφους) παρεξενεύοταν όταν μάθαιναν ότι άνθρωποι (συνήθως από αλλού) ασχολιότουσαν με το βαρύ άθλημα της σκέψης κι αυτό δεν είχε ριζικά σημάδια στη ζωή τους, στο ίδιο το παρουσιαστικό τους!
Οι ίδιοι και μόνο με την εμφάνισή τους κάναν μια «δήλωση»
21 Ιανουαρίου, 2010 στις 11:22 μμ
delta-kapa
(To σίγμα είναι δίπλα στο δέλτα, στο πληκτρολόγιό μου)
22 Ιανουαρίου, 2010 στις 12:09 πμ
delta-kapa
Προτείνω να ξαναδιαβάσουμε το σχόλιο του μυστηριώδους Under Const-Action
Νοεμβρίου 19, 2007 στο 1:26 πμ
Κι αυτή η κατανόηση εμένα μου θυμίζει ινδία. Παρόλο που δεν πρόκοψε εκεί ο επονομαζόμενος «Βούδας» μιλάει κι αυτός με παρόμοιο τρόπο για τον Πόνο.
22 Ιανουαρίου, 2010 στις 11:02 πμ
Πάνος
Γουάου!
δ-κ, ο μακρινός εγγονός του Αλέξη Ζορμπά!
(Αφεντικό, θέλω να σου πω πολλά, αλλά δε μπορώ με τα λόγια! Άφησέ με να σου τα χορέψω!)
…κι έτσι απόχτησε ο κοσμος το συρτάκι 😉
ΥΓ. Φυσικά ΔΕΝ είναι τυχαίο, φίλτατε δ-κ, ότι όταν ο Καζαντάκης συνάντησε το Ζορμπά ήταν η εποχή που ήταν βαθιά χωμένος μέσα στο «Βούδα» – αυτό το μνημειώδες θεατρικό του…
22 Ιανουαρίου, 2010 στις 11:05 πμ
Πάνος
22 Ιανουαρίου, 2010 στις 11:07 πμ
Πάνος
Φυσικά (πάλι) οι Ινδοί ασκούνται στην απάθεια, ενώ οι Μεσογειακοί εκφράζονται με τη χαρμολύπη. Λεπτομέρεια…
23 Ιανουαρίου, 2010 στις 3:17 μμ
http://www.e-ecology.gr
Συγκέντρωση υπογραφών
για την προστασία του «Καθρέφτη» της Αρκίτσας
http://www.gopetition.com/online/33552.html
Αγαπητοί φίλοι
Ξεκίνησε μια καμπάνια συγκέντρωσης υπογραφών
για την προστασία του «Καθρέφτη» της Αρκίτσας,
ενός σπάνιου φυσικού αποθέματος γεωλογικού ενδιαφέροντος στην περιοχή μας.
Γι’ αυτό, αν συμφωνείτε, σας παρακαλούμε μπείτε και υπογράψτε εδώ
http://www.gopetition.com/online/33552.html,
αλλά και στείλτε το σε φίλους και γνωστούς σας
ευχαριστούμε
http://www.e-ecology.gr
23 Ιανουαρίου, 2010 στις 5:00 μμ
delta-kapa
«Γουάου» και ματα-«γουάου»!
(Ας αφήσουμε την απάθεια και την εμπάθεια κατά μέρος, τουλάχιστον για λίγο)
(Επίσης: αυτό με την χαρμολύπη δεν το κατάλαβα ποτέ: δεν ξέρω δηλαδή τι πάει να πει αυτή η λέξη. Μάλλον αρνήθηκα να μάθω γιατί μου βγήκε μια αποστροφή στο λεξιλαγνικό ύφος της λέξης). Ούτε γι’ αυτό έχω να πω κάτι δηλαδή
Να μου επιτραπεί επίσης να κρατήσω απόσταση κι από τον Ζορμπά κι από τον Καζαντζάκη (όντως θεατρικό/κινηματογραφικό όπως κι άλλα του) Τα τελευταία χρόνια μου βγαίνει μια σιχαμάρα (βαριά κουβέντα, το ξέρω) κι ίσως τους αδικώ με την εμπάθειά μου αυτή. Το χορό το κρατάω όμως.
Γιατί πήγε λίγο χαμένο το κυριότερο: το μίκρεμα της απόστασης ανάμεσα στη σκέψη και τη ζωή! Αυτό θεωρώ σημαντικό.
Ας ξαναγυρίσουμε στο Ηράκλειτο δηλαδή.
Οι αναφορές του στη έννοια της Σχετικότητας καθώς και στην Ενότητα του κόσμου είναι εντυπωσιακές.
Η προσπάθεια να πιαστεί πετυχημένα η πολυπλοκότητα της ζωής στη σκέψη είναι τόσο δύσκολη, όσο δύσκολη και η προσπάθεια να κάνεις τη σκέψη ζωή. Αυτή η προσπάθεια, νομίζω τον κάνει δύσκολο στην κατανόηση. (Τώρα: τί θα πει πετυχημένα; αυτό είναι ένα καλό ερώτημα για ν’ ασχοληθεί κανείς.
Λένε για μια performance του Ηράκλειτου όταν του ζητήθηκε η γνώμη του για τα κοινά: μπήκε στη μέση κι … έχεσε! (Ούτε γι’ αυτό μπορώ να είμαι σίγουρος)
Θα επαναλάβω και θα επαναληφθώ: «Γουάου» και ματα-«γουάου»!
23 Ιανουαρίου, 2010 στις 8:05 μμ
Πάνος
δ-κ,
πράγματι, είπες μεγάλες κουβέντες για το Ζορμπά και τον Καζαντζάκη… Ίσως τις θυμάσαι, όταν τους ανα-καλύψεις κάποτε στο μέλλον, αναπάντεχα… 😉
Για τη χαρμολύπη της Ανατολικής Μεσογείου, καιρού επιτρέποντος, θα ανεβάσω ένα ποστάκι στην καλύβα. Πάντως είναι μια λέξη που αποδίδει με εκπληκτική ενάργεια μια συγκεκριμένη (και βιωμένη) διά-θεση περί-τον-βίο. Απορώ γιατί κλωτσάς, σαν ακαπίστρωτο πουλαράκι, άνευ λόγου… 😉
Η performance του Ηρακλείτου, όπως την περιγράφεις, είναι απλώς ένας urban legend. Μια πιο πειστική παραλλαγή του είναι: κάποτε η Έφεσος (γενέθλια πόλη) αντιμετώπιζε σοβαρές δυσκολίες. Κάλεσαν λοιπόν τον (σεβάσμιο, πάντοτε) Ηράκλειτο, να πει τη γνώμη του για το δέον γενέσθαι. Αυτός δεν είπε κουβέντα, απλά έφτιαξε έναν κυκεώνα (μείγμα με στάρι /κριθάρι) τον ήπιε και αποχώρησε. Η ερμηνεία που δόθηκε, ατάκα κι επιτόπου, ήταν καίρια: αφήστε τα σούξου μούξου μανταλάκια, την τρυφυλλότητα και τον καταναλωτισμό, επιλέξτε τη λιτότητα του βίου, την ενασχόληση με τα σημαντικά, την απο-ανάπτυξη: μόνο έτσι θα μπορέσετε να αντιμετωπίσετε τα προβλήματα της πόλης.
All time classic, εδώ που τα λέμε… 🙂
23 Ιανουαρίου, 2010 στις 11:33 μμ
delta-kapa
… και μόνο με την εμφάνισή του δηλαδή, έκανε μια «δήλωση»
σχόλιο στις Ιανουαρίου 21, 2010 στο 11:14 μμ
Κλοτσάω, μάλλον γιατί θα πρόκειται για καθυστερημένη εφηβική επαναστατικότητα ενάντια στο συμμορφωτικό κομφορμισμό της επονομαζόμενης «ελληνικότητας» που με πολύ ύπουλο τρόπο υποστηρίζει στα γραφόμενά του ο κυρ-Νίκος (ο Καζαντζάκης). Δεν θέλω να επεκταθώ στο θέμα αλλά θα μου επιτρέψεις να τον δείξω να εξυμνεί τύπους σαν τον «καπετάν-Μιχάλη» και τον «Ζορμπά» κρύβοντας με πολλή ύπουλη και πειθήνεια επιμέλεια ότι πρόκειται για άξεστους τύπους. (Δείτε το για μια στιγμή έστω, κι έτσι). Η αλήθεια είναι ότι είμαι φουρκισμένος, ας αφήσουμε το μέλλον να τον υπερασπίσει (κι αυτή η υπεράσπιση να μην έρχεται από κρυφοελληναριό που βλογάει τα γένια του). Η γλώσσα του, όταν ήμουν 17, μου έκανε εντύπωση με τη «λαϊκότητά» της τώρα αν τύχει να ανοίξω κανα βιβλίο του τη βαριέμαι αφόρητα. Είναι σαν να διαβάζεις την Bild (-Zeitung) που χαϊδεύει τ’ αυτιά του λαού λέγοντας «μεγάλες αλήθειες» και μάλιστα τόσο «επαναστατικές»! Οι ιστορίες του είναι βέβαια πολύ πιασάρικες και ευχαρίστως τις παρακολουθεί κανείς, κάνει μάνα και για σήριαλ στη τηλεόραση. Κι αύριο μεθαύριο τό ‘νομάτου θα φιγουράρει στα πολιτιστικά ιδρύματα της Ελλάδας για το εξωτερικό σαν αυτό του Goethe η του Θερβάντες …
Ναι, αμφισβητώ την απλοχεριά της κληρονομιάς του. Αλλά δεν έπρεπε να μιλήσω, πρώτον γιατί δεν είναι το θέμα μας εδώ και δεύτερον γιατί μιλάω με εμπάθεια και δεν είμαι σε θέση να κάνω καλό κατηγορητήριο και να επιμένω με τη δύναμη του λόγου. Ένα σπόρο ήθελα μόνο να βάλω.
Και για τη χαρμολύπη με παρόμοιο τρόπο κλοτσάω αλλά εκεί είμαι εντελώς αδικαιολόγητος γιατί δεν γνωρίζω τουλάχιστο συνειδητά ντιπ για ντιπ. Όταν έρθει ο καιρός και κάνεις εκείνο το ποστάκιον θα το διαβάσω (αν και θα προτιμούσα να στήσεις κι άλλα σκηνικά με τον Κάλβο γιατί αυτού η κληρονομιά μου φαίνεται να λέει «ναι» σ’ ένα πολύ μεγαλύτερο ορίζοντα και μου φαίνεται κατά πολύ ηρακλειτικότερος γιατί μπορεί να αιωρηθεί στην πολυπλοκότητα του μεταβαλλόμενου κόσμο χωρίς να έχει ανάγκη να πιάνεται από «παγκόσμιες σταθερές» κι απλοποιητικές αφαιρέσεις). Αλλά μάλλον θα γελιέμαι κι εγώ, γιατί «έξω από το χορό πολλά τραγούδια λες».
Παροτρύνω το φιλοθεάμων κοινό των σχολείων να μην παραπλανηθεί από τις παρεκβάσεις μας και να επαναφέρει τη συζήτηση στον Ηράκλειτο και τις προτάσεις του, καταθέτοντας μια βοήθεια για την ερμηνεία τους στη ζωή μας.
24 Ιανουαρίου, 2010 στις 12:15 πμ
Πάνος
Αχ, Δημήτρη, αχ…
Καθυστερώ την επιστροφή μου στην ταινία που βλέπω (το «Ρίο Γράντε» του Φορντ) για ένα σύντομο σχόλιο περί του Καζαντζακικού Ζορμπά. Δυστυχώς το βιβλίο βρίσκεται στο χωριό, καθότι η βιβλιοθήκη της Θεσσαλονίκης δεν χωράει, οπότε θα σου αφηγηθώ το σχετικό απόσπασμα από μνήμης.
Το αφεντικό ρωτάει το Ζορμπά αν έχει πολεμήσει κι αυτός για την πατρίδα, θέλοντας να τον πειράξει. Και τότε εκείνος τα παίρνει στο κρανίο, γυμνώνεται, του δείχνει τις πληγές που έχει στο στήθος, αποχτημένες στους πατριωτικούς αγώνες και μετά τον γειώνει κανονικά, λέγοντας (στο περίπου):
– Όσο ήμουνα μικρός και άμυαλος, αφεντικό, έλεγα αυτός είναι καλός γιατί είναι Έλληνας, εκείνος κακός γιατί είναι Τούρκος. Όταν μεγάλωσα κατάλαβα τι βλακεία είναι αυτή και έλεγα αυτός είναι καλός άνθρωπος, αυτός κακός. Και τώρα που παραμεγάλωσα λέω πως ούτε κι αυτό στέκει – όλοι, καλοί κακοί το ίδιο πράγμα είμαστε!
Προσπάθησε τώρα να συνδέσεις τη σκέψη του «άξεστου» Ζορμπά απευθείας με την πηγή της, δηλαδή τον Ηράκλειτο. Και όταν πετύχεις τη σύνδεση, αν επιμένεις, μπορείς να ξαναμιλήσεις υποτιμητικά για τον Καζαντζακικό Ζορμπά αποκαλώντας τον «ελληναρά».
Σε ό,τι αφορά τον καπετάν – Μιχάλη, μόνο κάποιος που πέρασε από το βιβλίο και δεν κατάλαβε ντιπ, τίποτις, νάθινγκ, μπορεί να τον χαρακτηρίσει «άξεστο». Άνθρωπος του πάθους είναι. Κι επειδή είναι τρελός για μια Τουρκάλα προδίδει το άλλο του πάθος, την ελευθερία της Κρήτης, παρατώντας τη θέση του στην πολιορκία του «Αφέντη Χριστού» (μοναστήρι είναι αυτό, επαναστατημένο) για να τρέξει ξοπίσω της. Μετά απ’ αυτό, κι αφού οι Τούρκοι καίνε τον «Αφέντη Χριστό» οδηγείται στο «ελευθερία ΚΑΙ θάνατος», δηλ. η δική του ελευθερία έρχεται μόνο μέσα από το θάνατό του. Σερσέ λα φαμ, δηλαδή. Άσε τον εκπληκτικά δοσμένο ανηψιό του Κοσμά, που έρχεται από τας Ευρώπας έχοντας ανατρέψει όλα τα κατεστημένα στερεότυπα (πχ έχει παντρεφτεί μιαν Εβραία – αυτό που ο Κ.ΔΕΝ τόλμησε να κάνει, με τον μεγάλο έρωτα της ζωής του – δες το ποστ «Ιτκα, Ράλα, Ραχήλ») και…
Σόρρυ. Επιστρέφω στο «Ριο Γκράντε» 😉
25 Νοεμβρίου, 2012 στις 2:20 πμ
sissa ben dahir
Ψυχή θα δώσω αντάλλαγμα να γίνει η πεθυμιά μου,
να θέτω και στο στήθος σου να βγαίνει η αναπνιά μου.
(θέτω=πλαγιάζω)
24 Νοεμβρίου, 2016 στις 4:57 μμ
Θυμώι μάχεσθαι χαλεπόν΄ ό γαρ άν θέληι, ψυχής ωνείται – Σημειώσεις για τον Εμφύλιο
[…] Πηγή: Θυμώι μάχεσθαι χαλεπόν΄ ό γαρ άν θέληι, ψυχής ωνείται | … […]