Κάτι τέτοιες λίστες σε κολάζουν… Στο μεταξύ, αναρωτιέσαι: πόσα βιβλία του τοπ-100 έχω διαβάσει; Ποια θα έβγαζα και με ποια θα τα αντικαθιστούσα;
Πριν από μερικά χρόνια 100 συγγραφείς, διάσημοι και μη, από 54 χώρες αποφάσισαν να κάνουν πραγματικότητα ένα μεγαλόπνοο πόνημα και να συγκεντρώσουν σε μια λίστα τα 100 καλύτερα βιβλία όλων των εποχών.
Η πρωτοβουλία ανήκε στη Νορβηγική Λέσχη Βιβλίου μέσω της επιθυμίας να υπάρξει μια καταγραφή της παγκόσμιας λογοτεχνίας με βιβλία από όλες τις χώρες, τους πολιτισμούς, αλλά και χρονικές περιόδους.
Η σειρά είναι ,βέβαια, χρονολογική χωρίς να υπάρχει συγκεκριμένη αξιολόγηση, ωστόσο, οι διοργανωτές δήλωσα ότι όλα τα βιβλία βρίσκονται στην ίδια σειρά ως τα κορυφαία παραδείγματα της ανθρώπινης λογοτεχνίας.
Μοναδική εξαίρεση μόνο μία: Ο εκπληκτικός «Δον Κιχώτης» που του απονεμήθηκε η διάκριση του καλύτερου λογοτεχνικού έργου που γράφτηκε ποτέ.
Από την άλλη πλευρά η λογοτεχνία είναι εν μέρη και κάτι υποκειμενικό, ωστόσο, ο παρακάτω πίνακας αποτελεί σίγουρα μια εντυπωσιακή αφετηρία για όποιον επιθυμεί να κάνει μια βουτιά στην ιστορία της ανθρωπότητας.
Χρονολογία Συγγραφέας Τίτλος έργου γλώσσα
18ος–17ος αι. π.Χ. |
άγνωστος |
Έπος του Γκιλγκαμές |
Ακκαδική |
850–750 π.Χ. |
Όμηρος |
Ιλιάς |
Αρχαία Ελληνική |
8ος αι. π.Χ. |
Όμηρος |
Οδύσσεια |
Αρχαία Ελληνική |
6ος– 4ος αι. π.Χ. |
άγνωστος |
Το βιβλίο του Ιώβ |
Εβραϊκή |
431 π.Χ. |
Ευριπίδης |
Μήδεια |
Αρχαία Ελληνική |
430 π.Χ. |
Σοφοκλής |
Οιδίπους Τύραννος |
Αρχαία Ελληνική |
4ος αι. π.Χ.– 4ος αι. μ.Χ. |
Βυάσα |
Μαχαβαράτα |
Σανσκριτική |
3ος αι. π.Χ.– 3ος αι. μ.Χ. |
Βαλμίκι |
Ραμαγιάνα |
Σανσκριτική |
1ος αι. π.Χ.– 4ος αι. μ.Χ. |
Καλιντάσα |
Σακούνταλα |
Σανσκριτική |
29–19 π.Χ. |
Vergilius (Βιργίλιος) |
Aeneis (Αινειάς) |
Λατινική |
1ος αι. μ.Χ. |
Ovidius (Οβίδιος) |
Metamorphoses (Μεταμορφώσεις) |
Λατινική |
700–1500 |
άγνωστος |
Χίλιες και μία νύχτες |
Αραβική |
11ος αι. |
Μουρασάκι Σικίμπου |
Η ιστορία του Γκέντζι |
Ιαπωνική |
13ος αι. |
άγνωστος |
Njál’s Saga (Η ιστορία του Νγιαλ) |
Αρχαία Σκανδιναβική |
1257 |
Σααντί |
Μποστάν (Ο Φρουτόκηπος) |
Περσική |
1258–73 |
Ρουμί |
Μασναβί |
Περσική |
1265–1321 |
Dante Alighieri (Δάντης) |
Divina Commedia (Θεία κωμωδία) |
Ιταλική |
1349–53 |
Giovanni Boccaccio (Βοκάκιος |
Decamerone (Το Δεκαήμερο) |
Ιταλική |
14ος αι. |
Geoffrey Chaucer (Τζέφρι Τσόσερ) |
The Canterbury Tales (Οι ιστορίες του Καντέρμπουρι) |
Αγγλική |
1532–34 |
François Rabelais (Ραμπελαί) |
Pantagruel (Πανταγκρυέλ) και Gargantua (Γαργαντούας) |
Γαλλική |
1595 |
Michel de Montaigne (ΜισέλντεΜονταίν) |
Essays (Δοκίμια) |
Γαλλική |
1603 |
William Shakespeare (Ουίλλιαμ Σαίξπηρ) |
Hamlet (Άμλετ) |
Αγγλική |
1608 |
William Shakespeare (Ουίλλιαμ Σαίξπηρ) |
King Lear (Ο βασιλιάς Ληρ) |
Αγγλική |
1609 |
William Shakespeare (Ουίλλιαμ Σαίξπηρ) |
Othello (Οθέλος) |
Αγγλική |
1605 & 1615 |
Miguel de Cervantes (ΜιγκέλντεΘερβάντες) |
Don Quijote (Δον Κιχώτης) |
Ισπανική |
1726 |
Jonathan Swift (Τζόναθαν Σουϊφτ) |
Gulliver’s Travels (Τα ταξίδια του Γκιούλιβερ) |
Αγγλική |
1760 |
Laurence Sterne (Λώρενς Στερν) |
Tristram Shandy (Τρίστραμ Σάντυ) |
Αγγλική |
1796 |
Denis Diderot (Ντενί Ντιντερό) |
Jacques le fataliste (Ζακ ο μοιρολάτρης και ο αφέντης του) |
Γαλλική |
1808 & 1832 |
Johann Wolfgang von Goethe (Γκαίτε) |
Faust (Φάουστ) |
Γερμανική |
1813 |
Jane Austen (Τζέιν Ώστεν) |
Pride and Prejudice (Περηφάνια και Προκατάληψη) |
Αγγλική |
1818 |
Giacomo Leopardi (Τζιάκομο Λεοπάρντι) |
Canti (ποιήματα) |
Ιταλική |
1830 |
Stendhal (Σταντάλ) |
Le Rouge et le Noir (Το κόκκινο και το μαύρο) |
Γαλλική |
1833-1850 |
Edgar Allan Poe (ΈντγκαρΆλλανΠόε) |
διηγήματα |
Αγγλική (ΗΠΑ) |
1835 |
Honoré de Balzac (Ονορέ ντε Μπαλζάκ ) |
Le Père Goriot (Ο Μπάρμπα-Γκοριό) |
Γαλλική |
1835–37 |
Hans Christian Andersen (ΧανςΚρίστιανΆντερσεν) |
Eventyr (Παραμύθια) |
Δανική |
1842 |
Νικολάι Γκόγκολ |
Νεκρές ψυχές |
Ρωσική |
1847 |
Emily Brontë (Έμιλι Μπροντέ) |
Wuthering Heights (Ανεμοδαρμένα Ύψη) |
Αγγλική |
1851 |
Herman Melville (Χέρμαν Μέλβιλ) |
Moby-Dick (Μόμπυ Ντικ) |
Αγγλική (ΗΠΑ) |
1855 |
Walt Whitman (Ουώλτ Ουίτμαν) |
Leaves of Grass (ΦύλλαΧλόης) [ποίηση] |
Αγγλική (ΗΠΑ) |
1857 |
Gustave Flaubert (Γκυστάβ Φλωμπέρ) |
Madame Bovary (Μαντάμ Μποβαρί) |
Γαλλική |
1869 |
Gustave Flaubert |
L’Éducation sentimentale (Η αισθηματική αγωγή) |
Γαλλική |
1861 |
Charles Dickens (Τσάρλς Ντίκενς) |
Great Expectations (Μεγάλες Προσδοκίες) |
Αγγλική |
1865–1869 |
Λέων Τολστόι |
Πόλεμος και Ειρήνη |
Ρωσική |
1886 |
Λέων Τολστόι |
Ο θάνατος του Ιβάν Ιλίτς |
Ρωσική |
1877 |
Λέων Τολστόι |
Άννα Καρένινα |
Ρωσική |
1866 |
Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι |
Έγκλημα και τιμωρία |
Ρωσική |
1869 |
Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι |
Ο ηλίθιος |
Ρωσική |
1872 |
Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι |
Οι δαιμονισμένοι |
Ρωσική |
1880 |
Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι |
Αδελφοί Καραμαζώφ |
Ρωσική |
1871 |
George Eliot (Τζορτζ Έλιοτ) |
Middlemarch (Μίντλμαρτς) |
Αγγλική |
1879 |
Henrik Ibsen (Χένρικ Ίψεν) |
Et dukkehjem [Nora] (Ένα κουκλόσπιτο [Νόρα]) |
Νορβηγική |
1884 |
Mark Twain (Μαρκ Τουαίην) |
Adventures of Huckleberry Finn (Οι περιπέτειες του Χάκλμπερι Φιν) |
Αγγλική (ΗΠΑ) |
1886 |
Αντόν Τσέχωφ |
διηγήματα |
Ρωσική |
1890 |
Knut Hamsun (Κνουτ Χάμσουν) |
Sult (Η πείνα) |
Νορβηγική |
1901 |
Thomas Mann(Τόμας Μαν) |
Buddenbrooks (Οι Μπούντενμπρόοκς) |
Γερμανική |
1924 |
Thomas Mann (Τόμας Μαν) |
Der Zauberberg (Το μαγικό βουνό ) |
Γερμανική |
1904 |
Joseph Conrad (Τζόζεφ Κόνραντ) |
Nostromo |
Αγγλική |
1913–27 |
Marcel Proust (Μαρσέλ Προυστ) |
À la recherche du temps perdu (Αναζητώντας τον χαμένο χρόνο) |
Γαλλική |
1913 |
D. H. Lawrence (Ντ. Χ. Λώρενς) |
Sons and Lovers (Γιοικαιεραστές) |
Αγγλική |
1918 |
Λου Σιουν |
Το ημερολόγιο ενός τρελού |
Κινεζική |
1922 |
James Joyce (Τζαίημς Τζόυς) |
Ulysses (Οδυσσέας) |
Αγγλική (Ιρλανδία) |
1923 |
Italo Svevo (Ίταλο Σβέβο) |
La Coscienza di Zeno (Η συνείδηση του Ζήνωνα) |
Ιταλική |
1924 |
Franz Kafka (Φραντς Κάφκα) |
διηγήματα |
Γερμανική |
1925 |
Franz Kafka (Φραντς Κάφκα) |
Der Prozess (Η Δίκη) |
Γερμανική |
1926 |
Franz Kafka (Φραντς Κάφκα) |
Das Schloss (Ο Πύργος) |
Γερμανική |
1925 |
Virginia Woolf (Βιρτζίνια Γουλφ) |
Mrs Dalloway (Η κυρία Νταλογουέη) |
Αγγλική |
1927 |
Virginia Woolf (Βιρτζίνια Γουλφ) |
To the Lighthouse (Στοφάρο) |
Αγγλική |
1929 |
Alfred Döblin (Άλφρεντ Ντέμπλιν) |
Berlin Alexanderplatz (Μπερλίν, Αλεξάντερπλατς) |
Γερμανική |
1928 |
Federico García Lorca (Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα) |
Romancero gitano (Τσιγγάνικο τραγουδιστάρι) |
Ισπανική |
1928 |
Fernando Pessoa (Φερνάντο Πεσσόα) |
Livro do Desassossego (Το βιβλίο της ανησυχίας) |
Πορτογαλική |
1929 |
William Faulkner (Γουίλιαμ Φώκνερ) |
The Sound and the Fury (Ηβουήκαιηαντάρα) |
Αγγλική |
1936 |
William Faulkner (Γουίλιαμ Φώκνερ) |
Absalom, Absalom! (Αβεσσαλώμ, Αβεσσαλώμ !) |
Αγγλική |
1930–32 |
Robert Musil (Ρόμπερτ Μούζιλ) |
Der Mann ohne Eigenschaften (Ο άνθρωπος χωρίς ιδιότητες) |
Γερμανική |
1932 |
Louis-Ferdinand Céline (Λουί-Φερντινάντ Σελίν) |
Voyage au bout de la nuit (Ταξίδι στο τέλος της νύχτας) |
Γαλλική |
1934–35 |
Halldór Laxness (Χαλντόρ Λάξνες) |
Sjálfstætt fólk (Ανεξάρτητοι άνθρωποι) |
Ισλανδική |
1942 |
Albert Camus (Αλμπέρ Καμύ) |
L’Étranger (Ο Ξένος) |
Γαλλική |
1944 κ.ε. |
Jorge Luis Borges (ΧόρχεΛουίςΜπόρχες) |
Ficciones (Ιστορίες) |
Ισπανική (Αργεντινή) |
1945 |
Astrid Lindgren (Άστριντ Λίντγκρεν) |
Pippi Långstrump (Πίπη η Φακιδομύτη) |
Σουηδική |
1946 |
Νίκος Καζαντζάκης |
Βίος και πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά |
Νεοελληνική |
1949 |
George Orwell (Τζορτζ Όργουελ) |
Nineteen Eighty-Four (Χίλια ενακόσια ογδόντα τέσσερα) |
Αγγλική |
1951–53 |
Samuel Beckett (Σάμιουελ Μπέκετ) |
Molloy, Malone Meurt, L’Innommable (Μολλόυ, Ο Μαλόν πεθαίνει, Ο ακατονόμαστος –τριλογία) |
Γαλλική, Αγγλική (Ιρλανδία) |
1951 |
Marguerite Yourcenar (Μαργκερίτ Γιουρσενάρ) |
Mémoires d’Hadrien (Αδριανού απομνημονεύματα) |
Γαλλική |
1952 |
Ernest Hemingway (Έρνεστ Χέμινγουεϊ) |
The Old Man and the Sea (ΟΓέροςκαιηΘάλασσα) |
Αγγλική |
1954 |
Γιασουνάρι Καβαμπάτα |
Ο ήχος του βουνού |
Ιαπωνική |
1955 |
Vladimir Nabokov (Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ) |
Lolita (Λολίτα) |
Αγγλική (ΗΠΑ) |
1955 |
Juan Rulfo (Χουάν Ρούλφο) |
Pedro Páramo (Πέδρο Πάραμο) |
Ισπανική (Μεξικό) |
1956 |
João Guimarães Rosa (Χοάο Γκιμαράες Ρόζα) |
Grande Sertão: Veredas (Μεγάλοι δρυμοί : Μονοπάτια) |
Πορτογαλική (Βραζιλία) |
1958 |
Chinua Achebe (Τσινούα Ατσέμπε) |
Things Fall Apart (Τα πράγματα καταρρέουν) |
Αγγλική (Νιγηρία) |
1959 |
Ναγκίμπ Μαχφούζ |
Τα παιδιά του Τζεμπελάουϊ |
Αραβική (Αίγυπτος) |
1952 |
Paul Celan (Πωλ Σελάν) |
Mohn und Gedächtnis (Παπαρούνα και μνήμη) [ποίηση] |
Γερμανική |
1952 |
Ralph Ellison (Ραλφ Έλλισον) |
Invisible Man (Αόρατος άνθρωπος) |
Αγγλική (ΗΠΑ) |
1959 |
Günter Grass (Γκύντερ Γκρας) |
Die Blechtrommel (Το τενεκεδένιο ταμπούρλο) |
Γερμανική |
1962 |
Doris Lessing (Ντόρις Λέσινγκ) |
The Golden Notebook (Το χρυσό σημειωματάριο) |
Αγγλική |
1967 |
Gabriel García Márquez (Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες) |
Cien años de soledad (Εκατό Χρόνια Μοναξιάς) |
Ισπανική (Κολομβία) |
1985 |
Gabriel García Márquez (Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες) |
El amor en los tiempos del cólera (Ο έρωτας στα χρόνια της χολέρας) |
Ισπανική (Κολομβία) |
1971 |
Ταγέμπ Σαλίχ |
Η εποχή της μετανάστευσης στο Βορρά |
Αραβική (Σουδάν) |
1974 |
Elsa Morante (Έλσα Μοράντε) |
La storia (Η ιστορία) |
Ιταλική |
1981 |
Salman Rushdie (Σαλμάν Ρασντί) |
Midnight’s Children (Τα παιδιά του μεσονυκτίου) |
Αγγλική |
1987 |
Toni Morrison (Τόνι Μόρρισον) |
Beloved (Αγαπημένη) |
Αγγλική (ΗΠΑ) |
1995 |
José Saramago (Ζοζέ Σαραμάγκου) |
Ensaio sobre a cegueira (Δοκίμιον περί της τυφλότητος) |
Πορτογαλική |
49 Σχόλια
Comments feed for this article
17 Αυγούστου, 2013 στις 10:10 μμ
Πάνος
Χμ… 35/100. Μάλλον μέτρια επίδοση 😉
(Διόρθωση: 38/100. Δεν αλλάζει τίποτα, αλλά ας είμαστε ακριβείς…) 😉
17 Αυγούστου, 2013 στις 10:14 μμ
Πάνος
Πρώτη χτυπητή απουσία είναι του Θουκυδίδη.
Επίσης, η επιλογή από τη Βίβλο του «Ιώβ», αμφιλεγόμενη…
17 Αυγούστου, 2013 στις 10:17 μμ
Τα 100 καλύτερα βιβλία όλων των εποχών | Greece on WEB
[…] By Πάνος […]
17 Αυγούστου, 2013 στις 10:18 μμ
Πάνος
Παρατηρώ ότι και η φιλοσοφία απουσιάζει. Καλά, τον Πλάτωνα, τον Αριστοτέλη, το Νίτσε τον εκτοπίζει η Μόρισσον; Μη χειρότερα!
Την αραβική ποίηση / λογοτεχνία την έφαγε επίσης ο λύκος.
17 Αυγούστου, 2013 στις 10:21 μμ
Πάνος
Άγγλοι + Γάλλοι + Ρώσοι υπερ-εκπροσωπούνται. Επίσης, είναι καταστροφικό για τη λίστα να μπαίνουν 2/3/4 έργα του ίδιου συγγραφέα, έστω κι αν αυτός είναι ο Ντοστογιέφσκι…
17 Αυγούστου, 2013 στις 10:35 μμ
Κώστας
Με μπερδεύει και η έλλειψη σύγχρονης ποίησης αν δεν κάνω λάθος. Η αναφορά είναι γενικά σε βιβλία και όχι σε συγκεκριμένα είδη λόγου.
17 Αυγούστου, 2013 στις 10:47 μμ
Αφώτιστος Φιλέλλην
Επιτελους
Μετα την τηλεοπτικη μεταφορα του απο τον Rainer Werner Fassbinder, το προσεξαν και βρισκεται πλεον σε μια λιστα των 100 πρωτων.
1929 Alfred Döblin (Άλφρεντ Ντέμπλιν) Berlin Alexanderplatz (Μπερλίν, Αλεξάντερπλατς) Γερμανική
Alfred Döblin (συγγραφεύς και ψυχίατρος), Berlin Alexanderplatz, (1929), Πρόλογος “Το επάγγελμα του γιατρού μου έδωσε μια ευκαιρία να γνωρίσω πολλούς κακοποιούς, από δω άντλησα ορισμένα ενδιαφέροντα -και άξια να ειπωθούν- πράγματα. Κι όταν συναντούσα αυτούς τους ανθρώπους και πολλούς όμοιούς τους έξω, έβλεπα …, την κοινωνία μας, από ένα πολύ ιδιόμορφο πρίσμα : ….πως δεν υπάρχουν σαφώς καθορισμένα όρια ανάμεσα σ’ αυτούς που είναι εγκληματίες και σ’ αυτούς που δεν είναι, πως σε όλα τα δυνατά επίπεδα η κοινωνία ή καλύτερα αυτό που εγώ έβλεπα, ήταν ζυμωμένη με το έγκλημα…”
17 Αυγούστου, 2013 στις 10:58 μμ
Πάνος
Επί τη ευκαιρία, η αστυνομική λογοτεχνία και τα κόμικ, απουσιάζουν εντελώς…
17 Αυγούστου, 2013 στις 11:08 μμ
Αφώτιστος Φιλέλλην
1833-1850, Edgar Allan Poe (Έντγκαρ Άλλαν Πόε), διηγήματα, Αγγλική (ΗΠΑ)
Τα βρηκα, στην εφηβεια μου, στην μικρη βιβλιοθηκη του πατερα μου, εκδοσεις Ικαρος η Πεχλιβανιδη. Ισως ο λογοτεχνης με την μεγαλυτερη επιδραση κατα τα τελευταια 160 ετη.
ΥΓ «Το έργο του .. είχε σημαντική επιρροή τόσο στην αμερικανική όσο και στην παγκόσμια λογοτεχνία, αποτελώντας το θεμέλιο λίθο για σύγχρονα είδη όπως η αστυνομική λογοτεχνία και οι ιστορίες τρόμου ή φαντασίας…. αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης για τις μεταγενέστερες ιστορίες του Άρθουρ Κόναν Ντόυλ, με κεντρικό ήρωα τον Σέρλοκ Χολμς.
Η φήμη του Πόε υπήρξε αρκετά μεγάλη τόσο στην Αμερική όσο και στην Ευρώπη. Αμερικανοί λογοτέχνες που εκτιμούσαν το έργο του και επηρεάστηκαν από αυτό, ήταν ο Ουώλτ Ουίτμαν, ο Χ. Φ. Λάβκραφτ, ο Γουίλιαμ Φώκνερ, καθώς και ο Χέρμαν Μέλβιλ…..
σημαντική επίδραση είχε το έργο του Πόε στη γαλλική λογοτεχνία και ειδικότερα στον γαλλικό συμβολισμό. Ο Κάρολος Μπωντλαίρ μετέφρασε σχεδόν το σύνολο των πεζών του κειμένων, καθώς και αρκετά ποιήματα του ο ποιητής Στεφάν Μαλλαρμέ, ο οποίος επίσης μετέφρασε έργα του, ενώ αφιέρωσε δικά του ποιήματα στον Πόε. Επηρέασε σημαντικά και τον Ιούλιο Βερν, ο οποίος έγραψε ένα δοκίμιο για το έργο του, Poe et ses oeuvres (Ο Πόε και τα έργα του), ενώ το μυθιστόρημα του Η Σφίγγα των Πάγων (Le Sphinx des glaces), αποτελούσε συνέχεια της Αφήγησης του Άρθρουρ Γκόρντον Πυμ του Πόε… οι ζωγράφοι Εντουάρ Μανέ και Γκυστάβ Ντορέ φιλοτέχνησαν αναπαραστάσεις έργων του. … ο Πωλ Βαλερύ και ο Μαρσέλ Προυστ υπήρξαν επίσης θαυμαστές του. …Στην Αγγλία, μεταξύ των λογοτεχνών που τα εκτίμησαν, υπήρξαν ο Άλγκερνον Σουίνμπουρν και ο Όσκαρ Ουάιλντ.»
βικιπαιδεια
17 Αυγούστου, 2013 στις 11:16 μμ
δεξιος
Μα όλα είναι λογοτεχνία.Δεν υπάρχει επιστημονικό βιβλίο ούτε αυστηρά πολιτικό.
Ούτε επιστημονική φαντασία υπάρχει.Μάλλον θα έπρεπε να πει τα 100 κλασικά λογοτεχνικά βιβλία.
17 Αυγούστου, 2013 στις 11:28 μμ
Αφώτιστος Φιλέλλην
δεξιος
Υπαρχουν πολλες λιστες των 100 πρωτων λογοτεχνικων βιβλιων. Αυτη μου φαινεται απο τις καλυτερες, και θα γινοταν καλυτερη αν εθεταν τον περιορισμο ενα βιβλιο ανα συγγραφεα.
17 Αυγούστου, 2013 στις 11:53 μμ
δεξιος
Εμένα πάντως από τη λίστα μου λείπει ο Βίκτωρ Ουγκό.
18 Αυγούστου, 2013 στις 12:21 πμ
sodoma&gomora
…Charles Baudelaire, Arthur Rimbaud…καταραμένοι ποιητές
18 Αυγούστου, 2013 στις 12:22 πμ
Πάνος
Να επισημάνουμε και τη μοναδική νεοελληνική παρουσία: Νίκος Καζαντζάκης.
18 Αυγούστου, 2013 στις 1:13 πμ
Αφώτιστος Φιλέλλην
Καποιος » αυτοκλητος μεγαλοφυης», βλασφημος, υβριστης, κυνικος, εξυπνακιας,…. σχολιαστης της Καλυβας λειπει απο αλλη λιστα 🙂
18 Αυγούστου, 2013 στις 2:31 πμ
xBeriner
«Να επισημάνουμε και τη μοναδική νεοελληνική παρουσία: Νίκος Καζαντζάκης.»
Ουδεμία έκπληξη. Μπορεί εντός των συνόρων να έχουμε τους Σεφέρη και Ελύτη στην πρώτη γραμμή, αλλά οι Καζαντζάκης και Καβάφης είναι οι πιο γνωστοί ελληνόφωνοι συγγραφείς διεθνώς. Και οι δύο θα έπρεπε να είχαν πάρει νόμπελ λογοτεχνίας.
18 Αυγούστου, 2013 στις 2:32 πμ
xBeriner
διόρθωση: εννοώ νεότεροι/σύγχρονοι συγγραφείς.
18 Αυγούστου, 2013 στις 6:27 πμ
Γιάννης - 2
«One Hundred Years of Solitude», Gabriel García Márquez,
Το καλύτερό του!
Χαίρομαι που το περιλαμβάνουν. 🙂
18 Αυγούστου, 2013 στις 8:38 πμ
Πάνος
Βιβλιοπαρουσιάσεις (και όχι μόνο) στην καλύβα:
https://panosz.wordpress.com/category/%CE%B2%CE%B9%CE%B2%CE%BB%CE%AF%CE%B1/
Τι καλά που θα ήταν να μπορούσα να κάνω ένα μικρό σημείωμα για κάθε βιβλίο που διαβάζω… Την ιδέα την είχα για πρώτη φορά στα δεκαέξι, είχα ξεκινήσει κιόλας σ’ ένα τετράδιο (για την «όπερα της πεντάρας», θυμάμαι) αλλά δεν φτούρηξε: την προσοχή μου τραβούσε αμέσως το επόμενο βιβλίο – κυρίως όμως υπήρξα ανέκαθεν τεμπέλης στις διεκπεραιώσεις 😉
18 Αυγούστου, 2013 στις 12:54 μμ
Ενη
Απο τη wikipedia
100 best books as proposed by one hundred writers from 54 different countries compiled and organized in 2002 by the Norwegean Book Club
(και οι συγγραφεις της ερευνας)
«List of Authors Surveyed[edit source | edit]Name Country
Aitmatov, ChinghizChinghiz Aitmatov Kyrgyzstan
Altan, AhmetAhmet Altan Turkey
Appelfeld, AharonAharon Appelfeld Israel
Auster, PaulPaul Auster United States
Azúa, Félix deFélix de Azúa Spain
Barnes, JulianJulian Barnes United Kingdom
Behbahani, SiminSimin Behbahani Iran
Bly, RobertRobert Bly United States
Brink, AndréAndré Brink South Africa
Brøgger, SuzanneSuzanne Brøgger Denmark
Byatt, A. S.A. S. Byatt United Kingdom
Carey, PeterPeter Carey Australia
Cerda, MarthaMartha Cerda Mexico
Chang, JungJung Chang China/United Kingdom
Condé, MaryseMaryse Condé France
Couto, MiaMia Couto Mozambique
Crace, JimJim Crace United Kingdom
Danticat, EdwidgeEdwidge Danticat Haiti
Dao, BeiBei Dao China
Djebar, AssiaAssia Djebar Algeria
Dowlatabadi, MahmoudMahmoud Dowlatabadi Iran
Echenoz, JeanJean Echenoz France
Ekman, KerstinKerstin Ekman Sweden
Englander, NathanNathan Englander United States
Enzensberger, Hans MagnusHans Magnus Enzensberger Germany
Estévez, EmilioEmilio Estévez Cuba
Farah, NuruddinNuruddin Farah Somalia
Fløgstad, KjartanKjartan Fløgstad Norway
Fosse, JonJon Fosse Norway
Frame, JanetJanet Frame New Zealand
French, MarilynMarilyn French United States
Fuentes, CarlosCarlos Fuentes Mexico
Ghazzawi, IzzatIzzat Ghazzawi Palestine
Ghosh, AmitavAmitav Ghosh India
Gimferrer, PerePere Gimferrer Spain
Gordimer, NadineNadine Gordimer South Africa
Grossman, DavidDavid Grossman Israel
Guðmundsson, Einar MárEinar Már Guðmundsson Iceland
Heaney, SeamusSeamus Heaney Ireland
Hein, ChristophChristoph Hein Germany
Hemon, AleksandarAleksandar Hemon Bosnia-Herzegovina
Hoffman, AliceAlice Hoffman United States
Hove, ChenjeraiChenjerai Hove Zimbabwe
Ibrahim, SonallahSonallah Ibrahim Egypt
Irving, JohnJohn Irving United States
Jersild, P. C.P. C. Jersild Sweden
Kemal, YasarYasar Kemal Turkey
Kjærstad, JanJan Kjærstad Norway
Kundera, MilanMilan Kundera Czech Republic/France
Lander, LeenaLeena Lander Finland
le Carré, JohnJohn le Carré United Kingdom
Lenz, SiegfriedSiegfried Lenz Germany
Lessing, DorisDoris Lessing United Kingdom
Lindgren, AstridAstrid Lindgren Sweden
Luik, ViiviViivi Luik Estonia
Maalouf, AminAmin Maalouf Lebanon/France
Magris, ClaudioClaudio Magris Italy
Mailer, NormanNorman Mailer United States
Martínez, Tomás EloyTomás Eloy Martínez Argentina
McCourt, FrankFrank McCourt Ireland/United States
Mehta, GitaGita Mehta India
Miranda, AnaAna Miranda Brazil
Mistry, RohintonRohinton Mistry India/Canada
Munif, Abdel RahmanAbdel Rahman Munif Saudi-Arabia
Müller, HertaHerta Müller Romania
Naipaul, V. S.V. S. Naipaul Trinidad/United Kingdom
Nooteboom, CeesCees Nooteboom Netherlands
Okri, BenBen Okri Nigeria/United Kingdom
Pamuk, OrhanOrhan Pamuk Turkey
Paretsky, SaraSara Paretsky United States
Phillips, Jayne AnneJayne Anne Phillips United States
Rasputin, ValentinValentin Rasputin Russia
Ribeiro, João UbaldoJoão Ubaldo Ribeiro Brazil
Robbe-Grillet, AlainAlain Robbe-Grillet France
Rushdie, SalmanSalman Rushdie India/United Kingdom
Saadawi, Nawal ElNawal El Saadawi Egypt
al-Shaykh, HananHanan al-Shaykh Lebanon
Sirees, NihadNihad Sirees Syria
Sonnevi, GöranGöran Sonnevi Sweden
Sontag, SusanSusan Sontag United States
Soyinka, WoleWole Soyinka Nigeria
Späth, GeroldGerold Späth Switzerland
Swift, GrahamGraham Swift United Kingdom
Tabucchi, AntonioAntonio Tabucchi Italy
al-Tikerly, FouadFouad al-Tikerly Iraq
Thomas, D. M.D. M. Thomas United Kingdom
Thorpe, AdamAdam Thorpe United Kingdom
Thorup, KirstenKirsten Thorup Denmark
Tkachenko, AleksandrAleksandr Tkachenko Russia
Toer, Pramoedya AnantaPramoedya Ananta Toer Indonesia
Tokarczuk, OlgaOlga Tokarczuk Poland
Tournier, MichelMichel Tournier France
Toussaint, Jean-PhilippeJean-Philippe Toussaint Belgium
Uzun, MehmedMehmed Uzun Turkey
Valkeapää, Nils-AslakNils-Aslak Valkeapää Sápmi
Vassilikos, VassilisVassilis Vassilikos Greece
Vera, YvonneYvonne Vera Zimbabwe
Weldon, FayFay Weldon United Kingdom
Wolf, ChristaChrista Wolf Germany
Yehoshua, A. B.A. B. Yehoshua Israel
Zariâb, SpôjmaïSpôjmaï Zariâb Afghanistan
υγ. Ποσους απο τους 100 γνωρίζετε.;
18 Αυγούστου, 2013 στις 1:05 μμ
Πάνος
Vassilis Vassilikos Greece
Αυτόν κάπου τον ξέρω… 😉
…και μερικούς ακόμα, αλλά η λίστα είναι άβολη.
18 Αυγούστου, 2013 στις 1:16 μμ
Ενη
Μια ματια που εκανα κατεγραψα μερικά
Fuentes Carlos, Mexico
Gordimer Nadine, South Africa
Irving John, USA
Kundera Milan, Czech Republic/ France
le Carre John, UK
Maalouf Amin, Lebanon/France
Mailer Norman, USA
Pamuk Orhan, Turkey
Rushdie Salman, UK.
Saadawi Nawal, Egypt
Sontag Susan, USA
Tournier Michel, France
Vassilis Vassilikos, Greece
ισως και καποιοι αλλοι……….
18 Αυγούστου, 2013 στις 2:17 μμ
Αφώτιστος Φιλέλλην
Auster, Paul Paul Auster United States ο αγαπημενος μου την προηγουμενη δεκαετια. Προτεινω το Λεβιάθαν
Kundera, MilanMilan Kundera Czech Republic/France, Το αστειο
le Carré, John John le Carré United Kingdom ο καλυτερος συγχρονος λογοτεχνης κατασκοπευτικων μυθιστορηματων, Για παντα φιλοι
Lessing, DorisDoris Lessing United Kingdom
Mailer, NormanNorman Mailer United States, το Αμερικανικο Ονειρο
Paretsky, Sara Sara Paretsky United States Πεταλουδες απο μελανι. Κοινωνικο αστυνομικο με την ντεντεκτιβ Βαρσαφσκι
Sontag, SusanSusan Sontag United States, Περι φωτογραφιας
Swift, GrahamGraham Swift United Kingdom
Tabucchi, Antonio Antonio Tabucchi Italy, «Κομμένη κεφαλή του Νταμασένου Μοντέιρο
Toussaint, Jean-PhilippeJean-Philippe Toussaint Belgium
Vassilikos, VassilisVassilis Vassilikos Greece, Ζ
ΥΓ Σημειωνω οτι δεν εχουν συμπεριλαβει τον μεγα Thomas Pynchon, ΗΠΑ
και τους Phillip Roth, De Lillo,…
ΥΓ Φτανει πια με τις ποσοστωσεις, για την αρχικη λιστα
18 Αυγούστου, 2013 στις 4:12 μμ
Άγγελος
45/100. πα μαλ.
και σόρρυ, το Ulysses ΔΕΝ ΔΙΑΒΑΖΕΤΑΙ.
18 Αυγούστου, 2013 στις 5:00 μμ
Πάνος
Είσαι ο πιο διαβασμένος καλυβίστας 😉
…και, πράγματι, δεν διαβάζεται ο #&^%$#@!
18 Αυγούστου, 2013 στις 5:01 μμ
Αλικη
@ Αφωτιστο Φιλέλληνα: Χαίρομαι που προσθέσατε τον Φίλιπ Ροθ. Μεγάλος συγγραφέας!!
18 Αυγούστου, 2013 στις 5:03 μμ
Άγγελος
όσο και αν φανεί αστείο, έχω διαβάσει ΚΑΙ το Έπος του Γκιλγκαμές
18 Αυγούστου, 2013 στις 5:06 μμ
Άγγελος
και τώρα που το σκέφτομαι, αντί για τον Οιδίποδα, μάλλον θα διάλεγα την Αντιγόνη.
βασικά αν είχα να διαλέξω ΕΝΑ έργο από όλα τα λογοτεχνικά έργα της ανθρωπότητας θα διάλεγα την Αντιγόνη.
18 Αυγούστου, 2013 στις 5:18 μμ
Ενη
Υπαρχουν δυο λίστες
1. Η λιστα των «100 καλυτερων βιβλίων ολων των εποχών» σύμφωνα την προταση 100 συγγραφεων απο 54 χωρες και συμφωνα με διοργανωση το 2002 απο τη Νορβηγικη λεσχη βιβλιου (βλ. ποστ)
2. Η λίστα των 100 συγγραφεων που επελεξε τα εκατό βιβλια. (βλ. σχολιο της Ενης απο τη βικυπαιδεια)
Ο καταλογος μερικων απο αυτους που κατεγραψα παραπάνω, αφορά
στους ερευνητες συγγραφεις που προτειναν τη λιστα των 100 καλυτερων βιβλίων, τους οποιους γνωρίζω απο βιβλια τους.
και ειναι συνεχεια της ερωτησης:
-Πόσους γνωριζετε απο αυτους τους συγγραφεις που προτειναν τα 100 καλυτερα βιβλία ολων των εποχών;
18 Αυγούστου, 2013 στις 5:19 μμ
Πάνος
(Από το φ/μπ)
Πάνος Θεοδωρίδης
ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ ΦΑΡΕΣ
(1999)
Ο γεραρός, ρέκτης και θαλερός Μίμης Σουλιώτης ταξινόμησε προ εβδομάδων τις ομοταξίες των αναγνωστών. Συμβάλοντας στον νέο αριστοτελικό αιώνα, προσφέρω ήδη νέα χωροταξία για το συμπαθές γένος των συγγραφέων. Κατ΄ουσίαν παρέφρασα το δεύτερο βιβλίο Τύχωνος του Βριαρού(Tycho Brahe) περί παντοίων αστέρων (σήμερα θα το μεταφράζαμε οι αστέρες του Παντείου)
Γραφεύς ο κυνηγός
Έχει τυπώσει κάποτε κάποιο έργο που είχε απήχηση σε συγκεκριμένο αναγνωστικό κοινό. Έκτοτε ο γραφεύς ο κυνηγός τρέχει πίσω από το κοινό του όπως ο γάτος πίσω από τη σαρδέλα και όπως ο τζέντζερης κυλά προς το καπάκι.Εάν ευτύχησε να περιγράψει τον έρωτα φαντάρου προς τοπική θεά, εξελίσσει το αντικείμενό του περιγράφοντας έρωτες διόπων, λοχαγών, σμηνάρχων, ταξιάρχων, έως στρατηγού πέντε αστέρων. Εάν έγραψε για τον πόνο παλαιστινίας κόρης και επέτυχε, συνεχίζει με αναξιοπαθούσες κόρες από το Κόσσοβο, το Κουρδιστάν,την Μπόρα-Μπόρα και το Ταγκεστάν. Αργότερα γίνεται ο επίσημος αντιπρόσωπος του είδους που έχει περιγράψει. Θεωρείται ειδήμων και πάνσοφος. Εάν κάποτε έγραψε τον στίχο «Σπάρτη,κυρά του παραδείσου»,θα γίνει οπωσδήποτε επίτιμος δημότης στη Λακωνία και ίσως καλλιτεχνικός διευθυντής του σχετικού νομαρχιακού φαστιβάλ.
Χρονογράφος ο υπομείων
Αυτός περιγράφει το αυτονόητο και το τετριμμένο.Η δράση της Φατμέ στο Γενή Τζαμί είναι κυρίαρχο θέμα των βιβλίων του. Το πρώτο του τσιγάρο, ο πρώτος φίλος, η πρώτη νύχτα στη Σαμοθράκη, το πρώτο φιλί και άλλα, απολύτως ακαταμάχητα και ενδιαφέροντα ζητήματα, αποτελούν αντικείμενο προσεκτικής περιγραφής και λεπτολογίας. Αν για παράδειγμα βγάλει ένα βιβλίο για το πρώτο του τσιγάρο, είναι ικανός εάν θυμηθεί αργότερα την μάρκα, να γράψει καπάκι άλλο ένα.Ο κόσμος τον αγοράζει διότι πιστεύει όλα όσα εμφανίζονται στην τηλεόραση, όσα γράφονται σε βιβλία κι όσα ακούγονται στις συναυλίες, επομένως αισθάνεται ότι και το δικό του πρώτο τσιγάρο είναι μια πολύ σημαντική υπόθεση. Υπομείονες υπάρχουν τουλάχιστον 6000 μόνον στην Ελλάδα, και έχει επιχειρηθεί, από αξιόλογους επιφυλλιδογράφους λογοτεχνίας να χωριστούν σε υπομείονες καριέρας (που ασχολούνται με μικρά προσωπικά πράγματα) σε υπομείονες κοσμικού χάους (οπου μιλούν για σύμπαν, μαύρες τρύπες και κουαζάρ με την ελαφρότητα οικολόγου)και στους λοιπούς υπομείονες που δεν ασχολούνται με τίποτε.
Το βραβεύσιμον γένος
Εδώ ανήκει ο συγγραφέας που ζητά κρατική ή ιδιωτική βράβευση. Αναφέρεται στις πηγές και ως σχίζας ή διαδρομιστής. Εμφανίζει στους ομοτέχνους μια χλιαρή, ηθικώτατη εικόνα απομονωμένου ανθρώπου που τον κυνηγάνε τα κυκλώματα και δεν έχει αφήσει βουλευτή, περιφερειάρχη, κομματόσκυλο ή φίλο με επιρροές που να μη του έχει υποδείξει πόσο σπουδαία διάνοια διαθέτει όποιος τον προτείνει για κάποιο βραβείο. Ενώ στην αρχή της σταδιοδρομίας του δυσφορεί για οποιονδήποτε έπαινο τρίτης ή τετάρτης διαλογής,με το πέρασμα του χρόνου είναι ικανοποιημένος και με μια τιμητική διάκριση(έγγραφη πάντως) από την θεία του που κάποτε διάβασε τον αγαπητικό της βοσκοπούλας. Στο βραβεύσιμον γένος ανήκουν ένας Σαλονικιός, ένας Αθηναίος και ένας Κρητικός ποιητής.Τον καιρό που νόμιζαν ότι κινώ νήματα,με είχαν ταράξει γνωστοί και άγνωστοι να μεσολαβήσω σε κρατούντες και ακρατείς για να λάβουν τα όνειρα εκδίκηση.
Λύκος ο παραθυριστής
Αυτός νομίζει ότι έχει απόψεις και μάλιστα ότι μπορεί να τις υποστηρίξει.Τον εμφανίζουν στα παράθυρα των τηλεοράσεων και μιλάει για τον ρόλο του συγγραφέα, για την ανάγκη να είμαστε ανεκτικοί και φιλάνθρωποι,για τις δικαστικές διώξεις ανθρώπων του πνεύματος και για τις διακοπές του σε ασύλητα και παρθένα νησιά.Το θέμα είναι ότι ακομη κι όταν κάθεται σε καφενείο ή στο σπίτι του, και μιλάει στη γάτα του, νομίζει ότι γίνεται ευρύτερα αποδεκτός, γι άυτό και θα τον ξεχωρίσετε επειδή κυκλοφορεί με μία κενή κορνίζα μπροστά στο κεφάλι του, ώστε να τον θυμηθείτε που βγήκε στο γιαλί.
Παρθενοπίπας
Τα αρχαία λεξικά ερμηνεύουν το όνομα «παρθενοπίπας» ως «ο τας παρθένους τηρών ή επιτηρών».Ο δικός μας συγγραφέας χρησιμοποιεί το έργο του για να μη υπάρξουν πλέον παρθένες κόρες στην αγορά, ή έστω να συμβάλει ώστε να μειωθεί το ποσοστό τους σε μονοψήφια νούμερα. Κοντολογής, πλασάρει τα βιβλία του για να τον έρωτεύονται, να τον αγαπούν, να κοιμούνται μαζί του, να τον θαυμάζουν ως εραστή, να του φέρονται ως εραστή.Όταν δίνει διάλεξη ή καταβροχθίζει ένα καλαμαράκι, το λάγνο βλέμμα του είναι στραμμένο προς μία συγκεκριμένη κυρία.Διαδίδει ότι ο συγγραφέας είναι καταδικασμένος να έχει ασύστατη και τρελή συμπεριφορά, επομένως όταν βάζει χέρι σε ανύποπτη γυναίκα, περιμένει το αμήχανο χαμόγελό της κι όχι σφαλιάρα ή τσαντιά όπως ο χύδην όχλος.Φοράει παντελόνι τρία νούμερα μικρότερο και μπλούζα πέντε νούμερα μεγαλύτερη, για να πληρωθεί το ρηθέν της πιάτσας ότι οι άνδρες με τρίγωνα σώματα έχουν πέραση.Συνήθως τελειώνει την καριέρα του ως θύμα κάποιας αμαθούς καπάτσας νοικοκυράς,οπότε και αρχίζει να συνθέτει φιλοσοφικά δοκίμια για να γλυτώνει την κρεβατομουρμούρα.Στην Ελλάδα υπάρχουν ίσως και 30 παρθενοπίπες.
Η πολύφερνος τριβάς
Αυτή είναι μία και μοναδική,αν και η επιτυχία της θα προκαλέσει την δημιουργία δέκα τουλάχιστων κλώνων της κάθε χρόνο.Έγραψε ένα καημένο βιβλίο,που δεν χρειάζεται να το διαβάσεις για να καταλάβεις τι λέει,γι΄αυτό και οι νεοέλληνες φρόντισαν να το προμηθευτούν όλοι.Πάντα έχουν επιτυχία τα βιβλία που τα λένε όλα στον τίτλο τους («Μηδέ ο Μάρξ, μηδέ οΧριστός», λχ).Βασίστηκε στην ανδίφηση ενός εξαιρετικά σπανίου γεγονότος, όπως η απιστία( ως γνωστόν πρόκειται για αμάρτημα εν ανεπαρκεία!) και επειδή μπερδεύεται με επικοινωνιακά, φρόντισε να το παίξει αθυρόστομη και περιφρονητική ως προς την συντεχνία. Είναι πολύφερνος διότι τα συγγραφικά της δικαιώματα ισοδυναμούν με τα κέρδη αξονικού τομογράφου ή υψικαμίνου.Κατέστη τριβάς, διότι εδήλωσε ότι «αυτή πλένεται», σε άκρα αντίθεση με τους ρυπαρούς, όζοντες και σμερδαλέους συναδέλφους της.Αλλά καθώς εκείνος ο παλαιός συγγραφέας που κρίνοντας έναν νεότερο του σύστησε «επειδή τα ψάρια κάνουν καλό στο μυαλό, να φάς δύο φάλαινες μετρίου μεγέθους», παρομοίως η πλήρης καθαριότητα της κυράς αυτής( που θα οδηγήσει, τρίβε-τρίβε στην εξαϋλωσή της) πρέπει να περάσει από δώδεκα κοντέινερς πράσινο σαπούνι ή από πισίνα γεμάτη πάλμολιβ.
Σχετλιόθριξ
Προχωρημένης συνήθως ηλικίας(υπάρχουν και νεότατοι) γκρινιάζει για την παρακμή των γενεών και των ιδεών, πόσο ωραία ήτανε προ δύο γενεών και τι τέλειο ήθος διέθετε η χώρα και ο πατέρας του.Όχι πιά. Οι έμποροι της τέχνης και του λόγου έχουν επικρατήσει ως νεομογγολική καβαλαρία.Το πρόβλημά του περιορίζεται στο ότι δεν τον διαβάζουν πιά,νομίζουν ότι διευθύνει ασφαλιστική εταιρεία,οι νεότεροι τον χαιρετούν με ένα «γειά σου μπάρμπα», αυτόν, που γοήτευσε ηγερίες και καμάκωσε υπερβόρειες.Οφείλει το όνομά του στην θρηνωδία κατ αντιστοιχία με αυτούς που βλογάνε τα γένεια τους. Όχι, αυτός τα κλαίει. Ομολογώ ότι ανίχνευσα μόνον 24 συγγραφείς σ΄αυτήν την κατηγορία, που αγλαϊζεται από 2333 τραγουδιστές, 2445 ηθοποιούς και 62220 συνθέτες, μουσικοσυνθέτες και λοιπούς άκρως απαραίτητους στο έθνος.
Ο Υπνόσοφος
Χρήσιμος,τεκμηριωμένος,ακριβής, πλήν βαρετός.Η μοίρα που τον μοίρανε ευχήθηκε να μη λέει «άρες μάρες», αλλά για «βαρεμάρες» δεν ανέφερε λέξη.Ακμάζει σε επίμονες περιοδικές στήλες ,γηράσκει με τους ίδιους αναγνώστες στους οποίους περιλαμβάνεται η αφρόκρεμα όλων των στατικών επαγγελμάτων.Καμαρώνει στα βραδυνά νυχτέρια ότι έχει να βγεί μήνες από το διαμέρισμά του, χρόνια από την πόλη του και ποτέ από τη χώρα.Είναι ικανός να περιγράφει κυβερνητικές φρεναπάτες, άφιξη διαστημοπλοίου στον Καταχά και τον έρωτα μιάς βασίλισσας με τον χρηματιστή της και παρ΄όλα αυτά να δημιουργεί ακατάσχετο χασμουρητό.Στην Ελλάδα έχουμε 14 μόνον υπνοσόφους.Το είδος ακμάζει στη Γαλλία και όπου βλέπουν βόρειο σέλας.
18 Αυγούστου, 2013 στις 5:25 μμ
Ενη
Συνεχεια
Φυσικά στα 100 καλυτερα θα μπορουσε κανεις και να αφαιρέσει και να προσθεσει πολλά βιβλία που σηματοδοτησαν την παγκοσμια λογοτεχνία
αλλά
οι ενστασεις, στους 100 ερευνητες συγγραφεις (βλ. ανω λιστα, Ενη 18/8 12,54μμ. απο τη wikipedia).
οι οποιοι εκαναν την επιλογή. 😉
18 Αυγούστου, 2013 στις 5:31 μμ
Αφώτιστος Φιλέλλην
Πάνος
Εμεις που γραφουμε κιολας δεν κανει να διαβαζουμε πολυ τους μεγαλους συγγραφεις, διοτι θα επηρεαστουμε και θα χαλασει το.. στυλ μας.:-)
Και το στυλ ειναι ο ανθρωπος….
ΥΓ Πιο διαβαστερος ειναι ο μεγας Thomas Pynchon* παρα ο Οδυσσεας του Joyce
* Προτεινομενα Η ΣΥΛΛΟΓΗ ΤΩΝ 49 ΣΤΟ ΣΦΥΡΙ νουβελα, απο τα πρωτα του
ΤΟ ΟΥΡΑΝΙΟ ΤΟΞΟ ΤΗΣ ΒΑΡΥΤΗΤΑΣ
ΕΜΦΥΤΟ ΕΛΑΤΤΩΜΑ το τελευταιο του και πιο προσιτο
ένας ελκυστικά χαοτικός συγγραφέας, όπως ο Αμερικανός Τόμας Πίντσον, αποφασίζει να χρησιμοποιήσει τις συμβάσεις τού νουάρ για να τις εντάξει στο ιδιαίτερο και πολύσημο σύμπαν του, στο οποίο η αιτιοκρατία του αστυνομικού μυθιστορήματος καταρρέει; Μια φαντασμαγορία, ως συνήθως, αλλά πιο «προσβάσιμη» για τα δεδομένα του συγγραφέα. Το νέο μυθιστόρημα του κορυφαίου μεταμοντερνιστή πεζογράφου με τίτλο «Έμφυτο ελάττωμα» …είναι ένα νοσταλγικό και ατμοσφαιρικό παλίμψηστο της ψυχεδελικής δεκαετίας του ’60 που, με την επίφαση της αστυνομικής πλοκής, επιστρέφει στα χαμένα χρόνια της αθωότητας, των ελαφρών και σκληρών ναρκωτικών, του αχαλίνωτου σεξ, της κυριαρχίας του ροκ-εν-ρολ αλλά και της ζωντανής (τότε) ελπίδας ότι η ανθρωπότητα μπορούσε να επινοήσει έναν άλλο τρόπο ζωής, να βρει την παραλία κάτω από το λιθόστρωτο, όπως λέει το γνωστό σύνθημα του γαλλικού Μάη του ’68 που είναι και προλογικό επίγραμμα στο βιβλίο. (Αναστάσης Βιστωνίτης, Το Βήμα, 17/7/2011)
18 Αυγούστου, 2013 στις 5:37 μμ
Ενη
:Συμβάλοντας στον νέο αριστοτελικό αιώνα, προσφέρω ήδη νέα χωροταξία για το συμπαθές γένος των συγγραφέων. » (Π.Θ.)(ακολουθει το κειμενο)
Δεν ξερω, αλλά το παραπάνω δειχνει μια επαγγελματικη «κακεντρεχεια»
Για ολους εμας τους απλους αναγνωστες τετοια φαινόμενα δημιουργουν μια αισθηση που δεν βοηθα καθολου τη διαδοση της λογοτεχνίας.
Οταν αντιμετωπίζεται ως «συντεχνιακος πόλεμος».μεταξυ συναδελφων.
18 Αυγούστου, 2013 στις 6:00 μμ
Αφώτιστος Φιλέλλην
Ενη
Για το βιβλιο και το δοκιμιο υπηρχαν πολυ ωραιες εκπομπες στην ΝΕΤ* για τους μεγαλους συγγραφεις, «Βιβλία στο κουτί» (ΕΤ1) Κατερινα Σχινα, Βαγγέλη Χατζηβασιλείου από το 2006 ως το 2011 και στην ΕΤ3 ο Β.Βασιλικος για τους ελληνες συγγραφεις.
Διατηρουμε το δικαιωμα της επιλογης. Δεν ενημερωνομαστε απο μικροκακιες του Θ.Π. ή αλλων για την παγκοσμια λογοτεχνια.
*Ο Ανταίος Χρυσοστομίδης την εμπομπή Οι κεραίες της εποχής μας (ΝΕΤ)
συνομιλίες γύρω από κρίσιμα θέματα της σημερινής εποχής, όπως τα προβλήματα της δημοκρατίας στο δυτικό κόσμο, ο θρησκευτικός φανατισμός, ο εθνικισμός, η κρίση των ηθικών αξιών, ο ρατσισμός, τα ευρωπαϊκά ιστορικά τραύματα, η σεξουαλική ελευθερία. με τους Νικολό Αμανίτι, Μάργκαρετ Άτγουντ, Μορίς Ατιά, Μάρτιν Βάλζερ, Μάριο Βάργκας Λιόσα, Γκαμάλ αλ Γιτάνι, Ναντίν Γκόρντιμερ, Χανς Μάγκνους Εντσεσμπέργκερ, Χαβιέρ Θέρκας, Αντρέα Καμιλέρι, Ντάνιελ Κέλμαν, Χανίφ Κιουρέισι, Τζον Λε Καρέ, Κλάουντιο Μάγκρις, Βλαντίμιρ Μακάνιν, Ίαν ΜακΓιούαν, Νόρμαν Μάνεα, Χάρι Μούλις, Τζον Μπάνβιλ, Άμος Οζ, Πολ Όστερ, Ορχάν Παμούκ, Τζορτζ Πελεκάνος, Σέρχιο Πιτόλ, Σαντιάγο Ρονκαλιόλο, Ζοζέ Σαραμάγκου, Ίνγκο Σούλτσε, Αντόνιο Ταμπούκι, Π. Ντ. Τζέιμς, Ντάριο Φο, Κάρλος Φουέντες, Γιασμίνα Χάντρα, Άλαν Χόλινγκχερστ. Όπως αναφέρει σχετικά και ο Χρυσοστομίδης, «όλοι τους
Τα «Μονοπάτια της σκέψης» του Γιάννης Κασπίρη με τους μεγάλους στοχαστές του αιώνα μας ζητώντας τους να συνομιλήσουν με έλληνες πανεπιστημιακούς. Ginsberg, Lyottard, Chomsky, Guattari, Heller, Beaudrillard, Derrida, Kristeva, Αξελό, Said, Morin, Jacob…
18 Αυγούστου, 2013 στις 8:35 μμ
Ενη
Ακριβως, ΑΦ, με τα παραπάνω σχολια μου ηθελα να υπογραμμισω οτι ,
δεν πρεπει να εντυπωσιαζόμαστε απο καποιες δημοσιευσεις π.χ. «τα 100 καλυτερα βιβλία ολων των εποχων» κ.α. παρομοια θεματα. και
οτι το θεμα παγκοσμια λογοτεχνια ειναι πολύ σοβαρό και εχει πολλές «ερμηνειες».
Συνεπώς επειδή στη ΒΙκυ ανακαλυψε καποιο μεσο π.χ. I efimerida ενα θεμα δεν σημαινει οτι εχει και καποια εννοια να ενδιαφερθει κανεις.
ΥΓ,
Εχω παρακολουθησει καποιες εκπομπες της ΝΕΤ
(που αναφερεις)
οπως επισης παλαιότερα την εκπομπη «τα μονοπάτια της σκεψης» με τον Κωνστ. Τσουκαλά.
Αλλωστε μ’ αυτή τη λιστα των 100 βιβλίων ηδη οι εδω σχολιαστες ειχαν να προτεινουν η να απορρίψουν αρκετα.. χωρίς να ειναι και ειδικοι.
.
18 Αυγούστου, 2013 στις 8:39 μμ
Αφώτιστος Φιλέλλην
«ηδη οι εδω σχολιαστες ειχαν να προτεινουν η να απορρίψουν αρκετα.. χωρίς να ειναι και ειδικοι»
Ας γραψουν ενα διηγημα 16 σελιδων, να το διαβασουμε, να κρινουμε…
.
18 Αυγούστου, 2013 στις 8:49 μμ
Ενη
E δεν πιστευω να θελεις απαντηση.
Ο κοσμος των αναγνωστών που ειναι ποικιλος και με πολυ διαφορετικό κριτήριο κρινει τους συγγραφεις απο τα βιβλία που αυτοι παρουσιαζουν στο ευρύ αναγνωστικό κοινό
δεν κρινουν ως ….εν δυναμει συγγραφεις.
18 Αυγούστου, 2013 στις 9:00 μμ
Αφώτιστος Φιλέλλην
Οι περισσοτερες λιστες ειναι τοπικης σημασιας (ΝΥΤimes, …, αλλες επιπεδου ΚΛΙΚ και ΝΙΤΡΟ, 10 πραγματα που πρεπει να κανεις,…
Στην Αθηνα, αρκετοι γνωριζουμε τι πρεπει να κανουμε και τι οχι 🙂
Αθλιοι, Ολιβερ Τουιστ, Ευγενια Γκραντε, Μεγαλες προσδοκιες, Μεγαλοι εξερευνητες,……, Μακρυγιαννη, Ιουλιο Βερν, Αγουρα, ωριμα, ηρωικα χρονια
Μασκα, Μυστηριο, Μικρο Ηρωα, Απαντα Καρυλ Τσεσσμαν (Κελλι 2455, Μπροστα στη Δικαιοσυνη,…) εως τα 15
Μ.Λουντεμη Οδος αβυσσου …, μετρα τα αστρα,….κ.λ.π. (εδω ηλαθαμε παμε να φυγουμε)
ΥΓ Μια καλη προσπαθεια για συγχρονους ανθρωπους
Best Novels’modern Library
Top 100
100 Best Novels
100 Best Nonfiction
Radcliffe’s Rival 100 Best Novels List
The Board’s List The Reders List
http://www.modernlibrary.com/top-100/100-best-novels/
18 Αυγούστου, 2013 στις 9:15 μμ
Αφώτιστος Φιλέλλην
Ενη
«Ο κοσμος των αναγνωστών που ειναι ποικιλος και με πολυ διαφορετικό κριτήριο ..»
Ετσι ειναι, αλλα αλλοι βλεπουν και ξαναβλεπουν τον Πολιτη Καιην, την μεγαλη Χιμαιρα, την Κοιλια του Αρχιτεκτονα,… και αλλοι τον MAD Max-3, τον Ηλιθιο και πανηλιθιο,…αλλοι ακουν Νταλαρα,, Ρεμμο, Παολα, και αλλοι
Pink Floyd (πριν την mainstream στροφη τους), Vangelis, Jazz rock, λιγο κλασσικη, εθνικ τζαζ,…
Προτεινα «Ας γραψουν ενα διηγημα 16 σελιδων, να το διαβασουμε, να κρινουμε…», διοτι χωρις στοιχειωδη λογοτεχνικη ευφυια πως θα διαπιστωσουμε αν κρινουν σωστα;
Ακομη και για την καλη αναγνωση απαιτειται συχνη τριβη και γενικη παιδεια.
19 Αυγούστου, 2013 στις 10:58 πμ
Ενη
Το ολον ποστ ηταν σχετικό με τη λογοτεχνία και οχι με την παραλογοτεχνία
και τους αναγνωστες της.
Δεν εγινε η συζητηση για ενα……αχταρμα, ουτε απο την αποψη των βιβλίων ουτε και απο την αποψη των αναγνωστων τους.
Τέλος νομιζω οτι αρκετα ειπαμε, καθενας με τις αποψεις του.
21 Αυγούστου, 2013 στις 2:07 μμ
Kατερίνα Σ.Μ.
Κρίνοντας μόνον από τα βιβλία που έχω διαβάσει, δεν μου μοιάζει για εντυπωσιακή αυτή η λίστα. Δεν αμφισβητώ την αξία των βιβλίων, αυτό που εννοώ είναι πως ακόμα κι αν δεν την είχαν ψηφίσει 100, διάσημοι και μη, συγγραφείς αλλά 100 μεταπτυχιακοί φοιτητές φιλολογίας, η λίστα δεν θα είχε (μεγάλες) διαφορές.
Μήπως να σιάξει και η Καλύβα τα 100 καλύτερα ελληνικά;
Να βάλει και άλλα 14 στη θέση αυτών που οι συγγραφείς τους εμφανίζονται παραπάνω από μία φορά; Ευχαρίστως θα πετούσα κάποιο για να βάλω στη θέση του το Κιβώτιο.
21 Αυγούστου, 2013 στις 2:51 μμ
Ενη
«Δεν αμφισβητώ την αξία των βιβλίων, αυτό που εννοώ είναι πως ακόμα κι αν δεν την είχαν ψηφίσει 100, διάσημοι και μη, συγγραφείς αλλά 100 μεταπτυχιακοί φοιτητές φιλολογίας, η λίστα δεν θα είχε (μεγάλες) διαφορές.
Μήπως να σιάξει και η Καλύβα τα 100 καλύτερα ελληνικά;»
Ενταξει\, Κατερίνα, μονο ισως θα χρειαστει η Καλυβα καποιους «ματαπτυχιακους φοιτητές φιλολογίας» (οπως λες για την αλλη λίστα)
η εστω φιλόλογους για να «σιάξει τα 100 καλυτερα ελληνικά»
Μου θυμίζεις την Eleni, η οποία υποστηριζε οτι, γιατί οχι, η Καλυβα (δηλαδή οι σχολιαστες της και ο μπλογκαρχης), λιγο ως πολύ θα μπορουσαν να
χαραξουν και την πολιτικη της χώρας.
Που ξερεις ομως, μπορει κι΄αυτό να συμβει. lol lol lol
21 Αυγούστου, 2013 στις 3:14 μμ
Αφώτιστος Φιλέλλην
Τετάρτη, 7 Ιανουαρίου 2009
Τα 100 βιβλία που αγάπησαν περισσότερο 60 Έλληνες συγγραφείς
Έρευνα για το περιοδικό Ταχυδρόμος από την Άννα Μαρτίνου
Ποιήματα, Κ.Π. Καβάφης: 97*
Η δίκη, Φραντς Κάφκα: 87
Έγκλημα και Τιμωρία, Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι: 85
Αναζητώντας το χαμένο χρόνο, Μάρσελ Προυστ: 58
Οδύσσεια, Όμηρος: 54
Η μεταμόρφωση, Φραντς Κάφκα: 52
Ιλιάδα, Όμηρος: 50
Ο ηλίθιος, Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι: 37
Οδυσσέας, Τζέιμς Τζόυς: 49
Οιδίπους Τύραννος, Σοφοκλής: 43
Άμλετ, Ουίλιαμ Σαίξπηρ: 42
Μόμπυ Ντικ, Χέρμαν Μέλβιλ: 40
Δον Κιχώτης, Μιγκέλ ντε Θερβάντες: 40
Η καρδιά του σκότους, Τζόζεφ Κόνραντ: 40
Μεγάλες προσδοκίες, Κάρολος Ντίκενς: 39
Το κιβώτιο, Άρης Αλεξάνδρου: 38
Μαντάμ Μποβαρύ, Γκυστάβ Φλωμπέρ: 37
Ο φύλακας στη σίκαλη, Τζ. Ντ. Σάλιντζερ: 36
Οι άθλιοι, Βίκτωρ Ουγκό: 35
Οι δαιμονισμένοι, Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι: 32
Το μοναστήρι της Πάρμας, Σταντάλ: 32
Αδερφοί Καραμαζώφ, Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι: 30
Βάκχες, Ευριπίδης: 30
Η Βίβλος: 30
Ιερό, Ουίλιαμ Φώκνερ:27
Το κεφάλαιο, Καρλ Μαρξ: 26
Η ιστορία του Πελοποννησιακού πολέμου, Θουκυδίδης: 24
Αντιγόνη, Σοφοκλή: 23
Η φόνισσα, Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη:23
Διηγήματα, Άντον Τσέχωφ: 21
Φως τον Αύγουστο, Ουίλιαμ Φώκνερ: 20
Μια εποχή στην κόλαση, Άρθουρ Ρεμπώ:18
Πόλεμος και ειρήνη, Λέων Τολστόι: 12
Λολίτα, Βλαντίμιρ Ναμπόκοφ: 17
Συμπόσιον, Πλάτωνας: 17
Η ασκητική, Νίκος Καζαντζάκης: 17
Εroïca, Κοσμάς Πολίτης: 17
Το στρίψιμο της βίδας, Χένρυ Τζέιμς: 16
Δοκιμές Α΄&Β΄, Γιώργος Σεφέρης: 16
Ο επιτάφιος θρήνος, Γιώργος Ιωάννου: 16
100 χρόνια μοναξιάς, Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες:15
Το αμάρτημα της μητρός μου, Γεώργιος Βιζυηνός: 15
Η ανθρώπινη μοίρα, Αντρέ Μαρλώ:15
Φράνκεσταιν, Μαίρυ Σέλλευ: 14
4 κουαρτέτα, Τ. Σ. Έλιοτ: 14
Μάκβεθ, Ουίλιαμ Σάιξπηρ: 14
Πάπισσα Ιωάννα, Εμμανουήλ Ροΐδης 14
Οι περιπέτειες του Χοκ Φιν, Μαρκ Τουέιν: 14
Θεία Κωμωδία, Ντάντε Αλιγκέρι: 13
Το βιβλίο της άμμου, Χόρχε Λουίς Μπόρχες: 13
Ακυβέρνητες πολιτείες, Στρατής Τσίρκας: 13
Εισαγωγή στη ψυχανάλυση, Σίγκμουντ Φρόυντ: 12
Άπαντα, Εμμανουήλ Ροΐδης: 12
Ιστορία, Ηρόδοτος: 11
Βιργίλιου Θάνατος, Χέρμαν Μπροχ: 11
Απομνημονεύματα, Μακρυγιάννης: 11
Η γυναίκα της Ζάκυθος, Διονύσιος Σολωμός: 11
Ο ξένος, Αλμπέρτ Καμύ: 11
Ταξίδι στην άκρη της νύχτας, Λουί Φερντινάν Σελίν: 11
Βίος και πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά, Νίκος Καζαντζάκης: 11
Tractatus Logico-philosophicus, Λούντβιχ Βιτγκενστάιν: 10
Ένα δικό σου δωμάτιο, Βιτζίνια Γουλφ: 10
Το Ημερολόγιο ενός διαφθορέα, Σαίρεν Κίρκεγκωρ: 10
Κριτική του καθαρού λόγου, Ιμμάνουελ Καντ: 10
Τον καιρό του Βουλγαροκτόνου, Πηνελόπη Δέλτα: 10
Όλιβερ Τουίστ, Κάρολος Ντίκενς: 10
Ημερολόγια, Φραντς Κάφκα: 10
Το ονειρόδραμα, Αύγουστος Στρινμπεργκ: 10
Ποιήματα, Φρανκ Ο’ Χάρα: 10
Το κουτσό, Χούλιο Κορτάσαρ:10
Ορέστεια, Αισχύλος: 10
Διηγήματα, Έντγκαρ Άλαν Πόε 10
Παραλογές (δημοτικά τραγούδια, έκδοση Λίνου Πολίτη): 9
Η περί Θεού αυταπάτη, Ρίτσαρντ Ντόκινς:10
Χριστουγεννιάτικα Διηγήματα, Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης: 10
Μασιμίλα Ντόνι, Ονερέ Ντε Μπαλζάκ: 10
Το κόκκινο και το μαύρο, Σταντάλ: 9
Μυθοπλασίες, Χόρχε Λουίς Μπόρχες: 9
Ανεμοδαρμένα ύψη, Έμιλυ Μπροντέ: 9
Οι σημειώσεις του Μάλτε Λάουριτς Μπρίγκε, Ράινερ Μαρία Ρίλκε:9
Τα ρόδινα ακρογιάλια, Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης: 9
Φιλοσοφία της νεωτερικότητας, Γιούργκεν Χαμπέρμας: 9
Αφορισμοί για τη φρόνηση στη ζωή, Άρθουρ Σοπενάουερ: 9
Για ένα φιλότιμο, Γιώργος Ιωάννου: 9
Ο καθρέφτης και το μαχαίρι/ Τα σχόλια του τρίτου, Μάνος Χατζιδάκις
Κανών περιεκτικός πολλών εξαίρετων πραγμάτων: Καισάριος Δαπόντε
Κύρου Ανάβασις, Ξενοφώντος: 9
Κοράνι:9
Καθεδρικός ναός, Ρέυμοντ Κάρβερ: 9
Αισθηματική αγωγή, Γκυστάβ Φλωμπέρ: 9
Η σονάτα του σεληνόφωτος, Γιάννης Ρίτσος: 9
Ποιος ήτον ο φονεύς του αδελφού μου, Γεώργιος Βιζυηνός: 9
Η ανατομία της μελαγχολίας, Ρόμπερτ Μπέρτον: 8
Η βουή και το πάθος, Ουίλιαμ Φώκνερ
Δόκτορ Τζέκυλ και Μίστερ Χάυντ, Ρόμπερτ Λούις Στίβενσον :8
Υμνος εις τήν Ελευθερίαν, Διονυσίου Σολωμού : 9
«Η Τετάρτη των Τεφρών / Τα τραγούδια του Άριελ / , Τ. Σ. Έλιοτ, μτφρ: 8
Θεωρία της δικαιοσύνης, Τζον Ρολς :8
Διηγήματα, Κωνσταντίνος Θεοτόκης:8
100) Η κυρία Νταλογουέι, Βιρτζίνια Γουλφ: 8
Σας ευχόμαστε μια καλή βιβλιοθήκη!
* Ο βαθμός που συγκεντρώνει κάθε βιβλίο.
http://laternative.blogspot.gr/2009/01/100-60.html
ΥΓ Σιγουρα αυτος ο καταλογος αντιπροσωπευει πολυ καλυτερα τον μεσο ελληνα αναγνωστη
21 Αυγούστου, 2013 στις 3:43 μμ
Πάνος
Θα το κάνουμε, Κατερίνα, με τον τρόπο και το στυλ που ταιριάζει σ’ ένα μπλογκ. Να δροσίσει πρώτα 🙂
21 Αυγούστου, 2013 στις 5:11 μμ
Ενη
Πάνο,
Πολύ ενδιαφέρουσα η αποψη «ο τρόπος και το στυλ που ταιριαζει σε ενα μπλογκ»
Περίπου πως το εννοεις;
Μιλαω ειλικρινά, δεν αστειευομαι. 🙂
21 Αυγούστου, 2013 στις 6:11 μμ
Πάνος
Ένη,
κάθε πράγμα στην ώρα του! 🙂
Η καλύβα έχει κάνει και πιο πολύπλοκα πράγματα, πχ τη «λογοτεχνική εβδομάδα», στην οποία είχες συμβάλλει κι εσύ:
https://panosz.wordpress.com/category/%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%BF%CF%84%CE%B5%CF%87%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%B5%CE%B2%CE%B4%CE%BF%CE%BC%CE%AC%CE%B4%CE%B1/
26 Αυγούστου, 2013 στις 9:47 μμ
Pepermint
Η λίστα είναι πολύ καλή…σε γενικές γραμμές λαμβανομένου υπόψιν τις ισορροπίες που κρατάει
26 Αυγούστου, 2013 στις 9:51 μμ
Αφώτιστος Φιλέλλην
Pepermint
Ποια απ’ ολες;
26 Αυγούστου, 2013 στις 10:02 μμ
Pepermint
η πρώτη
αλλά και του ταχυδρόμου καλή είναι…